شناسهٔ خبر: 74170 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

۶۰۰ هزار نفر زائر در عراق حضور دارند که ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده از مرزهای چهارگانه وارد کشور می‌شوند/ هم‌اکنون حمل و نقل عمومی به صورت لحظه‌ای برای زائران فراهم است / لزوم ۲ برابر شدن ظرفیت پایانه‌های مرزی با افزایش ۱.۵ میلیونی زائران حسینی

وزیر صدا و سیما وزیر راه و شهرسازی گفت: ‌براساس آخرین آمار ستاد راه‌های کشور، زئرانی که اکنون در عراق حضور دارند به ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافته که از مرزهای چهارگانه در حال ورود به کشور هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده "تیترامشب" ساعت شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت مرزها و جا‌به‌جایی زائران و همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت:‌ براساس آخرین آمار ستاد راه‌های کشور، هم اکنون زائران عزیمت کرده در عراق به ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافته که پیش‌بینی می‌شود، ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت اینده از مرزهای چهارگانه به کشور بازگردند از این رو ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در پایانه‌های مرزی کار انتقال زائران به صورت لحظه‌ای  فراهم است و در مسیرها نیز حداکثر ۳ ساعت رانندگی تا پایانه‌ها حمل نقل عمومی میسر خواهد بود. حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس مهیا شده است. بقیه ناوگان هم در حال عزیمت به شهرهای مختلف بوده و زوار را منتقل می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه حجم عمده ترددها در ایام اربعین از مرز مهران رخ می‌دهد و با این پیش‌بینی که این ترددها در آینده بیش‌تر شود، در خصوص طرح جامع این پایانه مرزی و مختصات در نظر گرفته شده، گفت: یکی از نکات مهم این است که ظرفیت‌ها متناسب با بهره‌برداری باشد. پایانه ها براساس یکسری مفروضات طراحی می‌شود تا به اندازه که قرار است از آن عبور و مرور صورت بگیرد سرویس ارائه دهد.

وی افزود: ما هر سال با یک مقیاس متفاوتی مواجه هستیم و امسال در ۴ پایانه مرزی بیش از یک و نیم میلیون نفر بیش‌تر از سال گذشته تردد داشتیم. این نشان می دهد که هرآنچه در مفروضات داشتیم باید ۲ برابر شود. خدا را شکر با این عشق و شور حسینی که در کشور وجود دارد، روز به روز مردم بیش‌تر طالب سفر در ایام اربعین می‌شوند. به همین خاطر بنا شد که یک طرح جامع برای مهران و شلمچه پیاده‌سازی شود تا فضاهای بازتری در اختیار داشته باشیم.

محمد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در مهران و شلمچه تعداد گیت‌های در نظر گرفته شده برای عبور و مرور زائران افزایش یافته است، تصریح کرد: در شلمچه حدود ۱۲۰ گیت احداث شده تا مردم بدون معطلی بتوانند عبور کنند و باید این ظرفیت‌ها ایجاد می‌شد.

وی افزود: در طرح جامع نکته مهم این است که بتوانیم فضاهای گسترده برای عبور و مرور روان‌تر ایجاد شود. این موضوع باید به گونه‌ای باشد که مسیر موکب‌ها و خودروها تفکیک شود. پایانه چذابه جدیدترین پایانه احداث شده با همت استاندار خوزستان و خیرین است. با زیرساختی که در این پایانه ایجاد شد مسیر موکب‌ها و خودروها از یکدیگر جدا شدند و امسال ترددها روا‌ن‌تر شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مهران و شلمچه نیز باید این کار انجام شود تا ۲ کریدور متفاوت ایجاد و در نهایت به پایانه کشور عراق متصل شود. به این نحو زائران ما روان‌تر و بدون هیچ پیچ و تابی در یک خط مستقیم عبور خواهند کرد.

وی ادامه داد: این تفکر را در طراحی جدیدی که برای طرح جامع در نظر داریم، لحاظ خواهیم کرد. همچنین پیش‌بینی‌هایی درخصوص تعداد سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها صورت گرفته و امکانات در موکب‌ها به نحوی باشد که دائمی شود، چرا که ایجاد آن‌ها با داربست مشکلاتی ایجاد می‌کند. همچنین پشتیبانی و سرویس دهی لازم برای جمع آوری پسماندها باشد تا دفع بهداشتی آن‌ها روان‌تر صورت گیرد و در بحث پارکینگ‌ها نیز شرایط لازم برای خودروهای شخصی در پایانه برکت لحاظ شود.

