شناسهٔ خبر: 70811 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

۱۳۰۰ واحد مسکونی سیل‌زده تا پایان آبان در دلفان لرستان تکمیل می‌شود

سیل لرستان رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین مستقر در شهرستان دلفان گفت: تا پایان آبان ماه ۱۳۰۰ واحد مسکونی احداث شده در دلفان تکمیل شده و تحویل آسیب دیدگان از سیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد مطبوعی رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین مستقر در شهرستان دلفان استان لرستان در روند بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیل در این شهرستان را تشریح کرد.

احمد مطبوعی در خصوص اینکه از چه تاریخی نیروهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به لرستان رفته و در مناطق آسیب‌دیده مستقر شدند، به مهر، گفت: از ۱۲ فروردین ماه امسال، پس از وقوع سیل در استان لرستان مناطق شهری و بویژه روستایی شهرستان دلفان آسیب زیادی دید و ساختمانهای گلی استحکام خود را از دست دادند که در این راستا دو شهر نورآباد و هر چشمه و ۴۶۳ روستا دچار خسارت شدند.

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین ادامه داد: با استقرار سه دستگاه لودر، دو دستگاه بیل زنجیری و مکانیکی و ۱۴ دستگاه کامیون برای بازسازی واحدها در محل  مستقر شدیم و ابتدا بازگشایی مسیرها صورت گرفت و با ساخت پل، توانستیم جاده هایی که زیر اب رفته بود را بازگشایی کنیم.

به گفته وی، بعد از بازگشایی مسیر اکیپ های ارزیاب بنیاد مسکن استان قزوین وارد ماموریت شدند که توانستند بیش از ۸ هزار واحد شهری و روستایی آسیب دیده را مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی و فنی قرار دهند که مشخص شد ۳ هزار واحد باید از نو احداث شود.

همچنین ۳۶۰۰ واحد تعمیراتی درجه یک و دو و مابقی سالم تشخیص داده شدند و پس از مرحله ارزیابی واحدها، اکیپ های اجرایی وارد فاز عملیاتی و ساخت و ساز شدند.

مطبوعی در اینباره که استان قزوین به عنوان معین، ساخت چند واحد مسکونی را برعهده گرفته است، توضیح داد: سهم استان احداث تعداد ۳ هزار واحد مسکونی است که در فاز اول باید ۱۳۴۰ واحد ساخته شود که برای واحدهای روستایی ۷۶ میلیون تومان و شهری ۸۶ میلیون تومان تسهیلات داده می شود که تاکنون موفق شده ایم آواربرداری  ۱۳۴۰ واحد را به پایان برسانیم، پی کنی ۱۲۱۶ واحد و آرماتور بندی ۹۵۰ واحد، دیوار چینی ۳۰۰ واحد،  سقف زنی ۹۰ واحد و گچ و خاک ۱۱ واحد هم تکمیل شده و هشت واحد به مرحله بهره برداری رسیده است.

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین ادامه داد: تعداد عقد قرارداد احداثی ۱۸۰۳ واحد است که تاکنون ۱۴۱۰ نفر در شرایط پرداخت مراحل یک تا سه هستند و در بخش تعمیرات هم ۳۶۰۰ واحد نیازمند تعمیرات اساسی هستند که صد در صد صاحبان آنها به بانک ها معرفی شده اند و ۲۷۰۰ واحد شهری و روستایی به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

مطبوعی با اعلام این مطلب که در زمینه معیشت نیز کمک‌های اعتباری صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: از آنجا که برخی واحدها تخریب نشده بود اما وسایل زندگی افراد از بین رفته بود تشخیص داده شد که کمک های معیشتی به این افراد صورت گیرد که به همه آنها تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی با سود کم و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض داده شده است. البته در حوزه احداثی ها هم کمک معیشتی داده شده و همه سه هزار واحد از این تسهیلات برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: بسیج سازندگی قرار است ۶۰ واحد را احداث کرده و ۲۵۰ واحد را تعمیر کند و در مجموع کار احداث و تعمیر و بازسازی ۴۵۰ واحد آسیب دیده توسط این نهاد و زیر نظر ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان قزوین صورت می گیرد.

مطبوعی گفت: اعتبارات جدید برای احداث ۱۰۰۰ واحد دیگر اختصاص داده شده که عملیات آوار برداری این واحدها آغاز شده و برخی در مرحله فنداسیون و آرماتور بندی است و برنامه ریزی کرده ایم که بتوانیم تا پایان آبان ماه این واحدها را تکمیل کنیم. 

وی تصریح کرد: بدون اغراق باید اذعان کرد ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان قزوین از استانهای پیشرو در این عرصه است و تلاش می کنیم تا پایان سال همه تعهدات خود را انجام دهیم.

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در عین حال، توضیح داد: البته مهمترین دغدغه ما گرانی مصالح است که تا چهار برابر شده و رساندن آنها به روستاها و مناطق دور افتاده هزینه های سنگینی را تحمیل کرده به طوری که تامین یک کامیون آجر که قبلا تنی ۲۵۰ هزار تومان تمام می شد الان حدود ۵ میلیون تومان برای تخلیه در محل احداث هزینه دارد و ماسه از هر تن ۷۰  هزار تومان به ۲۸۰ هزار تومان رسیده و کار را سخت کرده است. البته در این ایام ۸ تن سیمان رایگان در محل تخلیه شده تا بتوانیم بخشی از نیازها را تامین کنیم ولی امیدواریم مسئولان برای گرانی مصالح ساختمانی فکری اساسی کنند تا کارها دچار تاخیر نشود.

مطبوعی از همکاری صمیمانه مسئولان محلی شهرستان دلفان بویژه امام جمعه، فرماندار، مسئولان بنیاد مسکن، بسیج و سپاه تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد تعهد استان در زمان مقرر برای تحویل سه هزار واحد مسکونی در این شهرستان محقق شود.