شناسهٔ خبر: 66732 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازي مطرح کرد

تشکیل کمیته مشترک ایران و ترکیه در زمینه شهرسازی و بازآفرینی شهری/تاکید بر نقش تسهیلگری و حمایتی دولت در بازآفرینی شهری

مازیار حسینی مازیار حسینی توسعه شهری، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، حفاظت از بافت‌های تاریخی، صدور خدمات فنی و مهندسی و ضوابط حاکم بر ساخت و ساز را از موضوعات مورد بحث دو کشور ایران و ترکیه در دیدار با هیات ترکیه‌ای برشمرد و از تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری موضوعات خبر داد.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جمع‌بندی نشست‌ مشترکی که با هیات ترکیه‌ای به ریاست فاطما وارانک معاون وزیر محیط‌زیست و شهرسازی ترکیه طی روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، توضیح داد: ایران و ترکیه قرابت فرهنگی، اجتماعی و دینی دارند و همین قرابت‌ها سبب می‌شود تا تجربه دو کشور برای هم قابل استفاده و هم‌افزا باشد.

معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: توسعه شهری، بافت فرسوده و بازآفرینی شهری، حفاظت از بافت های تاریخی، صدور خدمان مهندسی و ضوابط و مقررات حاکم بر ساخت و ساز مسکن، ساختمان و شهرسازی از جمله موضوعات مورد بحث مسئولان دو کشور بود.

حسینی با اعلام اینکه مقرر شده تا موضوع‌های موردتوافق در قالب کمیته کار مشترک، دنبال شود از موافقت وزیر راه و شهرسازی با تشکیل کمیته مشترک خبر داد و افزود: این امیدواری وجود تا با تشکیل یک کمیته کار مشترک و تدوین زیرکمیته‌ها، نتایج خوبی در زمینه توسعه شهری، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری، حفاظت از بافت های تاریخی، صدور خدمات مهندسی و ضوابط حاکم بر ساخت و ساز حاصل شود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین‌حال خاطرنشان کرد: استفاده از تجربه کشوری دیگر در حوزه فنی و مهندسی، پیچیدگی‌ها و لایه‌های پنهانی دارد که برای موفقیت و قابل استفاده کردن آن تجربه‌ها، باید مباحث فرهنگی و اجتماعی حاکم بر موضوعات مدنظر قرار گیرد. در عین حال با قرابتی که دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی دارند می‌توان به همکاری گسترده در زمینه‌های عنوان شده، امیدوار بود.  

حسینی روش کار دو کشور ایران و ترکیه را در باسازی بافت‌های فرسوده شهری روشی مشابه خواند و گفت: بازسازی بافت‌های فرسوده بدین شیوه است که دولت مستقیم وارد کار نمی‌شود بلکه شهرداری‌ها، مردم و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر به اینکار مبادرت می ورزند و وزارتخانه و مشخصا شرکت بازآفرینی شهری به عنوان بازوی تخصصصی بحث تسیهلگری و حمایتی را برعهده می‌گیرد.

وی افزود: این تجربه (بازسازی بافت‌های فرسوده) در ترکیه به صورت مشابه انجام شده است و تبادل‌نظر دو کشور در این موضوعات می‌تواند به تسهیل فرآیندها و استفاده از تجارب یکدیگر یاری‌رسان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روش کار در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را توضیح داد و گفت: کاری که باید انجام شود این است که اولا باید مدل نظری برای آن ایجاد شود و در گام بعدی نیز باید این آگاهی و درک ایجاد شود که بازآفرینی هرمحله با محله دیگر متفاوت است. با حضور میدانی و بررسی مسائل، می‌توان نسخه بازآفرینی محله‌های هدف را مدنظر قرار داد.

وی یادآور شد: اینکار توسط شهرداری‌ها و بازوی‌های آنها؛ سازمان‌های نوسازی، انجام می‌شود و شرکت بازآفرینی شهری به عنوان بازوی حاکمیتی در کنار آنها نقش تسهیلگری و حمایتی را برعهده دارد.

حسینی تصریح کرد: کمک‌هایی که دولت قرار است در این موضوع انجام دهد از طریق شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود.