شناسهٔ خبر: 70245 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم خبر داد:

دو سال آینده ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان قم برای احداث مسکن آماده‌سازی می‌شود

طلوعي قم معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم گفت: تا سال ۱۴۰۵، پنج میلیون و ۲۶۹ هزار مترمربع برای تامین مسکن در قم نیاز است که باید نسبت به جذب سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، داود طلوعی در دومین جلسه شورای تامین مسکن در استانداری قم، افزایش قیمت اجاره‌بها را نیز موردتوجه قرارداد و بیان کرد: نرخ رشد اجاره‌بها در سه ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته به‌صورت متوسط تا ۷۰ درصد رشد یافته است.

وی در ادامه گفت: تا دو سال آینده ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی استان برای احداث مسکن آماده‌سازی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین مراحل آماده‌سازی اراضی ۷۰ هکتاری پردیسان و شهرک قدس نیز برای ساخت‌وساز مسکن در مرحله مطالعات ابتدایی و ارزیابی‌های مقدماتی قرار دارد.

طلوعی بیان کرد: طبق برآوردهای صورت گرفته بیش از ۳۷۶ هزار واحد مسکونی در قم وجود داشته که از این ‌بین ۴۶ درصد از شهروندان آپارتمان‌نشین هستند.

وی اضافه کرد: قم ازنظر آپارتمان‌نشینی در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد که نشان از تمایل روزافزون مردم نسبت به احداث این قبیل از واحدهای مسکونی است.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم افزود: در ۶ ماه دوم سال ۹۷، ۸۱۳ هزار مترمربع پروانه ساختمانی در قم صادرشده که با رسیدن آن‌ها به مرحله ساخت‌وساز، رونق مسکن در استان جان تازه‌ای می‌گیرد.

طلوعی همچنین بیان کرد: در چهار سال گذشته به‌صورت متناوب استفاده از اسکلت‌های فلزی و بتنی در ساخت‌وساز مسکن در قم رشد قابل‌ توجهی پیداکرده است.

وی افزود: از سال گذشته و به‌صورت متوسط قیمت مسکن در قم صد درصد افزایش داشته درحالی‌که این آمار در مناطق ۸ و ۵ شهری بیش از ۱۶۰ درصد بوده است.

معاون راه و شهرسازی قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، ضریب شهرنشینی قم تا سال ۱۴۰۵ به ۹۶.۵ درصد خواهد رسید.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۴۰۵، پنج میلیون و ۲۶۹ هزار مترمربع برای تامین مسکن در قم نیاز است که باید نسبت به جذب سرمایه‌گذاری در آن‌ها اقدام شود.

طلوعی در بخش دیگری از سخنان خود نیز تصریح کرد: در قالب طرح‌های مشارکتی امسال احداث ۵۰۰ واحد مسکونی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قم قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شهرک پردیسان ازنظر تجاری دچار مشکل بوده و در احداث طرح‌های جدید تلاش می‌شود این کمبود در عرصه‌های مختلف تجاری و همچنین اداری برطرف شود.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی قم ادامه داد: احداث مسکن توسط نهادهای دولتی باید همراه با مشوق‌هایی باشد که رغبت و میل به خرید توسط شهروندان را فعال کند درحالی‌که در طرح‌های فعلی زمین و مسکن به قیمت روز به متقاضیان فروخته می‌شود.