شناسهٔ خبر: 70320 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد:

ساخت‌وسازهای غیرمجاز موجب ناهمگونی در توسعه شهری شده است/اخذ سند مالکیت ۲۶۱ هکتار اراضی ملی

ساخت مسکن حسن صبوری با اشاره به آثار سوء و زیان بار از بین بردن اراضی ملی گفت: زمین از عوارض مهم طبیعت است، بنابراین ایجاد تغییر در عوارض طبیعت موجب فرسایش شدن خاک شده و می تواند اثرات سوئی در جو زمین ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری اظهار داشت: از آنجا که استان قم دارای اقلیم متفاوت و متنوع گرم و نیمه خشک است، از بین بردن طبیعت و ساخت و ساز غیرمجاز موجب می‌شود تا منظره‌های طبیعی بهم خورده و پوشش های گیاهی نابود شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین از بین بردن اراضی ملی که از سرمایه های اصلی کشور است، موجب می شود تا نسل آیندگان از این سرمایه محروم شوند و درنهایت چیزی برای نسل آیندگان باقی نماند.

مبارزه با زمین‌خواری باعث پایداری نظم اصولی شهری می‌شود

صبوری در پاسخ به اینکه حفظ اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری چقدر می تواند در توسعه اصولی شهرها و جلوگیری از آثار مخرب آن اثرگذار باشد، بیان کرد: با پیشرفت جوامع و روی آوردن مردم به زندگی شهری و شهرنشینی، مسائلی همچون تراکم بالای جمعیت مناطق شهرنشینی، گسترش ارتباطات و فناوری، مشکل جرائم و تغییرات بافت اجتماعی، همگی دست به دست هم داده که سرمایه اصلی زمین دستخوش تغییرات و تحولات شود و نظم اکوسیستم و طبیعت به هم بخورد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم در ادامه تصریح کرد: بنابراین حفظ سرمایه ملی و مبارزه جدی با زمین خواری باعث می شود تا نظم اصولی شهری پایدار مانده و بسیاری از طرح ها و پروژه های دولت با موانع مواجه نشود و از طرفی تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز شرایط ناهمگونی های زیادی در برنامه توسعه شهری ایجاد خواهد کرد.

دریافت سند مالکیت اراضی ملی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اقدامات انجام‌شده در این استان در راستای مقابله با زمین‌خواری و حفظ اراضی ملی گفت: از جمله اولویت‌های هدف گذاری شده، ادامه اقدامات لازم در راستای تثبیت مالکیت دولت بر روی اراضی ملی است.

صبوری افزود: یکی از اقداماتی که در سنوات گذشته به‌ جد پیگیر آن بوده‌ایم، بحث حفاظت از اراضی ملی بوده که اقدامات بسیار مناسب و درخور توجهی نیز انجام شده است.

این مسئول به اقدامات در راستای اخذ سند مالکیت اراضی ملی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: اخذ سند و تحصیل اراضی ملی در استان به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تعرض افراد سودجو، در اولویت ما است.

به گفته وی در این راستا در سال ۹۷ بیش از ۲۶۱ هکتار اراضی ملی که ۲۵۸ هکتار آن داخل حریم و سه هکتار نیز اراضی در محدوده بود، منجر به صدور سند مالکیت به نام دولت شده است.

صبوری با اعلام اینکه در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۸۰۵ مورد یعنی۳۵۰ هکتار، اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگ تبدیل شدند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۶ فقره رأی در محاکم قضایی درخصوص اراضی تصرفی صادر شد و برخی از اراضی با هماهنگی دادستانی و پیگیری‌های یگان حفاظت از اراضی و کارکنان حوزه املاک و حقوقی، رفع تصرف شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قم خاطر نشان کرد: در سال پیش رو نیز حفاظت از اراضی با جدیت تمام و با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ادامه خواهد یافت.

وی در پایان تاکید کرد: شهروندان درصورت مشاهده و یا اطلاع از تصرفات غیرقانونی اراضی ملی، مراتب را به یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان قم به شماره ۳۷۷۷۸۶۴۷-۰۲۵ اطلاع دهند.