شناسهٔ خبر: 68386 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی:

فرهنگ‌سازی و آموزش یکی از راه‌های ایجاد امنیت فن‌آوری اطلاعات است

سيد عيسي حسيني سید عیسی حسینی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان اطلاعات را حفاظت و تهدیدات بخش فن‌آوری را به حداقل رساند فرهنگ‌سازی و آموزش کاربران در این خصوص است اگر کاربران با تهدیدات و ناامن بودن فضای تبادل اطلاعات آشنایی پیدا کنند دستگاه‌ها کمتر در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید عیسی حسینی رئیس مرکز حراست وزارت راه‌وشهرسازی در تاریخ بیستم خرداد سال جاری در نشست سراسری مسئولین حفاظت و امنیت فن‌آوری اطلاعات ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سازمان‌های تابعه اظهار داشت: امروزه اطلاعات در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شاهرگ حیاتی آن سازمان محسوب می‌شود و دستگاه‌ها باید با طرح‌ریزی، سیاستگذاری و معماری، اطلاعات سازمانی خود را از معرض خطر و نابودی حفظ نمایند.

رئیس مرکز حراست افزود: درگذشته و در فضای واقعی و فیزیکی حفظ اطلاعات و مدارک دستگاه‌ها کار دشواری نبود و به راحتی اسناد قابل حفاظت بودند اما امروزه حفظ اطلاعات و اسناد دستگاه‌ها از شبکه‌های رایانه‌ای که با تحولات و پیشرفت تکنولوژی، گستره جهانی پیدا کرده سخت و دشوار است.

وی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان اطلاعات را حفاظت و تهدیدات بخش فن‌آوری را به حداقل رساند فرهنگ‌سازی و آموزش کاربران در این خصوص است اگر کاربران با تهدیدات و ناامن بودن فضای تبادل اطلاعات آشنایی پیدا کنند دستگاه‌ها کمتر در معرض آسیب قرار خواهند گرفت.

حسینی در بخشی از صحبت‌های خود از مسؤولین حفاظت فن‌آوری تاکید کرد: برای ایجاد امنیت در شبکه‌های ارتباطی و در شبکه‌های داخلی و رایانه‌ای دستگاه‌های خود ضمن توجه به دستورالعمل‌های بالادستی و ابلاغی و تعامل با مسؤولین فن‌آوری اطلاعات دستگاه، نظام امنیتی مبتنی بر دانش را پیاده‌سازی و تهدیدات و آسیب‌های این بخش را کاهش دهند.

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: فضای مجازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به همان میزان که کاربرد مثبت دارد آسیب‌های جدی هم دارد، این فضا در عرصه اجتماعی، خانواده مشکلاتی بوجود آورده است و در بروز تنش‌های اجتماعی و به انحراف کشاندن اذهان و واقعیت‌های موجود نقش مؤثری داشته است. لذا ضرورت حضور و تسلط بر فضای مجازی و اشراف بر فعالیت کاربران این فضا بخصوص شبکه‌های اجتماعی پیرامون موضوعات مرتبط با وظایف کاری عمیقاً احساس می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: باید به اشراف خود در این فضا توجه بیش‌تری نمود تا فضاهای مخرب و موج‌سواری دشمنان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی را مدیریت و خنثی کرد، چرا که معاندین از هر فرصتی برای موج‌سواری و تخریب اقدامات مثبت دولت و نظام استفاده می‌نمایند، بناراین باید عمیقاً در این فضا حضور داشت.

در ادامه این نشست مسؤولین حفاظت فن‌آوری اطلاعات دستگاه‌های زیر مجموعه به بیان نظرات و دیدگاه‌‌‌های خود درخصوص ایجاد امنیت فن‌آوری اطلاعات و اشراف بر فضای مجازی پرداختند.

حسینی در جلسه شورای هماهنگی مدیران حراست با اشاره به مناسبت‌های اخیر، از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه جلوه‌گری مخلوق در برابر خالق یاد کرده و میزان متنعم شدن از برکات این ماه را به ظرفیت ایجادی وجود هرکس دانست و روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه را به عنوان روزهای متعلق به امام و اندیشه‌های امام خمینی (ره) که همانا جامعیت امام در همه مباحث اخلاقی، عرفانی، رفتاری و تکوینی تثبیت شده است برشمرد.

رئیس مرکز حراست وزارت راه و شهرسازی حرکت در چارچوب سیاست‌های وزارتخانه با نگاه آسیب‌شناسانه، احصاء تهدیدات، تلاش و همراهی برای تحقق اقدام ملی ساخت مسکن، اقدامات پیشگیرانه و مقابله مؤثر با ابعاد فساد، شناسایی زمینه‌های نارضایتی‌های عمومی از دستگاه‌ها و برطرف‌سازی آن، ارتقاء حفاظت و امنیت فن‌آوری اطلاعات، مقاومت در مقابل توصیه و سفارشات بیرونی، فعال‌سازی کارگروه‌های مشورتی با هدف بهره‌مندی از خرد جمعی را از جمله الویت‌های کاری حراست‌ها تعریف کرد.

وی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی بموقع از مشکلات، موانع و رخدادها می‌تواند مدیران عالی را در تصمیم‌گیری درست یاری رساند که این مهم با اشراف اطلاعاتی بر حوزه‌های تخصصی، محیط‌های کاری و فضای مجازی، تبدیل نگاه تک‌بعدی به جامع‌نگری و همچنین با ورود بهنگام، اعمال روش‌های کنترل و نظارت بهینه میسر می‌شود.

وی طرح‌های ابلاغی مرکز برای سال ۹۸ حراست‌ها را ایجاد وحدت رویه، انسجام، هدفمندسازی و قالب‌دار نمودن بخشی از وظایف مستمر حراست برای دستیابی به نتیجه بهتر بیان کرد و خاطرنشان ساخت: روندشناس تحلیل و پیش‌بینی موضوعات و پدیده‌ها به عنوان رویکرد علمی حراست‌ها در الویت دستور کار قرار گیرد.

بررسی راهکارهای کاهش آثار تحریم در دستگاه و شیوه‌های دور زدن آن از موارد دستور کار جلسه شورای مدیران حراست بوده که پس از ارائه گزارش اعضای جلسه از آخرین وضعیت موضوع، ضرورت مستندسازی، تهیه طرح عملیاتی، استفاده از صاحبنظران دستگاه‌ها، اعمال سیاست‌های نظارتی لازم برای مقابله با فساد روش‌های اعمالی، بهره‌گیری از تجربه سازمان‌ها، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای برون رفت از مشکل تحریم مطرح و تأکید گردید با توجه به هدف دشمن در جهت ایجاد اخلال و توقف انجام وظایف و خدمات رسانی دستگاه‌ها در موضوع تحریم، تلاش جمعی برای پویایی و استمرار خدمات‌رسانی با اتخاذ روش‌های قانونی، مشروع و توجیه‌پذیر با محوریت حراست شکل گرفته و با استفاده از خردجمعی از تصمیمات آنی تبعات‌دار، نابسامانی و بی‌انضباطی‌های مختلف برای سواستفاده افراد و جریانات فرصت‌طلب جلوگیری گردد.