شناسهٔ خبر: 6949 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بررسی ضرورت حفظ و احیای معماری ایستگاه‌های راه‌آهن در گفتگو با کارشناسان و مسئولان/ ۱

ایستگاه‌های راه‌آهن نمادی از ميراث‌فرهنگی کشورند/ راه‌آهن توان حفظ ايستگاه‌هایش را دارد

ایستگاه راه‌آهن تهران مديركل سابق مركز آموزش و تحقيقات راه‌آهن با تاكيد بر اهميت ايستگاه‌های بين راهی و حفظ آنها گفت: شرکت راه‌آهن توان حفظ ايستگاه‌هايش را دارد و حفظ بناها همواره در دستور كار مسئولان راه‌آهن بوده و هست.

سیدمحمدسادات حسینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اقدامات این مركز در دوره‌های قبل برای ثبت برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن در فهرست آثار ملی سازمان‌میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: مسئولان‌ ارشد راه‌آهن متوجه اهمیت این موضوع بوده و هستند. به‌طور قطع ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور ما از قابلیت‌های فراوانی برخوردارند تا به عنوان آثاری كه نمادی از میراث‌فرهنگی به شمار می‌روند مورد محافظت قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا مسئولان ارشد شرکت راه‌آهن به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری مشترکی را در این حوزه انجام داده‌اند یا خیر؟ گفت: درباره نحوه همکاری این دو نهاد باید بررسی‌های بیشتری انجام شود اما معتقدم راه آهن توانایی حفظ ایستگاه‌هایش را دارد.

به گفته مدیر سابق مركز آموزش و تحقیقات راه‌آهن قدمت راه‌آهن و ایستگاه‌های آن كمتر از ۱۰۰ سال است اما با توجه به اهمیتی كه برخی از آنها داشته و دارند نگهداری و حفظ بناهای آنها در دستور كار مدیران ارشد راه‌آهن بوده و هست.

حسینی با اشاره به اینكه در زمان مدیریت او اقدامی برای تعامل با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این خصوص انجام نشد، تاكید كرد: مدیران ارشد راه‌آهن به دنبال این موضوع هستند كه ایستگاه‌های ارزشمند راه‌آهن را حفظ و مرمت كنند.

وی در توضیح دلایل خود گفت: در آن زمان برای آغاز و اجرای چنین فعالیت‌هایی هر تغییری باید با هماهنگی میراث‌فرهنگی انجام می‌شد و این مسئله‌ محدودیت‌هایی را برای حضور پررنگ مسئولان راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی در بسیاری از مسایل به وجود آورد؛ محدودیتی که در نهایت مشكلات بی‌شماری را نیز ایجاد کرد.

حسینی یادآورد شد: راه آهن همواره حفظ ایستگاه‌های قدیمی را در دستور كار خود داشته و به‌ طور‌ یقین این مسئله هم اكنون نیز یکی از دغدغه‌های مدیران‌ ارشد و معاونان این شرکت به شمار می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا نزد مسئولان راه آهن حفظ و احیای ایستگاه بیش از ثبت ملی در سازمان میراث فرهنگی اهمیت داشته است گفت: همانطور كه از نام راه‌آهن برمی‌آید این شركت به عنوان یکی از شركت‌های زیرمجموعه‌ وزارت راه و شهرسازی وظیفه و كاركرد حمل و نقلی داشته و باید بتواند به وظیفه خود هم پایبند باشد. در عین‌حال این شركت به بناهای قدیمی با معماری خاص خود نیز اهمیت می‌دهد زیرا جذابیت‌های موجود ایستگاه‌های بین‌راهی حمل و نقلی تاثیر بسزایی در معرفی فرهنگ و میراثی كه متعلق به این سرزمین است دارد.

حسینی مسیر بندرترکمن و اتصال آن به تهران  و بندر امام خمینی را یكی از مهمترین مسیرهای ریلی کشور دانست و افزود: مسیری كه از بندرتركمن به تهران و تا بندر امام‌خمینی جریان دارد یکی از مهمترین مسیرهای ریلی کشور است که تمام تمهیدات لازم برای مراقبت از آن صورت می‌گیرد./

نظر شما