شناسهٔ خبر: 69792 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اقدام ملی رونق توليد مسكن - بخش دوم

آرم اقدام ملی 3 اقدام عملی و اختصاص زمین برای تولید مسکن در قالب اقدام ملی یکی از شرط‌های مهم برای انجام این طرح ملی در کشور است. از آنجا که در مصوبه‌های مختلف محوریت اختصاص زمین برای این طرح به‌عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفته است، ‌رئیس جمهوری هم به همه دستگاه‌های کشور ابلاغ کرد همه زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند، تا آن‌ها را برای تولید مسکن واگذار کنند. بیش‌ترین بخش از قیمت تمام شده‌ برای تولید مسکن مربوط به زمین است و از آنجا که دولت برای کنترل بازار مسکن و رونق آن وارد شده است، با اختصاص زمین‌های دولتی برای ساخت به بخش خصوصی و دیگر اقداماتی که در این طرح برای کاهش قیمت تمام شده انجام شده است، می‌توان امیدوار بود که از بحران که به‌وجود آمده در یک سال اخیر گذر کند و شاهد آرامش در بازار مسکن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌ خبرهای بسیاری این روزها در رسانه‌های مختلف درباره طرح اقدام ملی مسکن دیده می‌شود. همه معاونت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن به‌نوعی درگیر این طرح هستند، تولید ۲۰۰ هزار واحد این طرح به‌عهده شرکت شهرهای جدید است، ‌ ۱۰۰ هزار واحد به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد هم باید در قالب بازآفرینی شهری و در بافت فرسوده ساخته شود.

پس از اعلام طرح اقدام ملی شاهد عزم جدی مسئولان حوزه مسکن برای اجرای هر چه سریع‌تر این طرح بودیم. در ادامه به مرور برخی اقدامات که در طول یک‌ماه گذشته از سوی مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی در این خصوص انجام شده می‌پردازیم.

تأثیر چشمگیر اجرای برنامه اقدام ملی مسکن در رونق شهرهای جدید

چهارشنبه ۱۲ تیر حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اجرای برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در رونق شهرهای جدید تأثیر چشمگیری داشته است.

حبیب‌الله طاهرخانی با تأکید بر ضرورت ایجاد هماهنگی‌های لازم و تسریع در پیشبرد برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای جدید استان بیان کرد: بدون شک اجرای این پروژه و اسکان مردم به‌خصوص از قشر متوسط اجتماعی کشور در این مناطق موجب رونق یافتن شهرها و در نهایت توانمندسازی شهرداری‌ها می‌شود، امری که برای ما نیز در اجرای این طرح حائز اهمیت خواهد بود.

وی ادامه داد: به‌طور قطع تسهیل اجرای پروژه‌های مسکونی برنامه اقدام ملی از سوی شهرداری باعث ترغیب سرمایه‌گذاران شده و نتایج مثبت آن به خود شهرداری بازخواهد گشت، از این رو انتظار داریم تا نهایت همکاری را با وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد پروژه ها داشته باشند.

آغاز عملیات اجرایی ۱۲۸۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی بهارستان در نیمه دوم سال جاری

پنجشنبه ۱۳ تیر محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان با اشاره به دیدار نمایندگان ۱۵۰ شرکت انبوه‌ساز استان اصفهان با معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر از نیمه دوم سال جاری خبر داد.

احمدی با اشاره به ساخت ۲۱ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر جدید بهارستان، این رقم را معادل ۱۰/۵ درصد مجموع واحد‌های در نظر گرفته شده این طرح در قالب شهرهای جدید خواند و گفت: از این تعداد، ساخت حدود هشت هزار و ۲۰۰ واحد در سال ۹۷ برنامه‌ریزی و شروع شده و احداث مابقی واحدها در برنامه سال جاری است که عملیات اجرایی آن ظرف ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید بهارستان همچنین بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی ساخت ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد دیگر صورت گرفته است که عملیات اجرایی این واحدها در نیمه دوم سال آغاز خواهد شد.

