شناسهٔ خبر: 69776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات بلاعوض به سیل‌زدگان/ استقرار نماینده بنیاد مسکن در شهرهایی که در صدور پروانه مشکل دارند/ مرحله دوم وام سیل‌زدگان در دولت تصویب شد

عليرضا تابش علیرضا تابش با اعلام اینکه مرحله دوم تسهیلات به سیل زدگان به مبلغ ۲۴۰۰ میلیاردتومان در دولت تصویب شده است، رقم تخصیص یافته مرحله اول را ۲۵۰۰ میلیاردتومان عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم تا پایان سال بازسازی واحدهای سیل زده به اتمام برسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در برنامه تیتر امشب با موضوع عملکردها و مشکلات در مناطق سیل‌زده، به تشریح عملکرد آن بنیاد در مناطق سیل زده پرداخت.

تابش با اعلام اینکه حدود ۷۰ هزار واحد سیل زده در استان های مختلف شناسایی شده اند که ۴۰ هزار واحد از این تعداد تعمیراتی و ۳۰ هزار واحد احداثی هستند، گفت: ۲۵۰۰ میلیاردتومان تسهیلات به مناطق سیل‌زده تخصیص یافته است. بنیاد مسکن ۲۰۰۰ میلیاردتومان را به بانک معرفی کرده است که از این تعداد، تاکنون ۱۲۰۰ میلیاردتومان عقد قرارداد شده اند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عمده آسیب‌های سیلاب اخیر را در ۶ استانِ ایلام، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان برشمرد و افزود: عمده سهم تسهیلات به این ۶ استان تعلق گرفت که از ۲۰۰۰ میلیاردتومان واحدهای معرفی شده به بانک، ۱۹۰۰ میلیاردتومان به این ۶ استان تعلق گرفت و باقیمانده به ۱۵ استان دیگر سیل زده تعلق گرفته است.

تابش همچنین از تصویب بخش دوم وام در دولت به مبلغ ۲۴۰۰ میلیاردتومان خبر داد و عمده فعالیت های را تاکنون برای اتمام واحدهای تعمیراتی سیل زده و آغاز احداث واحدهای احداثی عنوان کرد.

وی همچنین با اعلام اینکه از حدود ۳۰ هزار واحد احداثی ۲۶ هزار واحد روستایی بوده اند که نیاز به صدور پروانه از شهرداری ندارند و پروانه ساخت آنها را بنیاد صادر می کند، توضیح داد: ۳۹۰۰ واحد احداثی شهری در کل وجود دارد که در مورد برخی از آنها ممکن است تاخیر در صدور پروانه وجود داشته باشد که برای حل مشکل این تعداد بنیاد آمادگی دارد تا نماینده خود را در شهرداری ها مستقر کند.

تابش با تاکید بر اینکه بنیاد، مشکلات مردم را در شهرداری حل می کند، خاطرنشان کرد: در خصوص بازنگری در نظارت واحدهای سیل زده تعمیراتی و تبدیل آنها به احداث، از آمادگی بنیاد مسکن برای تخصیص تسهیلات و بلاعوض به سیل زدگانی که تمایل دارند واحدهای تعمیراتی خود را از نوبازسازی کنند، خبر داد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد: در خصوص روستای بابازید با توجه به اینکه این روستا طرح هادی نداشت، تهیه طرح هادی آن در دست انجام است. قرار این بود تا این روستا جا به جا شود اما با توجه به اینکه زمینی موجود نبود، مقرر شد تا دیواره ای بسازیم و درجاسازی روستا را انجام دهیم که در این مورد با وزارت نیرو هماهنگی های لازم انجام شده است.

تابش ادامه داد: طرح هادی روستای بابازید در دست تهیه است و اعتبار آن هم تخصیص خواهد یافت.

وی در خصوص سیمره و واحدهای مسکونی که پیرامون آن احداث شده اند اعلام کرد: به واحدهای مسکونی که در جوار سیمره بوده اند ۶۰ میلیون تومان بلاعوض تخصیص خواهد یافت. پرونده دریافت خسارت سیل زدگان در این منطقه از وزارت نیرو مفتوح است و در برنامه و بودجه نیز جلسه ای برگزار شده است تا هرچه سریعتر واحدهای مسکونی این تعداد احداث شود.

تابش گفت: در مورد خوزستان اعتبار مرحله دوم را هم تامین کردیم و مردم هیچ نگرانی نداشته باشند همه را پوشش می دهیم. به اندازه کافی اعتبار دیده ایم ما در کنار مردم هستیم و امیدواریم در مدت زمانی که قول داده ایم واحدهای سیل زده به اتمام برسند.