امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح کارکرد سامانه سبا در ساماندهی پروژه های وزارت راه و شهرسازی گفت: کارکرد این سامانه با محوریت کنترل پروژه بوده و با توجه به اینکه وزارت راه شهرسازی وزارتخانهای با بیش از ۵۵۰۰ پروژه است و دستگاهی که بیشترین قراردادهای خرد و کلان را در سطح کشور دارد نیاز به نظام کنترل پروژه جامعی ضرورت دارد.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس این وزارتخانه هیچگاه سامانه کنترل پروژهای برای هدایت پروژهها وجود نداشت٬ افزود: بعضا دیده میشد که با برخی از مشاوران بالغ بر ۱۵۰ قرارداد عقد شده ولی با برخی دیگر حتی یک قرارداد هم بسته نشده است و این نشانه فقدان هدایت پروژههای مدیریتی در خصوص تنظیم قراردادها است.
وی از لزوم استقرار نظام کنترل پروژه در سامانهای متمرکز سخن گفت و ادامه داد: با راه اندازی این سیستم تزریق اعتبارات با توجه به پیشرفت پروژهها صورت میگیرد و کلیه پروژهها با محرک اقتصادی بالاتر و بهتر را میتوان رصد و اولویت بندی کرد.
امینی یادآور شد: امسال ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت راه و شهرسازی تزریق میشود که علاوه بر این رقم منابع شرکتها و استفاده از تبصرههای قانونی مجموعا این رقم به ۱۵ هزار میلیارد تومان میرسد و جابهجایی چنین رقم عظیمی در سطح وزارتخانه نیاز به نظام کنترلی جامعی دارد.
وی ادامه داد: برای اولین بار سامانه سبا هماهنگی مناسبی میان تمام دستگاههای مربوط ایجاد خواهد کرد و در خصوص مدیریت و کنترل پروژه شرایط را برای تصمیمگیری و تصمیمسازی به شکل مطلوبی مهیا میکند.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه محدودیتی برای استفاده مخاطبان از این سامانه وجود ندارد گفت: ولی در شرایط کنونی مشاوران٬ پیمانکاران٬ مدیران تراز اول و سطوح میانی وزارتخانه امکان دسترسی به سامانه سبا را دارند ولی امیدواریم سطح دسترسی به این سامانه به گونهای شود که مردم بتوانند از چگونگی روند اجرای پروژهها باخبر و مطلع شوند.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: زمانی که نحوه عقد قراردادها از طریق این سامانه و بر اساس پیشرفت کارها باشد در هزینهکرد پروژهها صرفهجویی و موجب بهینه هزینه شدن اعتبارات میشود./
نظر شما