شناسهٔ خبر: 65334 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی

احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در ۲ سال آتی بررسی شد

جلسه جلسه مشترک معاونت مسکن و ساختمان وزرات راه و شهرسازی با نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  عصر روز گذشته ۲۱ اسفندماه جلسه مشترکی بین معاونان مسکن و ساختمان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاون معماری و شهرسازی با محوریت معاونت مسکن و ساختمان در خصوص بررسی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در جلسه فوق، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ویژگی‌های طرح را تشریح کرد و گفت: استفاده از تجربیات بنیاد مسکن در اجرای مسکن شهری، استفاده از تجربیات مثبت مسکن مهر به ویژه در بخش خودمالکی، اجرای طرح بر مبنای مشارکت متقاضیان بخشی از ویژگی‌های طرح است.

به گفته معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تامین مالی مطمئن از طریق انتخاب متقاضیان موثر، ایجاد طرح سامانه پشتیبان اجرا با تامین حواله مصالح و خدمات فنی و هم‌پیوندی کارخانجات تولید مصالح، مراکز فنی، سازندگان حرفه‌ای در قالب بازار تعهدی مصالح بخش دیگری از ویژگی‌های طرح احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی سال های ۹۸ و ۹۹ توسط بنیاد مسکن در شهرهای کوچک است.

حق‌شناس همچنین فرآیند محاسبه سهمیه توزیع استانی را نیز تشریح کرد و گفت: حذف دهک‌های اول و دوم به جهت آنکه متولی این دهک‌های کمیته امداد و بهزیستی هستند یکی از پیشنهادهاست. همچنین، پنج دهک ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ به عنوان گروه هدف مشخص شده است که کلیه اقدامات برای این دهک‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: فاقدان مسکن پنج دهک گروه هدف با توجه به موقعیت جغرافیایی (استانی و شهرستانی) و شاخص نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار، معادل ۳ میلیون ۴۴ هزار و ۵۱۸ خانوار برآورد شده است که در این طرح صاحب خانه خواهند شد.

به گفته وی، تسهیلات بانکی این طرح تا سقف ۷۵ میلیون تومان در ازای هر واحد مسکونی از طریق بانک‌های عامل معرفی می‌شود و با معرفی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان (سازندگان) واجد شرایط به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.

حق شناس با اعلام اینکه ۹ درصد سود تسهیلات اعطایی برعهده متقاضی است، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح زمین مناسب با قابلیت دسترسی به خدمات زیربنایی به بهای تمام شده از طریق سازمان‌های مسئول از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، و سایر سازمان ها و نهادهایی که دارای زمین مناسب برای این طرح است، تامین خواهد شد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: چنانچه متقاضیان قادر به تامین زمین با قابلیت اخذ مجوز از مرجع صدور پروانه ساختمانی باشند در اولویت قرار خواهند گرفت.

به گفته حق شناس، مسئولیت اجرای واحد مسکونی تماما برعهده متقاضیان (سازندگان) است. همچنین برای آن دسته از افرادی که امکان مدیریت و انجام عملیات ساختمان را ندارند، یا تمایل به انجام کار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را دارند با استفاده از منابع این طرح و سهم آورده متقاضی عملیات اجرای واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن انجام خواهد گرفت.

گفتنی است، در این جلسه مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان، جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن، منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان، فرزانه صادق مالواجرد معاون معماری و شهرسازی و همچنین کارشناسان از حوزه‌های مرتبط حضور به هم رساندند.

نظر شما