شناسهٔ خبر: 66041 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه خرم آباد:

فرودگاه خرم آباد با همت نیروهای راهداری و فرودگاه عملیاتی شد/ تقدیر دفتر معاون اول رییس جمهور از فرودگاه خرم‌آباد به علت سرعت عمل در پاکسازی فرودگاه

غلامرضا بنی صدر غلامرضا بنی‌صدر با اشاره به اینکه این فرودگاه با همت نیروهای سازمان راهداری و فرودگاه خرم آباد پاکسازی و عملیاتی شد، گفت: دفتر معاون اول رییس جمهور به علت سرعت عمل در پاکسازی فرودگاهی، از نیروهای فرودگاهی تقدیر و تشکر کرد.

غلامرضا بنی‌صدر، مدیر فرودگاه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به وقوع سیل در استان لرستان در ایام تعطیلات نوروزی گفت: سیل خرم آباد در دو مرحله اتفاق افتاد. در تاریخ ۵ فروردین مرحله اول سیل اغاز شد. به علت اقدامات انجام شده، با وجود آنکه  سیل شهر را زیر آب برد، اما منجر به تعطیلی فرودگاه نشد. بنابراین در مرحله اول سیل فرودگاه عملیاتی بود.

وی ادامه داد: سیل ۱۲ فروردین نیز در دو روز اتفاق افتاد و در روز نخست، فرودگاه با اقدامات انجام شده از گزند سیل در امان ماند. در روز دوم تنها عاملی که باعث شد فرودگاه زیر اب رود، طغیان رودخانه همجوار فرودگاه بود. اگر رودخانه طغیان نمی کرد، مشکلی برای فرودگاه پیش نمیاد. با طغیان رودخانه، آب از سمت جاده وارد فرودگاه شد. ورود آب سبب تخریب دیوارها شد و این مساله باعث شد آب از سایر نواحی نیز وارد فرودگاه شود. 

بنیصدر به انسداد باند فرودگاه خرم‌آباد در اثر جاری شدن سیل اشاره کرد و گفت: وقتی فرودگاه سیلابی شد، سیل گل و لای و درخت‌های شکسته را وارد فرودگاه کرده و به فاصله ۲ کیلومتر، باند را مسدود کرد.

وی افزود: در زمان جاری شدن سیل تمام تلاش خود را به کار بستیم که اپرون فرودگاه بسته نشود، چراکه هواپیما بر روی اپرون بود. با اقدامات انجام شده از آب گرفتگی اپرون جلوگیری شد. همچنین در طول بارندگی، تلاش می شد که میزان خسارت کاهش یابد. مثلا ایستگاه‌ها و ساختمان موتور اضطراری مسدود شد. 

مدیر فرودگاه خرم‌آباد به اقدامات انجام شده برای رفع انسداد باند فرودگاه خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: با فروکش بارندگی، با باند و تاکسی‌وی مسدود شده با گل و لای و اجسام خارجی مواجه بودیم. ابتدا با کمک دوستان راهداری، بخشی از باند پاکسازی شد. اما در ادامه از آنجا که به کمک نیروهای راهداری در سایر نقاط نیاز بود، ادامه پاکسازی فرودگاه را نیروهای فرودگاه بر عهده گرفتند.

وی افزود: مرحله دوم پاکسازی از ساعت ۷ صبح آغاز شد و فرودگاه با بسیج تمام نیروها و امکانات، تا ساعت ۱۱ صبح عملیاتی شد. در این عملیات از تمام ماشین آلات فرودگاهی از جمله برف روب و ماشین آتش نشانی استفاده شد. 

بنی‌صدر ادامه داد: پس از پاکسازی، خلبان با بازدید از باند و تاکسی وی، ایمنی پرواز از آن را تایید کرد و از سرعت عمل نیروهای فرودگاهی در پاکسازی فرودگاه متعجب شد.  همچنین پس از این عملیات از دفتر معاون اول با فرودگاه تماس گرفتند و به خاطر سرعت عمل نیروهای فرودگاهی در پاکسازی باند تشکر کردند.