وی تصریح کرد: پایانه‌ها توسط شهرداری و مدیریت شهری در شهرها ایجاد می‌شود و وزارت راه و شهرسازی تنها از این پایانه‌ها برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خود بهره می‌گیرد. پایانه برکت به همت استانداری و خیرین احداث شده که هنوز ناقص است و باید تجهیز شود. این‌ها جزو مواردی است که در طرح جامع برای مهران در نظر گرفته شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی راه‌های مواصلاتی است که کار سنگینی در این زمینه انجام گرفت. همیشه مشکل محدودیت منابع وجود دارد، چرا که اعتبارات به آن میزانی که بتوانیم تمام و کمال از آن بهره ببریم، گسترده نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت همکاران و پیمانکاران امسال توانستیم ۹۳ کیلومتر راه از ایلام تا مهران را زیر بار ترافیک چهار خطه ببریم که این موضوع کمک کرد گره‌های سال گذشته برطرف شود. در همین خصوص امسال ۲ کمربندی برای مهران و دسترسی به پایانه با همت مقامات استانی و استانداری احداث شد. همچنین  یک راه دسترسی از ضلع شرقی به پایانه برکت احداث شد که کمک کرد تلاقی، ازدحام و اختلال سال گذشته با یک تقاطع همسطح را نداشته و اشکالات سال گذشته را شاهد نباشیم.

وی افزود: با تکمیل باند دوم مسیر مهران و ایلام که در دست اجرا است این راه مواصلاتی تکمیل شده و با این طرح جامع که تا اواسط سال ۹۹ تمام می‌شود، این امکان را به وجود بیاوریم که تا قبل از اربعین سال آینده پایانه را گسترش دهیم.

محمد اسلامی ادامه داد: نکته مهمی که در این مسیر وجود دارد به آن طرف مرز و داخل خاک عراق بر می‌گردد. در حال حاضر از بصره تا بغداد اتوبان وجود دارد، اما جاده هایی که از مرز مهران می‌روند، زائران به سمت جنوب سراشیبی دارد و بعد به سمت نجف می‌روند.

وی تصریح کرد: این موضوع را با مسئولان عراقی مطرح و چندین بار مذاکره و گفت‌وگو در این خصوص داشته ایم. بحث اتصال راه آهن برای ما اهمیت زیادی دارد و در یک سال گذشته به صورت پیوسته این موضوع را پیگیری کردیم تا راه آهن شلمچه به بصره وصل شود و در این خصوص مذاکرات فنی انجام شد. پیش از این مطالعات مهندسی صورت گرفته بود که به خاطر تغییرات بصره و ساخت و سازهایی که در آن صورت گرفت مطالعات قبلی فاقد اعتبار بوده و باید روی مسیر جایگزین کار شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای اتصال راه آهن و ایجاد یک مسیر ایمن‌تر از مهران برای انتقال زائران به نجف و کربلا با طرف عراقی در حال مذاکره است، ادامه داد: در این خصوص وزیر حمل و نقل عراق را دعوت کرده‌ایم و ظرف چند روز آینده مهمان ما خواهند بود. قرار است بنده هم سفری به عراق برای یک بازدید میدانی داشته باشم تا بتوانیم مجوزها را از دولت عراق دریافت کنیم و پروژه را به صورت یک بزرگراه یا یک باند دوم تکمیل کنیم. به همین خاطر از دوستان عراقی خودمان خواهش داریم که این مساله را در اولویت قرار دهند تا مردم ما روان‌تر این مسیر را بپیمایند.

وی ادامه داد: در این زمینه یک پروژه آزادراهی نیز از پل زال یعنی اتوبان خرم آباد - اندیمشک است که از این پل به سمت دهلران و چیلات می‌رود و یکی از مرزهای جدید است. به این نحو به دنبال آن هستیم تا بتوانیم آزادراهی خودمان را در مسیر شمال به جنوب به داخل عراق متصل کنیم.

اسلامی گفت: این موضوع یکی از مواردی است که درخصوص آن با سرمایه‌گذاران و بانک‌ها همچنین سازمان برنامه و بودجه خودمان تفاهم کرده‌ایم. این پروژه که جزو مذاکرات ما با طرف عراقی است که سرمایه‌گذاران ما می‌توانند ترکیبی با سرمایه‌گذاران عراقی داشته باشند تا این آزادراه ساخته شود.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری می‌تواند بازدهی اقتصادی خوبی داشته باشد و قطعا برای بخش خصوصی جذابیت خواهد داشت چرا که بار ترافیکی بالایی دارد. این مسیر یک کریدور ترانزیتی است که می‌تواند در همه ایام به خصوص ایام اربعین مورد استفاده قرار گیرد و بار ترافیکی بالایی را پذیرا باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تمام ظرفیت ناوگان اتوبوسی برای عملیات اربعین به کار گرفته شد و اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت ریلی در ایام اربعین، اظهار داشت: برای امسال استفاده از ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در برنامه داشتیم که برای انتقال زائران به شهرهای گوناگون و مرزها کفایت می‌کرد. با این حال در مسیر بازگشت شاهد دو موج بودیم به همین خاطر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر به اضافه ۱۰۰۰ دستگاه در استان‌ها برای امتداد مسیر زائران در برنامه قرار داده شد.

