شناسهٔ خبر: 72251 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان مرداد خنک‌تری را سپری کرد

دما هوا هواشناسی اله‌بخش ریگی گفت: میانگین دمای هوای استان سیستان و بلوچستان در مرداد امسال چهار دهم درجه خنک‌تر از میانگین بلندمدت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اله‌بخش ریگی، رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان مطلب بالا اظهار داشت: با وجود اینکه میانگین دمای استان در مرداد ماه شرایط کاهشی از خود نشان داد، اما آستانه حدی بیشینه دما در برخی شهرهای استان با تغییراتی همراه و رکوردهای دمایی جدیدی ثبت شد.

وی افزود: در زهک رکورد بیشینه دمای این شهر بعد از گذشت ۲۷ سال از تأسیس ایستگاه هواشناسی در آن شکسته شد و برای نخستین بار در این مدت بیشینه دمای مرداد آن به ۴۸.۸ درجه سلسیوس رسید.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیش از این بیشترین دمایی که در این موقع از سال در زهک ثبت شده بود، به مرداد سال ۱۳۹۵ بر می گردد که حداکثر مطلق دمای این شهر به ۴۸.۴ درجه سلسیوس رسید.

ریگی ادامه داد: سراوان نیز مردادماه گرمی را پشت سر گذاشت و رکورد ۳۴ ساله گرمترین  روز این ماه خود را با تغییر نه چندان چشم گیر تجربه کرد. امسال بیشینه مطلق دمای مردادماه سراوان به ۴۴.۴ درجه سلسیوس رسید که تنها یک دهم درجه از رکورد قبلی در سال ۱۳۹۳ گرمتر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان وی در بخش دیگری به کاهش بارش های مرداد سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: اگرچه بارش های مرداد درصد اندکی از میانگین بارش سالانه استان را شامل می شود که امسال بارش های این ماه بسیار ناچیز بود و با کاهش ۳۸ درصدی همراه شد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به تشریح شرایط خشکسالی در استان پرداخت و افزود: در ۱۲۰ ماه منتهی به مردادماه همچنان ۹۹.۹ درصد از مساحت سیستان و بلوچستان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی است.