شناسهٔ خبر: 69564 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با مصوبه شورای پول و اعتبار

روند پرداخت تسهیلات مسکن مهر شتاب می‌گیرد

مسکن مهر بیرجند روند تسهیلات‌دهی پرسرعت بانک مسکن به پروژه های نیمه تمام طرح مسکن مهر با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار شتاب بیشتری می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل تامین کننده منابع مالی طرح مسکن مهر از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، طی سال‌های گذشته از تمامی ظرفیت تسهیلات‌دهی خود برای تامین اعتبار لازم واحدهای مسکونی در قالب این طرح استفاده کرده است. به گونه‌ای که مطابق با جدیدترین اطلاعات مربوط به کارنامه تسهیلات دهی این بانک به طرح مسکن مهر مشخص شده است از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا پایان خردادماه سال جاری به ۳ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۸۰۸ واحد مسکن مهر به ارزش ۵۳ هزار و ۲۹۹ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات مسکن مهر پرداخت شده است.

جزئیات گزارش عملکرد دوره زمانی مورد اشاره حاکی از آن است که از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در کشور تا پایان سه ماهه سال جاری از تعداد ۳ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۶۸ واحد مسکن مهر معرفی شده به شعب بانک مسکن، به تعداد ۳ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۸۰۸ واحد تسهیلات پرداخت شده است.

این کارنامه عملکرد نشان می‌دهد از میان ۳۱ استان کشور، استان تهران با ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد در رتبه نخست تسهیلات مسکن مهر به لحاظ تعداد واحد قرار دارد. مطابق با این گزارش به دست آمده، از ابتدای اجرای این طرح تا پایان بهار امسال، تعداد ۵۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر به ارزش ۱۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تسهیلات از سوی بانک مسکن دریافت کرده‌اند.

نکته مهم در روند تکمیل و تامین اعتبار پروژه های مسکن از سوی بانک مسکن آن است که این بانک علاوه بر تهران، به سایر استان های کشور نیز برای خانه دار کردن متقاضیان خرید این واحدهای مسکونی توجه ویژه داشته است. چنانکه آمار و اطلاعات به دست آمده بیانگر آن است که پس از تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان به ترتیب سه رتبه نخست پرداخت تسهیلات مسکن مهر را داشته اند.

براین اساس، از ابتدای اجرای طرح مذکور تا پایان بهار امسال، ۲۳۲ هزار و ۱۵۶ واحد مسکن در خراسان رضوی، ۱۹۲ هزار و ۷۴۴ واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی و ۱۶۹ هزار و ۲۷ واحد مسکن مهر در استان اصفهان مجهز به تسهیلات مسکن مهر از سوی شعب بانک مسکن در این استان ها شده اند.

در عین حال، استان های فارس، خوزستان، مازندران و گیلان نیز به ترتیب در رتبه های بعدی اخذ تسهیلات مسکن مهر به لحاظ تعداد واحد قرار دارند.

هم راستا با روند پرسرعت تسهیلات دهی بانک مسکن به پروژه مسکن مهر در استان های مختلف کشور از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، بانک پس از تاکید ویژه دولت برای تکمیل و تحویل تمامی واحدهای مسکونی پیش بینی شده در قالب طرح مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم و ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات واحدهای مسکن مهر در هفته گذشته، مدیر عامل بانک مسکن نیز بر شتاب پرداخت تسهیلات مسکن مهر تاکید ویژه ای داشته است.

از این رو قرار است تا پایان پرونده طرح مسکن مهر، بانک مسکن به همراه دولت از این طرح حمایت مالی ویژه ای انجام دهد.

مطابق با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، قرار است در راستای شتاب بخشیدن به تکمیل واحدهای مسکن مهر برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت که دست کم پیش رفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارند اما به مرحله تکمیل و افتتاح نرسیده اند، سقف تسهیلات مسکن مهر از ۴۰ میلیون تومان فعلی به حداکثر ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.