وی افزود: به همین خاطر تقریبا از چهار روز پیش در مجموع کل ناوگان درگیر بوده و برای عملیات اربعین ۱۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مشارکت داشت. این موضوع سبب شد که بعضی از عزیزانی که خواستار سفر در داخل شهرها بودند یک مقدار در مضیغه قرار گیرند. با این حال برای آنها سرویس سواری شهری و ترکیب کردن سرویس شرکت‌ها را در نظر گرفتیم. به عنوان مثال به یک مقصد که ۵ شرکت همزمان می‌رفتند و ضریب اشتغال بالا نبود یک شرکت قرار شد مسافران را حمل کند و شاهد یک نوع مشارکت خاص بودیم.

وی ادامه داد: واقعا جا دارد از شرکت‌ها و به خصوص رانندگان اتوبوس که واقعا کار طاقت‌فرسایی در این چند هفته داشتند، تشکر ویژه ای داشته باشیم. رانندگان اتوبوس فوق‌العاده تحت فشار هستند و در این ایام،  آنها آسایش کمی داشتند. ترمینال هم امکانات کیفی مطلوب ما را برای این عزیزان ندارد که به دنبال این هماهنگی هستیم که در ترمینال ها امکانات رفاهی برای آنها بیش‌تر شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۴۰ هزار نفر با ناوگان ریلی جا‌به‌جا شدند و امسال هدفگذاری انجام گرفته این عدد برای ۴۵۰ هزار نفر بود. سهم قطار اعزام شده به لحاظ تعدادی ۲ برابر و به لحاظ سهم مسافر هم تقریبا به همین میزان بوده است. طرح امسال موفق بود و مسیرهایی را در هدف قرار دادیم که سال های گذشته نبود. به عنوان مثال از زاهدان مردم توانستند به شلمچه یا کرمانشاه بروند. همدان، کرمانشاه، اندیمشک و اهواز مسیرهایی بودند که امسال برای آن‌ها سرویس برقرار کردیم و این موضوع با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

وی ادامه داد: مسیرها طولانی بود اما مردم اطمینان خاطر داشتند که سوار قطار خواهند شد تا در مقصد پیاده شوند. در قطار حومه‌ای از اندیمشک به اهواز و از اهواز به خرمشهر ریل باس گذاشته شد که از ایستگاه خرمشهر مردم را به صورت رایگان و شبانه‌روزی به مرز شلمچه می‌برد. سهم راه آهن امسال سهم بسیار خوبی بود.

وی افزود: همان طور که گفته شد خیلی سال است قطار تا لب مرز شلمچه می‌رود و به دنبال هماهنگی و پذیرش دولت عراق هستیم که بتوانیم خط آهن را متصل کنیم و سرمایه‌گذاری این طرح را نیز خودمان انجام خواهیم داد. در سفر دکتر روحانی به عراق و سفر نخست وزیر آن کشور به ایران و در همه مذاکرات آقای رئیس جمهوری با نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق این مسائل مطرح شد. در این خصوص  پروتکل و تفاهمنامه داریم و تیم فنی در این چند ماه مبادله شده است. امیدواریم در سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران بتوانیم زمینه های عملیاتی شدن را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص تدارک سفرها با هواپیما و برنامه ریزی در سفرهای هوایی در ایام اربعین اظهار داشت: برای امسال حدود ۱۵۰۰ پرواز برنامه‌ریزی شده بود که خوشبختانه همه پروازها هم برنامه‌ای و هم چارتری با موفقیت انجام شد. در مقایسه با سال گذشته که حدود ۱۱۰۰ پرواز بود، شاهد ۴۰۰ پرواز اضافه‌تر بودیم که عدد قابل ملاحظه ای است و با حداقل تاخیرها مواجه بودیم. در این مدت یکی، دو شرکت هم برخی مشکلات فنی داشتند که در کل و به صورت طبیعی کار پروازها انجام گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در این حوزه این بود که از کرمانشاه و ایلام مرتب پرواز داشتیم و رفاه خوبی را به وجود آورد. قیمت ها کنترل شد و با چند آژانس و مجموعه‌ای که تخلف داشتند، برخورد کردیم. خدا را شکر کنترل و مدیریت همه نهادها به خصوص ستاد مرکزی اربعین بسیار خوب بود و ضمن تشکر از همه عزیزان در این ایام نظام جمهوری اسلامی ایران یکپارچه پای کار بودند و یک عملیات موفق را انجام دادند.