۱۱۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح اقدام ملی در کشور تامین شده است

شنبه ۱۵ تیر علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در سراسر کشور گفت: طبق طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته‌ می‌شود و برای تامین اراضی این پروژه اقداماتی را انجام داده‌ایم.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن درباره سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای ساخت ۱۰۰ هزار واحد و ساخت مسکن در قالب فعالیت‌های مجموعه بازآفرینی شهری گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده و بالغ بر ۱۰۸۵ هکتار تامین شده ‌است.

معاون وزیر راه وشهرسازی درخصوص تامین میزان اراضی در تهران برای ساخت مسکن،  توضیح داد: در تهران برای تامین زمین دچار کمبودهایی هستیم.

وی درباره تامین زمین برای اجرای پروژه بیان کرد: در تهرانسر تامین اراضی و ساخت مسکن به صورت مشارکتی انجام می‌شود و اتفاق جدیدی است. اراضی مورد نیاز در این منطقه در حال شناسایی هستند و اولین فراخوان ما تا یک هفته آینده انجام می‌شود. برای اجرای پروژه تهرانسر چهار همکار و سرمایه‌گذار تعیین شده و به مرحله عقد قرارداد رسیده‌ است.  

 پنج محله زاهدان با همکاری مشترک بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی نوسازی می‌شوند

یکشنبه ۱۶ تیر جواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این که عملیات اجرایی ساخت برخی از واحدهای مسکونی جزو تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح اقدام ملی در دو شهر چابهار و زاهدان آغاز شده است از تخصیص زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به بنیاد برای این منظور خبر داد.

حق‌شناس با بیان اینکه در چابهار از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سه ستاد معین مستقر شده است، گفت: شرکتی با ۲۵ نیروی حفاظتی برای نگهداری و حفاظت از اراضی ملی که سازمان ملی زمین و مسکن در اختیار بنیاد مسکن برای بازسازی قرار داده است، مستقر شده‌اند. همچنین، با مقامات محلی از جمله فرماندار، دادستان، بازپرسی و دیگر مقامات محلی گفتگوهای لازم برای همکاری با بنیاد انجام شده و حفاظت از اراضی تحت اختیار بنیاد با هماهنگی مسئولان محلی در حال انجام است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: با استقرار ستادهای  معین نزدیک به ۳ هزار پرونده مجدد پلاک به پلاک جانمایی شد و موقعیت آنها در نقشه ثبت شد.

حق‌شناس با اعلام اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال ثبت و پردازش اطلاعات مربوط به ساکنان بافت‌های حاشیه و بافت فرسوده شهری چابهار است، توضیح داد: با شرکت طرح جامع شهر و معاونت معماری و شهرسازی وزارتخانه جلساتی برگزار شده است و مقرر شده تا آن‌ها فضایی را به بنیاد مسکن به منظور استقرار خدمات عمومی و استقرار واحدهای مسکونی ارائه دهند و در این رابطه، هماهنگی‌ها انجام گرفته است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در همین ارتباط افزود: با سازمان برنامه و بودجه نیز برای تامین ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار صحبت شده و در عین‌حال رایزنی لازم نیز با بانک مسکن برای دریافت ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار انجام شده است.

وی توضیح داد: زمین‌ها به نام شهرداری زاهدان است و طبق تفاهم‌نامه که به تایید وزارت راه و شهرسازی رسیده، زمین‌ها باید به نام بنیاد شوند. امیدواریم با همراهی شهرداری زاهدان نیز کارهای اجرایی برای نوسازی در زاهدان آغاز شود.

اختصاص ۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی در «شیرین‌شهر»

دوشنبه ۱۷ تیر رضا فرهادزاده، مدیرعامل شركت عمران شهر جدید «شيرين‌شهر» از اختصاص حدود ۲۰۰ هکتار زمین در سه محله این شهر جدید برای ساخت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی خبر داد.

