شناسهٔ خبر: 67350 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن:

افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال ۹۷ / سامانه اطلاعات بازار املاک ایران تقویت می‌شود

عباس فرهادیه عباس فرهادیه با اعلام این مطلب که افزایش دو برابری قیمت مسکن در سال ۹۷ و به تبعیت از سایر شرایط اقتصادی در کشور رخ داد، از تقویت سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) خبر داد و از مردم و همچنین مشاوران املاک خواست تا در تکمیل این سامانه، همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس فرهادیه مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن امروز ۲۳ اردیبهشت ۹۸ در برنامه رادیو تهران با موضوع قیمت مسکن به تحلیلی از بازار مسکن پرداخت و گفت: بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی و دفتر اقتصاد مسکن استخراج کرده و همچنین آمار بانک مرکزی، افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن در سال ۹۷ رخ داد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن افزود: افزایشی که رسما اعلام شده و ۱۰۴ درصد است بیانگر این است که تقریبا دو برابر افزایش قیمت را تا فروردین داشتیم و این چیزی نیست که بتوان آن را کتمان کرد و همه اینها بر مبنای اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان کشور شکل گرفته است.

فرهادیه در پاسخ به این سوال که چرا اعلام واقعی قمیت‌های مسکن نباید انجام شود؟ اعلام کرد: مشکل اساسی درج قیمت در سایت‌ها نیست زیرا تجارت الکترونیک در سایت ها و در دنیا نیز مرسوم است، آن چیزی که مشکل ایجاد می‌کند انحراف از قیمت‌های واقعی است.

وی با اعلام اینکه جهش اتفاق افتاده در دو سه ماه اخیر حتما باید آسیب‌شناسی شود، بر شفافیت در بازار تاکید کرد و در این رابطه، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را تحت‌عنوان سامانه ثبت املاک و  مستغلات دارد که در اختیار همگان است. شهروندان می‌توانند آخرین معاملاتی که انجام داده اند را در این سامانه مشاهده کنند.

فرهادیه افزود: مشاوران املاک با ثبت معامله در این سامانه، کد رهگیری دریافت کرده و قمیت های واقعی معامله شده را دراین سامانه به منظور شفافیت ثبت خواهند کرد.

وی این ویژگی را مختص مشاوران املاکی دانست که پروانه دارند و گفت: قاعده حجم مبنا که در بورس رایج است و ملاک‌عمل قرار می‌گیرد، در مسکن نیز قابل بهره‌برداری است. بدین معنا برای آنکه بتوان قیمت هر واحد مسکونی را در منطقه‌ای اعلام کرد باید تعداد قابل توجهی معامله داشت. متاسفانه در فروردین و اردیبهشت، حجم معاملات قاب توجه نبود که بتواند ملاک عمل قرار بگیرد.

فرهادیه همچنین از برگزاری جلسات مشترک با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد و گفت: تقویت سامانه بازار املاک ایران (سابا) در جلسه فوق مورد تاکید قرار گرفت.  

وی خاطرنشان کرد: این سامانه هرچقدر تقویت و هرچقدر اطلاعات در آن زیاد شود به شفافیت کمک می‌کند. بدین معنا مردم به صرف اینکه قیمتی در سایتی درج شده است این تصور را نخواهند داشت که یا قیمت مسکن خودشان گران شده و یا مسکنی که می خواهند خریداری کنند گران شده است. بلکه به قیمت واقعی رجوع خواهند داشت.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اعلام اینکه سامان بازار املاک ایران مختص تهران و هفت شهر است، گفت: مشاوران املاکی که توسط صنف مجوز ورود به سامانه را دارند می توانند وارد سامانه شده و اطلاعات لازم را در آن درج کنند.

وی در خصوص چرایی اینکه نمی توان روی قیمت مسکن کنترل داشت، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هم به لحاظ شرع و هم به لحاظ عرف مالکیت محترم است.

فرهادیه با اشاره به اینکه راه اندازی سامانه به استناد مصوبه هیات وزیران بوده و از سال ۹۴ آغاز به کار کرد که در همان زمان استفاده و ثبت معاملات در این سامانه اجباری بود، یادآور شد: متاسفانه دیوان عدالت اداری کشور مصوبه ای داد و ثبت معاملات مسکن را در سامانه فوق، از اجبار خارج کرد.

وی ادامه داد: در آیین نامه هیات وزیران اعلام کرده بودیم که اگر کسی کد رهگیری نگیرد و اطلاعاتش در این سامانه ثبت نشود، اداره ثبت و اسناد و همچنین سایر دستگاه های خدمات رسان از جمله آب و برق و گاز به آنها خدمات و سرویس نمی دهند. اما متاسفاه، مصوبه دیوان عدالت اداری کشور این سامانه را تضعیف کرد.

فرهادیه تاکید کرد: همکاران ما و مشاوران املاک در تلاش هستند تا این سامانه را دوباره به ریل برگردانند. در تلاش هستیم تا مصوبه هیات وزیران تبدیل به قانون شوند و همه مکلف باشند تا معاملات را در این سامانه ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مزیت این سامانه این است دقیق بودن محل آن است که می توان آن را در نقشه گوگل مپ هم مشاهده کرد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن گفت: از مردم درخواست دارم تا حتما در معاملات خود درخواست کد رهگیری کنند تا اطلاعاتشان در این سامانه ثبت شود. همچنین، ضرورت دارد تا مشاوران املاک در درج اطلاعات در این سامانه دقت کنند.

وی تصریح کرد: مردم و مشاوران کمک کنند تا سامانه بازار اطلاعات ایران (سابا) تکمیل شود.