شناسهٔ خبر: 7501 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

نگاهی به زندگی شهيد محمود دادمان

رحمان دادمان شهید رحمان دادمان وزیر اسبق راه و ترابری در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ به علت سقوط هواپیمای یاک ۱۴۰ در استان گلستان و حین انجام ماموریت به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهيد «رحمان دادمان» وزير اسبق راه و ترابري در سال ۱۳۳۵ در شهر اردبيل ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را در همان شهر و تحصيلات متوسطه را در رشته رياضي در دبيرستان هدف تهران به انجام رساند. وي در سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسي عمران از اين دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد فارغ‌التحصيل شد.

پيش از انقلاب فعالان جنبش اسلامي در انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه تهران بود و نقش بسيار گسترده‌اي در قيام مردم تبريز عليه رژيم شاه داشت. وي پس از پيروزي انقلاب هم به همراهي دانشجويان مسلمان و پيرو خط امام (ره) در تسخير لانه جاسوسي و برپايي انقلاب دوم نقش فعالي ايفا كرد.

پس از حمله نظاميان آمريكا به طبس، وي همراه عده‌اي از گروگان‌هاي آمريكايي عازم شهر تبريز شد. سپس به پيشنهاد حضرت آيت الله مدني به فرماندهي سپاه آذربايجان شرقي منصوب گرديد. با شروع جنگ تحميلي مشاركت فعالي در همه عرصه‌هاي دفاع مقدس داشت، سپس تا پايان جنگ در سمتهاي مسئول ستاد عملياتي سپاه پاسداران، جانشين معاونت كل لجستيك و تداركات سپاه و قائم‌مقام عضو هئيت امناي جهاد سازندگي و معاون آموزش جهاد به خدمت پرداخت با فرمان حضرت امام(ره) مبني بر الحاق شيلات ج.ا. به وزارت جهاد به عنوان اولين مديرعامل شركت شيلات ج.ا. منصوب گرديد.

با رحلت حضرت امام (ره) همانند بسياري از دوستان و همرزمان خويش به ستاد برگزاري مراسم هاي ارتحال امام (ره) پيوست و به صورت شبانه‌روزي به كار و تلاش پرداخت تا شايد به اين طريق بتواند ذره‌اي از درد جانكاه خويش را در غم از دست دادن آن پير فرزانه التيام بخشد.

پس از ارتحال امام(ره) در راستاي عمل كردن به وصيتنامه امام خميني(ره) مبني بر تحصيل جوانان حزب‌اللهي و حضور آنها در فضاي دانشگاه‌ها مشغول ادامه تحصيل شد. دكتر دادمان سپس براي تحصيل در رشته دكتراي راه و ساختمان به انگلستان رفته و موفق به دريافت درجه دكترا از دانشگاه منچستر اين كشور گرديد.

وي در سمت‌هاي مختلفي به انجام وظيفه در نظام مقدس جمهوري اسلامي پرداخته است از جمله در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پست هاي فرمانده سپاه آذربايجان شرقي، مسئول ستاد عملياتي سپاه، معاون هماهنگ كننده واحد تداركات كل سپاه و جانشين معاون لجستيكي در وزارت سپاه، در وزارت جهاد سازندگي در پست هاي مسئول واحد آموزش جهاد، قائم مقامي و عضويت در شوراي مركزي و مسئول هماهنگي واحدها و كميته‌هاي جهاد و همچنين مدتي نيز به عنوان مديرعامل شركت شيلات جمهوري اسلامي ايران در اين وزارتخانه فعاليت كرد.

شهيد دادمان حضور فعالي در مجامع فرهنگي داشته و مقاله وي در كنفرانسهاي بين‌المللي منتشر گرديد. وي همچنين علاوه بر تدريس در دانشكده فني دانشگاه تهران مدتي نير در سمت معاون امور پژوهشي مركز تحقيقات استراتژيك مشغول به كار بو. از شهيد دادمان چهار فرزند به يادگار مانده است.

شهيد دادمان در ۲۷ ارديبهشت سال ۱۳۸۰ در حالي كه جهت انجام ماموريت اداري خويش و بازديد از پروژه‌هاي وزارت راه و ترابري دراستان گلستان عازم اين استان بود در سانحه سقوط هواپيماي ياك ۴۰ همراه تعدادي ديگر از همراهان خويش به شهادت رسيد. 

به همين منظور، چهاردهمين سالگرد شهادت وي در روز جمعه، يكم خرداد در مزار شهداي هفتم تير واقع در بهشت زهرا برگزار شد./

نظر شما