شناسهٔ خبر: 74879 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تشریح آخرین جزییات اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در گفت‌وگو با معاون امور مسکن و ساختمان

آغاز ثبت طرح اقدام ملی تولید مسکن از ۱۸ آبان / تولید مسکن برای ۲ گروه درآمدی کم و متوسط/خانه دارکردن اقشار کم درآمد با واگذاری زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله/ افراد با توجه به میزان درآمدشان خانه دار می‌شوند

محمود محمودزاده معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، اجرای اقدام ملی تولید مسکن را که ۱۸۰ هزار واحد آن آغاز شده برای دو گروهِ کم درآمدی ومتوسط قابل انجام دانست و گفت: ثبت‌نام اقدام ملی تولید مسکن، استان به استان انجام می‌شود و هر استانی که آماده‌تر باشد سریع‌تر ثبت‌نام انجام خواهد شد، بنابراین متقاضیان باید برای ثبت نام به نشانی tem.mrud.irمراجعه کنند.

محمود محمودزاده معاون امور مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به محدودیت منابع مالی دولت از ارایه سبدهای متعدد برای اجرایی و عملیاتی کردن طرح اقدام ملی تولید مسکن خبر داد و گفت: به دلیل تعهد برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، اجرای طرح منعطف و سبدهای متعددی برای طرح تعریف شد.

وی افزود: اواخر شهریورماه، روش و طرح عملیاتی استان‌ها با دستور وزیر راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ شد و بر اساس آن ابلاغ مشخص شد که هر استانی به چه تعداد مسکن در قالب طرح ملی نیاز دارد که این نقطه آغاز حرکت استان ها برای اجرای پروژه اقدام ملی تولید مسکن بود.

معاون امور مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن از تمامی ظرفیت های قانونی برای امکان تحقق، استفاده شده است، افزود: با توجه به قوانین موجود، امکان ارایه زمین به صورت رایگان وجود ندارد. به همین دلیل، طرح اقدام ملی تولید مسکن برای گروه‌های کم‌درآمدی به صورت واگذاری زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله و به صورت گروهی برای متقاضیان است که اجرای این روش در شهرهای همچون کرمان، سیرجان و زاهدان به این شیوه بوده است.

تلاش برای به کارگیری سازندگان خوش‌نام

محمودزاده ضمن تاکید بر شناسایی هدفمند در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، ادامه داد: قیمت تمام شده دومین شیوه طراحی شده در اجرای طرح اقدام ملی مسکن است. بدین معنا که در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، زمین توسط وزارت راه و شهرسازی به نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان یا نهادهای دیگر به عنوان عامل چهارم واگذار می شود و آن نهادها بر اساس ثبت نامی که در سامانه انجام می دهند، سازندگان خوشنام را به کار گماشته و با قیمت تمام شده ساختمان را برای مردم می سازند.

سرپرست معاونت امور مسکن و ساختمان شیوه مشارکتی را برای اقشار متوسط به بالا عملیاتی و اجرایی دانست و گفت: در شیوه مشارکتی نیز بیشترین سهم به سازنده تعلق می‌گیرد و در این بخش سهم دولت کمتر از ۲۵ درصد است و این بخش، سهم ناچیزی را در تولید مسکن به خود تخصیص داده است.

به گفته وی، در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن سبدهای متعددی برای اقشار مختلف تعریف شده که با توجه به شرایط درآمدی و توان افراد مختلف متفاوت است.

انعقاد تفاهم‌نامه احداث ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با وزارتخانه‌ها و بنیادهای مختلف

محمودزاده در عین‌حال، از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با گروه‌های خاص برای تولید مسکن خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌های با وزارت دفاع برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیروهای مسلح، با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد، با بنیاد مستضعفان برای احداث ۱۰۰ هزار واحد منعقد شده است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با وزارت آموزش و پرورش برای مسکن فرهنگیان و با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مسکن کارگران بسته خواهد شد. با خیرین مسکن ساز تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌‌ایم که آن موردی جاری و ساری و پایدار است.  

به گفته محمودزاده، سازمان‌ها و بنیادهای اعلام شده در مناطقی که خودشان زمین در اختیار داشته باشند، به این طرح اختصاص می‌دهند تا به رونق تولید مسکن در کشور کمک کنند و با این روش در جهت ساخت مسکن برای زیرمجموعه خود اقدام خواهند کرد.

طرح اقدام ملی تولید مسکن در تمامی استان‌ها عملیاتی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد است که در جاهایی بنا به ضرورت و توان تلاش می‌شود تا این میزان افزایش یابد، هدف از اینکار را تعریف و معرفی گزینه‌های موازی برای محقق شدن طرح اقدام ملی تولید مسکن عنوان کرد و توضیح داد: گزینه‌های موازی تعریف شده‌اند تا چنانچه به هر دلیلی پروژه ای دچار مشکل شد ۴۰۰ هزار واحد حتما محقق شود.

وی انجام طرح اقدام ملی تولید مسکن را برخلاف آنچه که در برخی از رسانه‌ها در شهرهای محدود عنوان شده در تمامی استان‌ها قابل انجام دانست و تصریح کرد: اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در تمامی شهرهای کشور انجام می‌شود و از کلانشهرها تا شهرهای کوچک متنوع است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سیاست توسعه ای تولید مسکن را در کلانشهرها، پیرامون کلانشهرها و در شهرهای جدید قابل تحقق عنوان کرد و گفت: در ثبت‌نامی که به زودی انجام خواهد شد در شهرهای جدید نیز این اتفاق خواهد افتاد و جلسه‌ای را برای نهایی کردن این موضوع در روزهای آینده خواهیم داشت و موارد را جمع بندی خواهیم کرد. در استان ها نیز هر شهری که بتواند تامین زمین کند ثبت نام آغاز خواهد شد.

اقدام ملی تولید مسکن در کلانشهرها با اولویت شهرهای جدید پیرامون

به گفته وی، ۱۰ استانی که ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می‌شود شامل سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان است که قبلا هم در کرمان ثبت نام انجام شده است.

محمودزاده اعلام کرد: ۱۰ استان شامل مرحله اول ثبت نام است و سایر شهرها و استان‌ها در مراحل بعدی که تامین زمین کنند، ثبت‌نام را آغاز خواهند کرد. هیچ محدودیتی برای شهرها در صورت تامین زمین وجود ندارد. فقط در کلانشهرها اولویت با شهرهای جدید پیرامون کلانشهرهاست.

وی ادامه داد: در تهران در شهرهای جدید پیرامون تهران، در شیراز عمده فعالیت در صدار، در تبریز عمده فعالیت در سهند است. همچنین قم نیز از کلانشهرهایی است که طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می شود.

انجام ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن استان به استان

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ثبت‌نام اقدام ملی تولید مسکن، استان به استان انجام می‌شود و هر استانی که آماده‌تر باشد سریع‌تر ثبت‌نام انجام خواهد شد.

محمودزاده با اعلام اینکه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، بافت فرسوده و سایر شهرها آغاز شده، انجام اینکار را در مراحل مختلف متصور خواند و اظهار داشت: ۱۸۰ هزار واحد اقدام ملی تولید مسکن در مراحل مختلفی است که شامل فوندانسیون، اسکلت، سقف سوم و چهارم و با درجات مختلف پیشرفت است.  

وی نشانی ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن را برای گروه‌های هدف و واجدین شرایط را tem.mrud.ir اعلام کرد و افزود: ثبت نام‌ این طرح از ۱۸ آبان آغاز می‌شود.