شناسهٔ خبر: 70447 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

راه‎اندازی ايستگاه رادار کوشک بزم يک گام برای تکميل پوشش راداری فضای کشور است

افتتاح رادار کوشک بزم با حضور وزیر راه و شهرسازی مشاور ارشد مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در امور هوانوردی با اشاره به بهره‎برداری رسمی ايستگاه رادار کوشک بزم آن را يکی از گام‎های این شرکت در جهت برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تکميل پوشش فضای کشور، عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، سیداحمد مومنی‎رخ در مورد راه‎اندازی این ایستگاه راداری گفت: ۲۲ سال پیش رادار ریتیون فرودگاه بین‎المللی مهرآباد مورد بهره‎برداری قرار گرفت اما با توجه به  نصب و راه اندازی این رادار در سطح زمین فرودگاه، وجود ارتفاعات شمال تهران و موانع پروازی ایجاد شده در فرودگاه و اطراف شهر تهران موجب شد که پوشش راداری منطقه تقرب پرواز مهرآباد و ارائه خدمات ایمن هوانوردی، فعالیت همکاران مراقبت پرواز با محدودیت‎هایی روبرو سازد.

وی ادامه داد: وجود این محدودیت‎ها در پوشش راداری مناطق اطراف، افزایش تعداد فرودگاه‎ها در استان کرج و مراحل ساخت فرودگاه در استان قم و همچنین مشکلات ناشی از تامین قطعات و بالا رفتن عمر رادار ریتیون موجب شد که پس از نشست‎های اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی و اداره کل کنترل ترافیک هوایی و بررسی‎های کارشناسانه فنی، منطقه‎ای در ارتفاعات جنوب تهران برای ایجاد یک ایستگاه راداری جدید انتخاب شود که به این ترتیب پروژه ایستگاه کوشک بزم کلید خورد؛ ایستگاهی که می‎توانست با نصب راداری پیشرفته، به طور کامل ترمینال هوایی مهرآباد (TMA) و حجم بالای ترافیک هوایی ورودی و خروجی آن را پوشش دهد.

مومنی‎رخ با اشاره به همزمانی اجرای این پروژه با پسابرجام گفت: با استفاده از فرصت‎های حاصل شده در پسابرجام توانستیم در نیمه اول سال ۹۵ قرارداد خرید دو سامانه راداری پیشرفته را منعقد کنیم و پس از پیگیری‎های مستمر، اولین سامانه در سال ۹۷ تحویل ایران شد و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی برای آماده‎سازی سایت راداری فعالیت خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در مرحله راه‎اندازی آزمایشی این ایستگاه، در اولویت اول رادار PSR آن برای پوشش TMA مهرآباد تا فاصله ۷۰ مایلی (بیش از ۱۲۰ کیلومتری) و ارتفاع ۲۷۵۰۰ پایی با همکاری سه مجموعه مرکز وارسی پروازی و خدمات هوایی، اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین‎المللی مهرآباد و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با هواپیمای فلایت چک وارسی شد و سپس رادار MSSR آن نیز در چهار روز پیاپی و با حدود ۲۰ ساعت پرواز تا شعاع ۴۵۰ کیلومتری به صورت رفت و برگشت وارسی پروازی شد که عمده مسیرهای پروازی در ارتباط با TMA مهرآباد را شامل می‎شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین عملیات وارسی پروازی برای Commissioning رادار، برای اولین بار در کشور توسط خلبانان و کرو پروازی ایرانی انجام شده است، گفت: از ویژگی‎های فنی این سامانه راداری پوشش کامل محدوده هوایی استان تهران و کاهش محدودیت‎های پروازی در شمال این استان و اصلاح MRVA مهرآباد است.

مومنی‎رخ با تاکید بر اینکه راه‎اندازی ایستگاه رادار کوشک بزم که مجهز به ایستگاه RCAG نیز هست یکی از گام‎های مهم در جهت تکمیل پوشش راداری و ارتباط رادیویی فضای کشور است، گفت: هنوز تا ایجاد پوشش کامل فاصله داریم و به این منظور در آینده نزدیک پروژه نصب و راه‎اندازی رادار دوم PSR و MSSR خریداری شده برای شیراز آغاز خواهد شد و به امید خدا و طبق برنامه با خرید پنج رادار دیگر و نصب آنها در مناطق غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور خواهیم توانست پوشش راداری فضای آسمان کشور را تکمیل کنیم.

مشاور ارشد مدیرعامل با اشاره به فاصله ۶۰ کیلومتری ایستگاه رادار کوشک بزم از تهران و مسیر دشوار دسترسی به آن اعلام کرد: اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با وجود تمام دشواری‎ها به منظور حفظ و نگهداری این سامانه راداری تلاش خود را ادامه خواهد داد.

وی اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به این سرمایه‎های کلان مالی و انسانی و استفاده از این تجهیزات مدرن، خدمات این رادار به همکاران مراقبت پرواز فرودگاه بین‎المللی مهرآباد و مرکز کنترل فضای کشور موجب افزایش سطح ایمنی در منطقه تحت پوشش آن و موجب کاهش دغدغه‎های این عزیزان در هدایت و کنترل پروازها شود.