شناسهٔ خبر: 67868 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

مجلس از عملياتی شدن طرح‌های احداث مسكن وزارت راه و شهرسازی حمایت می‌کند / ارائه بسته پیشنهادی مسکن وزارت راه و شهرسازی در جلسه سران سه قوه

مصاحبه محمد رضا رضایی کوچی محمدرضا رضایی کوچی، آمادگی مجلس برای حمایت از بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن که قرار است در جلسه‌ای با حضور سران سه قوه ارائه شود را اعلام کرد و گفت: این طرح پیشنهادی شامل برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت با هدف کنترل نرخ اجاره‌بها، کمک به جريان پایدار توليد مسکن در کشور و جلوگیری از سوداگری است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن مبنی بر «برنامه تولید پایدار مسکن» اظهار داشت: همواره در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، دستیابی این وزارتخانه به تحلیل دقیقی از وضعیت تولید و عرضه مسکن در دست پیگیری قرار داشته است، زیرا بر اساس تحقیقات کمیسیون عمران طبق آمارهای رسمی کشور مشخص شد که کشور با کمبود چهار میلیون واحدی مسکن مواجه است.

وی ضمن ابراز خرسندی از برخورداری وزارت راه و شهرسازی به درک صحیحی از واقعیت وضعیت مسکن در کشور و برنامه ‌ریزی برای رفع آن با حضور مهندس اسلامی گفت: به رغم تمام مشغله‌های کاری در وزارت عریض و طویل راه و شهرسازی هر دو هفته یکبار جلسه شورای عالی مسکن به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود و معاونت مسکن این وزارتخانه به صورت نرم افزاری و با جدیت به این حوزه ورود کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در سال های گذشته کاهش تولید مسکن از سالی ۸۰۰ هزار واحد به ۳۰۰ هزار واحد، موجب ایجاد یک نیاز انباشته شده است» تاکید کرد: این اتفاق منجر به افزایش قیمت‌ها شد و باید در نظر داشت که نمی‌توان در کوتاه مدت به این نیاز انباشته پاسخ داد.

رضایی کوچی یکی از راهکارهای کوتاه مدت را کنترل قیمت مسکن و اجاره بها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت حدود ۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود، لذا در برنامه‌های کوتاه مدت نیاز به تهیه مکانیسمی برای مدیریت قیمت در بازار مسکن به ویژه در فصل تابستان دارد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مدیریت بازار مسکن استیجاری اظهار داشت: یکی از راهکارهای ارائه شده مشخص کردن یک مبنا بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است که سالانه یا پس از اتمام قرارداد میان مستاجر و موجر به اجاره بها اضافه شود. در مقبال طبق ضوابط موجر حق مطالبه اجاره‌بهای بیشتر را ندارد و در صورت مطالبه اجاره بهای بیشتر مشمول مالیات و با تمکین از ضوابط از معافیت‌های مالیاتی برخوردار می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در مجلس شورای اسلامی آمادگی وجود دارد تا برای اجرایی شدن این پیشنهاد، ‌مصوبات لازم را در جلساتی با سران سه قوه اخذ شود.

لزوم افزایش سقف تسهیلات با بازپرداخت متناسب با درآمد قشر متوسط به پایین

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راهکار بلند مدت را ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: موضوع مهم در این رابطه افزایش سقف تسهیلات برای انبوه سازان با توجه به متوسط نرخ ۱۵ میلیون تومان به ازای خرید هر متر مربع در پایتخت و بازپرداختی متناسب با سطح درآمد مردمی با درآمد متوسط رو به پایین است.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: هم اکنون وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای شهر تهران تنها ۵ تا ۶ درصد در قیمت تمام شده مسکن تاثیر دارد.

وی با اشاره به راهکارهای تحریک عرضه در بازار مسکن بیان داشت: استفاده از زمین‌های دولتی و ساخت مسکن با مشارکت بخش خصوصی از اقدامات خوب دولت بوده است اما دیگر راهکارها می‌تواند وضع مالیات بر زمین‌های بایر و رها شده، خانه‌های خالی در شهرها و معاملات با هدف تحریک مالکان برای تولید مسکن، تنظیم اجاره‌بها و از همه مهمتر جلوگیری از سوداگری باشد.

عضو مجلس یازدهم در ادامه از تصویب این لایحه در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: این لایحه با جدیت از سوی کمیسیون عمران در دست پیگیری قرار دارد تا از سوی سایر کمیسیون ها نیز مصوب و به سرعت اجرایی شود.

رضایی کوچی تصریح کرد: مسکن یک موضوع چند وجهی است و پس باید مشکلات آن نیز با مشارکت تمامی دستگاه‌های ذی ربط به ویژه شهرداری ها رفع شود. به طور مثال شهرداری‌ها باید توجه داشته باشند، کاهش عوارض شهرداری در زمینه مسکن به دلیل افزایش تقاضا لطمه‌ای به درآمد آنها وارد نمی‌کند. همچنین مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت در تامین اعتباری مصالح می‌تواند بسیار موثر باشد.