شناسهٔ خبر: 68331 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ایران در تولید سوزن ریل به خود کفایی رسید/ صادرات سوزن تولید ایران به کشور‌های همسایه

سوزن ریل بومی سازی تولید سوزن ریل توسط صنعتگران این مرز و بوم باعث جلوگیری از واردات سالانه توسط ۵۰۰ سوزن به ارزش هر دستگاه ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین شرایط صادراتاین محصول به کشورهای همسایه را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید کاظم طاهرزاده مدیرعامل شرکت  شرکت گسترش صنایع ریلی ایران وابسته به صندوق پس‌انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی ایران با حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به خودکفایی کشور در تولید سوزن ریل اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از۲۰ سال قبل ساخت سوزن در ماشین‌سازی تبریز به عنوان پروژه‌ای مستقل آغاز شد و از همان زمان همکاری‌ با شرکت فرانسوی در طراحی و احداث کارخانه مستقل شروع و تولید سوزن تحت لیسانس شرکت فرانسوی ادامه یافت.

وی با بیان اینکه «در سال ۹۶ که ۹۰ درصد قطعات به ارزش اسمی۵۰ درصد سوزن ریل را بومی‌سازی کردیم» افزود: با آغاز تحریم‌های ظالمانه و تاکید رهبری بر رونق تولید، اهداف شرکت به ثمر نشست و نتایج مثبتی در طراحی قطعه مرکزی سوزن ریل  به دست آمد و با بومی سازی ۴ قطعه دیگر، امروز سوزن ریل به صورت صد درصد تولید داخلی است.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به اشتغال‌زایی حاصل از تولید این محصول گفت: در حال حاضر یک هزار نفر به صورت مستقیم در زنجیره تأمین این حوزه فعال هستند.

وی ‌با بیان اینکه ۵۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درصد قطعات سوزن  وارداتی است که آن را بومی ‌سازی کرده‌ایم» اظهار کرد: امروز هزینه تأمین سوزن ریل ریالی شده است و با توجه به تولید ریل ملی از سوی شرکت ذوب آهن، بدین ترتیب خودکفایی در عرصه تولید ریل و سوزن در کشور محقق شده است.

طاهرزاده با اشاره به اینکه در ۲۰ سال اخیر به‌طور متوسط ۱۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید شده است» گفت: از سه سال پیش افزایش تولید در دستورکار قرار گرفت و در سال گذشته، ۴۰۰  سوزن ریل توسط این شرکت تولید شده است و به تولید هزار دستگاه سوزن  در  فاز فعلی پروژه خواهیم رسید

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به نیاز  سالانه ۵۰۰ تا هزار سوزن برای احداث، بازسازی و نگهداری شبکه ریلی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: امروز ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی با عمر بالای ۱۰ سال وجود دارند و نیازمند تعویض و تعمیر هستند.

طاهرزاده در خصوص ورود این شرکت به حوزه تعمیرات سوزن نیز خاطرنشان کرد: با ورود به زمینه تعمیرات قطعه مرکزی سوزن و تیغه‌های زبانه سوزن ریل، تواناتی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن را داریم.  پیش از این برای هر سوزن حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری داشتیم که با بومی سازی این صنعت امروز از خروج ارز جلوگیری شده است.

مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران به مذاکره برای صادرات سوزن تولید داخل به پیمانکاران کشورهای سوریه، افغانستان و عراق اشاره کرد و افزود: سوزن‌های ریل تولید داخل دارای تاییدیه «کوانتوم ریل انگلستان» است،

طاهرزاده یادآدر شد: طبق الزامات اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها(UIC﴾ عمر سوزن ریل باید حداقل بیش از ۷ سال باشد که در حال حاضر کیفیت محصول ایرانی با نمونه‌های اروپایی برابری می‌کند و البته  قیمت آن پایین‌تر است.