شناسهٔ خبر: 75353 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن با موضوع مسکن مهر اعلام شد

رفع موانع فروش اقساطی پروژه‌های مسکن مهر/ پیگیری فوری افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر

برگزاری چهاردهمین جلسه شورای مسکن در سال 98 ۲۵ مصوبه پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن با تاکید بر تکمیل مسکن مهر و تسهیل در ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و کمک به خانه‌دار کردن اقشار هدف این طرح، اعلام شد. به گفته معاون مسکن و ساختمان بندهای یک تا هشت مصوبه با تاکید بر تکمیل مسکن مهر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن که ۱۸ آبان‌ماه به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر در حوزه ستادی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه برگزار شد ۲۵ مصوبه داشت. از ۲۵ بند مصوبه شورای هماهنگی مسکن ۸ بند نخست به مسکن مهر و راهکارهای تکمیل باقیمانده واحدهای مسکونی مهر اختصاص داشت و ۱۷ بند نیز به طرح اقدام ملی مسکن مرتبط بود.

بندهای مرتبط با طرح تکمیل مسکن مهر تا پایان امسال، بندهای یک تا هشت هستند که جزئیات آنها به همراه دستگاه های مسئول و دستگاه های همکار اعلام شده است.

ثبت واحدهای مهر معرفی شده به بانک مسکن جهت فروش اقساطی در سامانه مدیریت مسکن مهر

به گزارش خبرنگار ما، در بند یک این مصوبه افزودن سرفصل جدیدی به منظور ثبت تعداد واحدهای معرفی شده به بانک مسکن جهت فروش اقساطی تسهیلات در سامانه مدیریت مسکن مهر پیشنهاد شد که در این بند دستگاه‌های مسئول توامان معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و حوزه مسکن مهر و دستگاه‌های همکار نیز سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی شد.

در بند دو مصوبه نیز که دستگاه‌های مسئول سازمان ملی زمین و مسکن و شهرهای جدید و دستگاه همکار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع معرفی شده تاکید شده است: برای استفاده از ظرفیت منابع مالی پیش‌بینی شده در تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸، برنامه‌ریزی شده و طرح‌های لازم جهت اخذ تسهیلات از منابع موضوع ماده ۲ آیین‌نامه تبصره فوق‌الذکر توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید تعریف شود.

انعقاد قرارداد اختیار فروش عرصه مسکن مهر در شهرهای کوچک

در بند سوم نیز آمده است: سازمان ملی زمین و مسکن ظرف مدت یک هفته قرارداد اختیار فروش عرصه واحدهای مسکن مهر و سایر اراضی ر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد کند. همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف است منابع حاصل از فروش عرصه واحدهای مسکن مهر و سایر اراضی را صرف تکمیل خدمات زیربنایی پروژه های مسکن مهر کند و حداکثر تا پایان سال جاری این پروژه ها را تکمیل و به متقاضیان تحویل بدهد. در این بند مصوب دستگاه های مسئول، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دستگاه همکار حوزه مسکن مهر معرفی شده است.

حذف پروژه‌های خودمالک، فاقدمتقاضی و کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت از طرح تکمیل مسکن مهر

بند چهارم این مصوبه نیز که دستگاه‌های مسئول را سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ادارات کل راه و شهرسازی و دستگاه همکار را معاونت مسکن و ساختمان، حوزه مسکن مهر و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت منابع عنوان کرده بر دو موضوع تاکید دارد. در بند چهارم مصوبه می‌خوانیم: پروژه‌های خودمالک، پروژه‌های فاقدمتقاضی به ماخذ سال ۱۳۹۴، پروژه‌های زیر ۳۰  درصد به ماخذ سال ۹۶ و پروژه‌های دارای مشکلات حقوقی از سرفصل مسکن مهر خارج شده و تغییرات لازم در سامانه مدیریت مسکن مهر و کنترل پروژه اعمال شود. همچنین واحدهای خارج شده از سرفصل مسکن مهر در قالب طرح اقدام ملی مسکن اجرایی شود. در این راستا نیز باید ترتیبی اتخاذ شود تا این واحدها علاوه بر ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن محاسبه و به کل برنامه اقدام ملی مسکن اضافه شود.

کمیته مشترک بررسی مسائل بانکی پروژه‌های مسکن تشکیل می‌شود

در بند پنجم تصریح شده است: کمیته مشترکی به منظور بررسی مسائل بانکی مترتب بر پروژه‌های مسکن از جمله؛ شیوه انعقاد قراردادهای متمم تسهیلات، فروش اقساطی واحدها و... با محوریت حوزه مسکن مهر تشکیل شده و طی جلسات هفتگی به موضوع، رسیدگی و برای رفع مشکلات آن برنامه ریزی و اقدام کند. همچنین، بانک مسکن مسائل مقرراتی و حقوقی مربوط به افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر و انعقاد قراردادهای متمم را با قید فوریت پیگیری کند. در این بند از مصوبه دستگاه‌های مسئول حوزه مسکن مهر و بانک‌مسکن، و دستگاه‌های همکاری نیز معاونت مسکن و ساختمان و تمامی دستگاه‌های تابعه اعلام شده‌اند.

رفع موانع فروش اقساطی پروژه‌های مسکن مهر

در بند ششم مصوبه نیز که دستگاه مسئول بانک مسکن و دستگاه‌های همکار معاونت مسکن و ساختمان، حوزه مسکن مهر و تمامی دستگاه‌های متولی مسکن مهر معرفی شده‌اند، تاکید شده است: در انجام اقدامات لازم در رابطه با فروش اقساطی پروژه‌های مسکن مهر تسهیل شده و موانع در اسرع وقت برطرف شود.

تشکیل کمیته ویژه پیگیری انشعابات سایت مسکن مهر

در بند هفتم آمده است: کمیته ویژه‌ای برای پیگیری انشعابات سایت مسکن مهر تشکیل شده و موضوع را به طور مستمر و به جد از وزارت نیرو پیگیری کند. در این بند از مصوبه دستگاه مسئول حوزه مسکن مهر و دستگاه‌های همکار نیز سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها تعیین شده‌اند.

بررسی افزایش قیمت برخی از پروژه‌های مسکن مهر

در بند هشتم می‌خوانیم: افزایش قیمت ساخت آن دسته از پروژه‌های مسکن مهر که از طریق اختیارات مندرج در دستورالعمل مربوط به افزایش قیمت برطرف نشده به صورت موردی در شورای مسکن استان بررسی شده و ضمن برآورد هزینه ساخت بر اساس قیمت‌های جدید در خصوص تامین منابع آن تصمیم‌گیری شود. در این بند دستگاه مسئول، شورای مسکن استان به ریاست استاندار و دستگاه‌های همکار نیز ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، معاونت مسکن و ساختمان و حوزه مسکن مهر معرفی شدند.

لینک خبر مرتبط