فرهادزاده مجموع مساحت در نظر گرفته‌شده برای احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی در این شهر جدید را ۲۰۰ هکتار عنوان و اظهار کرد، هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در محلات دهم، دوازدهم(پرنیان) و سیزدهم شیرین شهر ساخته خواهد شد که آماده‌سازی محله «پرنیان» با پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی شروع‌شده و طراحی و تأسیس دو محله دیگر نیز انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه افق جمعیتی شیرین شهر ۷۵ هزار نفر پیش‌بینی‌شده است، تصریح کرد: جمعیت‌پذیری این شهر هم‌اکنون در مراحل مقدماتی است و در سه سال اخیر حدود دو هزار و ۳۰۰ نفر در این شهر جدید اسکان‌یافته‌اند و روند رشد جمعیتی با سرعت بالایی ادامه دارد.

سهم ۱۲۰۰ واحدی استان یزد از طرح اقدام ملی

سه‌شنبه ۱۸ تیر علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جریان سفر به استان یزد، گفت: از مجموع ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی که ساخت آن در کشور بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده، سهم استان یزد ۱۲۰۰ واحد است که باید هرچه سریع‌تر اقدام لازم برای شناسایی و تخصیص آن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت استان یزد در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و پروژه‌های مشارکتی را نیز گسترده عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم در جهت رونق تولید مسکن حرکت کنیم.

وی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید در تامین مسکن برای کارمندان دولت از دستگاه‌های اجرایی خواست تا زمین‌های مازادشان را برای انجام این مهم دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

مکان‌یابی ۷۳ درصد پروژه‌های ساخت واحد‌های مسکونی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید

چهارشنبه ۱۹ تیر حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی، آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را مهم‌ترین بخش این برنامه دانست و گفت: از مجموع ۲۰۰ هزار واحد، ۱۴۵ هزار واحد (معادل ۷۳ درصد) تاکنون مکان‌یابی و تعیین و تکلیف شده و ۵۵ هزار واحد باقیمانده (برابر با ۲۷ درصد) در مرحله کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم هستند.

طاهرخانی با بیان اینکه برنامه اقدام ملی و بحث فروش اقساطی پروژه های مسکن مهر به عنوان موتور حرکتی شرکت عمران شهرهای جدید محسوب می شوند گفت: در این راستا شهرها و مجموعه ستاد شرکت مادر باید تلاش خود را افزایش داده و با بالابردن شتاب عملیات اجرایی، این برنامه‌ها را هرچه سریع‌تر به نتیجه قابل قبولی برسانند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه وزیر راه و شهرسازی نسبت به انجام اقدامات و پیشبرد اهداف در حوزه فروش اقساطی و برنامه اقدام ملی حساسیت بسیار بالایی دارد گفت: ما در بحث فروش اقساطی ظرفیت بالایی داشته و باید هرچه سریع‌تر در این زمینه به نتیجه مشخص و اهداف تعیین شده برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود آغاز عملیات پروژه‌های ساخت در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را مهم‌ترین بخش این برنامه دانست و گفت: از مجموع ۲۰۰ هزار واحد، ۱۴۵ هزار واحد (معادل ۷۳ درصد) تاکنون مکان‌یابی و تعیین و تکلیف شده و ۵۵ هزار واحد باقیمانده (برابر با ۲۷ درصد) در مرحله کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم هستند.

وی با تأکید براینکه افزایش تعداد پروژه های ساخت از مسائل ویژه در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید به شمار می‌رود گفت: تمامی قراردادهای مربوط به ساخت باید تا هفته دولت عملیاتی شده و به مرحله خوبی برسد، از این‌رو از تمامی شهرها انتظار داریم با دقت و تلاش لازم و برنامه‌ریزی مناسب این پروژه‌ها را به جایگاه قابل قبولی برسانند.

به گفته وی در این راستا رضایت مردم و بازتاب اقدامات صورت گرفته در شهرها نکته بسیار مهمی است که باید با اجرای نظم و کنترل رفتار نیروهای زیرمجموعه به بهترین شکل گزارش شود.