شناسهٔ خبر: 72148 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد:

اتصال متقاضیان صندوق یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن / آماده‌سازی ۱۰۰۰ هکتار توسط سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه طرح اقدام ملی / کلنگ زنی ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی دیگر در ۳ ماه آینده در تهرانسر

مراسم آغاز احداث ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از طرح اقدام ملی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برنامه اقدام ملی تولید مسکن که چندی پیش با حضور رئیس‌جمهوری مراسم آغاز آن انجام گرفت، اولین گام منسجم دولت برای ساخت مسکن  است. برنامه‌ای که در آن دولت دوازدهم، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را ساخته و در اولین گام از این طرح ملی ۱۱۰ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد. در این طرح مهم‌ترین هدف دولت تأمین مسکن برای اقشار متوسط و کم‌درآمد و درنهایت ارتقای زندگی شهروندان است. در این برنامه مهم‌ترین ویژگی اختصاص زمین‌های دولتی برای ساخت مسکن است.

اتصال متقاضیان صندوق یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن

محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درخصوص آغاز این طرح اظهار داشت: در این زمینه در طرح اقدام ملی شروع عملیات ساخت ۱۱۰ هزار واحد با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. یکی از نکات ویژه در این طرح که مقام عالی وزارت هم به آن اشاره داشتند، تفاهمی است که با بانک مسکن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در این تفاهم قرار است متقاضیان صندوق یکم به این طرح وصل شده تا شاهد تسریع صاحب‌خانه شدن آن‌ها باشیم. واحدهایی که متقاضیان می‌توانند در سراسر کشور انتخاب  کرده و پس از پیش‌خرید و تکمیل، آن را درنهایت تحویل بگیرند.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: نکته دیگر در طرح اقدام ملی و ساخت ۱۱۰ هزار واحد در آغاز این برنامه این است که به‌طور هم‌زمان زمین‌هایی در حال آماده‌سازی بودده که با سرعت‌بالا در حال آماده شدن هستند تا آماده شروع عملیات اجرایی واحدهای مسکونی شوند.

وی ادامه داد: در پروژه تهرانسر به‌عنوان پروژه پایلوت یک پروژه ۳۵۰۰ واحدی آغاز شد که ظرفیت‌های بیشتری در این پروژه وجود دارد که در مراحل و فراخوان‌های بعد با انتخاب سرمایه‌گذار عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

آماده‌سازی هزار هکتار توسط سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه طرح اقدام ملی

علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درخصوص طرح اقدام ملی با اشاره به دستورات ریاست جمهوری در این زمینه اظهار داشت: درخصوص دستورات ریاست محترم جمهوری مبنی بر اجرای طرح اقدام ملی اتفاقی که قرار است رقم بخورد، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است. در این زمینه قرار است ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در دو مجموعه شرکت بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن ساخته شود.

وی ادامه داد: در شهرهایی که زمین جهت اجرای پروژه‌ها لازم است، از سوی منابع خود سازمان‌ها این اتفاق خواهد افتاد اما در این زمینه طبق دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی قرار شد سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه تأمین زمین موردنیاز را داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق در شهرهایی که زمین نیاز داشتند، رقم خورد.

وی افزود: به‌عنوان‌مثال در بحث حاشیه‌نشینی شهر چابهار حدود ۱۰۸۰ هکتار زمین جهت این امر در اختیار همکاران مان در بازآفرینی شهری و بنیاد مسکن برای این امر مهم قرار داده شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در کنار همکاری در این طرح با دیگر همکاران مبنا این است که زمین‌های خودمان را هرچه بیشتر تبدیل به مسکن کرده و طرح‌های مشارکتی شروع‌شده در سراسر کشور بیشتر شود. به همین منظور با حضور رئیس‌جمهور در اولین فراخوان که سازمان ملی زمین و مسکن داده بود، ساخت ۲۸۶۸۴ واحد شروع شد که در ادامه فراخوان‌های بعدی هم انجام می‌گیرد. در این راستا یک گام دیگر هم توسط سازمان ملی زمین و مسکن برداشته شده که آماده‌سازی حدود هزار هکتار است که مرحله بعدی آن ساخت مسکن است.

کلنگ زنی ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی دیگر در ۳ ماه آینده در تهرانسر

رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درخصوص طرح اقدام ملی و اعلام آغاز آن در تهرانسر به‌عنوان یک پروژه پایلوت طی چند روز گذشته از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اظهار داشت:  در مراسمی که ریاست جمهوری حضور داشتند شاهد آغاز ساخت ۱۱۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی تولید مسکن بودیم که شروع عملیات اجرایی آن بود.

وی افزود: مهم‌ترین هدفی که در طرح اقدام ملی مسکن دنبال می‌شود این است که به‌طور واقعی با بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده گام مؤثری در این زمینه برداریم. در همین خصوص از همه وزارتخانه‌ها، ادارات و تشکیلات نظامی به‌خصوص آموزش‌وپرورش خواسته‌ایم تا زمین‌های خودشان را در اختیار ما بگذارند تا امکان ساخت آن را فراهم کنیم. به این طریق برای کارکنانی که تاکنون فرم "ج" آن‌ها سبز است و مسکنی تاکنون نداشته‌اند خانه ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در تهرانسر در طرح اقدام ملی مسکن در ابتدا کلنگ ساخت ۱۵۰۰ واحد به زمین زده شد تا در ۳ ماه آینده بتوانیم به همین تعداد کلنگ زنی را شاهد باشیم. در ۲۲ منطقه تهران پروژه‌هایی را آماده‌سازی خواهیم کرد تا به کمک بخش خصوصی بحث عملیات اجرایی آن شروع شود.