شناسهٔ خبر: 67414 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی:

حضور دور از عوام‌فریبی وزیر راه و شهرسازی در مناطق سیل‌زده مثال‌زدنی بود/ بازدید زمینی وزیر از پل‌دختر تا خوزستان، فارس و اصفهان بی‌سابقه بود

عزت اله یوسفیان ملا یوسفیان ملا، اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بازسازی و گشودن محورهای مواصلاتی حادثه‌دیده از سیل فروردین‌ماه را مناسب خواند و با اشاره به حضور به دور از عوام‌فریبی وزیر راه در این مناطق گفت: بازدید زمینی وزیر راه از استان‌های سیل‌زده در روزهای حادثه بی‌نظیر بود.

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  به برآورد ۴۰ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های سیل فروردین‌ماه و اجازه رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی در صورت نیاز اشاره کرد و گفت: برای پرداخت خسارت حوادث غیرمترقبه دو ردیف ۱۰ و ۱۲ قانون مقررات مالی دولت در نظر گرفته‌شده است که عدد بزرگی نیست، اما دولت بر اساس مجوزی که دارد می‌تواند تا ۱۰ درصد از بودجه‌های عمرانی را به‌منظور جبران خسارت‌ها جابه‌جا کند.

تاکنون در حدود هشت هزار میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه فعلی برای جبران خسارت‌ها تخصیص داده‌شده است

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه بر اساس اقدامات دولت تاکنون در حدود هشت هزار میلیارد تومان از ردیف‌های بودجه فعلی برای جبران خسارت‌ها تخصیص داده‌شده است گفت: البته تا ۴۰ هزار میلیارد تومان راه زیادی وجود دارد و در صورت نیاز و بر اساس اجازه رهبری از ذخایر صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد.

وی اقدامات اولیه دولت نظیر بازسازی و بازگشایی محورهای مواصلاتی را مناسب خواند و گفت: خوشبختانه در اغلب استان‌های سیل‌زده مشکل مواصلاتی وجود ندارد؛ اما همچنان نیازمند کارهای بیشتر در بخش راه‌های روستایی و بازسازی منازل مسکونی هستیم.

یوسفیان ملا اظهار کرد: وزارت نیرو هم برای نوسازی برخی از دیواره‌ها، تونل‌های انحراف و دریچه‌های سدها باید اقداماتی انجام دهد که با توجه به افزایش ذخیره سدها و بالا آمدن آب، انجام این اقدامات ضروری است.

وی به پیگیری کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی برای تسریع در روند بازسازی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیری موارد مرتبط با بازسازی مناطق حادثه‌دیده از سیل فروردین‌ماه همچنان به قوت روزهای حادثه در مجلس در حال انجام است و دولت نیز وزیر کشور را متولی پیگیری در این خصوص کرده است که با همراهی بسیار خوب وزیر راه و شهرسازی به مسائل مرتبط با این حادثه رسیدگی می‌کنند.

این نماینده دوره‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، حضور وزیر راه و شهرسازی در مناطق سیل‌زده را مطلوب و مناسب خواند و گفت: حضور مستمر وزیر راه و شهرسازی در مناطق حادثه‌دیده وی را تا حد زیادی از گزارش‌گیری از دستگاه‌های زیرمجموعه نیز بی‌نیاز کرده است؛ شخص وزیر تمام موارد مرتبط باسیل را به چشم خود دیده و مسلط به تمام امور مربوط به این حوزه است.

وی گفت: حضور وزرا و روسای دستگاه‌های مختلف و پای کار بودن آنان بسیاری از مشکلات را حل و پیگیری‌های مرتبط با سیل را آسان کرده است؛ برای مثال به‌محض تشکیل جلسه در وزارت راه و شهرسازی وزیر و معاونان وی ضمن اینکه در جریان تمام امور مربوطه هستند، می‌دانند باید چه تصمیمی بگیرند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: بودجه مرتبط با جبران خسارت سیل فروردین‌ماه نیز با اقدامات مناسب سازمان مدیریت به‌تدریج در اختیار دستگاه‌ها قرارگرفته و می‌گیرد و ضمن انجام کارهای مقدماتی، پروژه‌های ملی تخصیص‌ها را به خاطر سیل متوقف کرده و به سمت خسارت‌های سیل سوق دادند تا مشکلات سیل‌زدگان به‌سرعت برطرف شود.

یوسفیان ملا گفت: سیل اخیر ثابت کرد که مدیران سطوح مختلف کشور اگر بخواهند می‌توانند یک بحران را به‌سرعت مدیریت کنند و رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان در هیچ وزارتخانه‌ای کمرنگ نبود.

بازدید زمینی وزیر راه از پل‌دختر در روزهای حادثه و ادامه آن تا خوزستان، فارس و اصفهان بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به حضور میدانی و مستمر وزیر راه و شهرسازی در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: شخص وزیر هیچ خستی در سرکشی به مناطق حادثه‌دیده نشان نداد و از تمام مسیرها و مناطق به‌صورت زمینی بازدید کرد؛ بازدید زمینی وزیر راه از پل‌دختر در روزهای حادثه و ادامه آن تا خوزستان، فارس و اصفهان بی‌سابقه بود.

وی با بیان اینکه حجم سرکشی‌ها و پیگیری‌های وزرای راه و شهرسازی و کشور مثال‌زدنی بود و مشاهده این روحیه، مدیران استان‌ها را از کوتاهی‌های احتمالی بر حذر داشت، گفت: این بازدیدهای باعث شده بود که وزیر راه و شهرسازی اشراف خوبی به حادثه و اطلاعات مربوط داشته باشد و کمتر منطقه سیل‌زده‌ای را می‌توان نام برد که وی در آنجا حضور نداشته باشد.

یوسفیان ملا، حضور میدانی وزیر راه و شهرسازی را عاری از ریا و عوام‌فریبی دانست و گفت: سفرهای ایشان به‌منظور خدمت‌رسانی با تمام توان بود و نه فرو رفتن در گل و عکس گرفتن.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پشتیبانی همه‌جانبه مقام معظم رهبری از اقدامات لازم در خصوص بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: فرمایش ایشان در خصوص الزامات برداشت از صندوق توسعه ملی راهگشا بود و یقین دارم اگر در جبران خسارت‌ها کسری وجود داشته باشد امکان برداشت از این صندوق با فرمایش رهبری وجود دارد و کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز آمادگی دارد تا همکاری‌های لازم در این خصوص را انجام دهد.