شناسهٔ خبر: 76488 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران:

اجرای طرح های بازآفرینی شهری ضرورتی اجتناب ناپذیر است

بافت فرسوده مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ضمن ضروری دانستن اجرای طرحهای بازآفرینی شهری یادآور شد: این حق مردم است که در شرایط درست و نرمال اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بتوانند در محلات مناسبی زندگی کنند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، سیدمحمد نظری تصریح کرد: بافت‌های قدیمی و فرسوده، بافت‌هایی هستند که در فرایند زمان طولانی شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی گرفتار شده اند. این بافت‌ها به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود شده و اغلب جوابگوی نیاز ساکنین خود نیستند .

وی افزود : در این زمینه مشکلات و محدودیت‌هایی چون ناهمخوانی کالبد و فعالیت، وجود عناصر ناهمخوان شهری، کمی سرانه برخی کاربری‌ها مانند فضاهای فراغتی و فرهنگی و پارکینگ، فقدان سلسله مراتب مناسب در شبکه ارتباطی و عدم امکان نفوذپذیری به داخل بافت ارگانیک، کاربری‌های ناسازگار و جاذب ترافیک‌، برخی آلودگی‌های زیست محیطی و قرارگیری برخی قسمت‌های بافت در حریم آثار تاریخی و ضوابط نارسای ساخت و ساز در آن قابل طرح است.

سیدمحمد نظری هدف از اجرای سیاست های بازآفرینی شهری و برنامه‌های تجدید حیات شهری را ارتقاء شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری‌، تامین خدمات شهری مورد نیاز‌، آموزش ساکنان‌، ایجاد فرصت‌های شغلی ، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله‌ای مردم نهاد و الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل‌های کیفی ساخت‌و‌ساز دانست.

 وی اضافه کرد: علاوه بر این بازآفرینی شهری بر این مطلب تاکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد .

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران اضافه کرد : برنامه‌های مربوط به بازآفرینی شهری در استان چندسالی است که آغاز شده اما روند آن به دلایل مختلفی از جمله کمبود اعتبار و حداقلی بودن مشارکت مدنی در جامعه کند بوده است .

نظری یادآور شد: بسیاری از مناطق هدف بازآفرینی شهری که در بافتهای تاریخی و میانی قرار دارند، دارای منزلت و ظرفیت های نهفته شهری هستند و اگر امروز این مناطق از نظر اجتماعی و کالبدی و شهری در درجات پایینی قرارگرفته اند، شهرسازان می‌توانند با ارائه برنامه‌هایی منزلت اجتماعی آن‌ها را افزایش دهند .

گفتنی است مشوق هایی نظیر پروانه رایگان‌، ودیعه مسکن و تخفیفات نظام مهندسی به سازندگان و انبوه سازانی که اقدام به ساخت و ساز در این محدوده‌ها کنند واگذار شده و واگذاری زیرساخت‌ها نیز با کاهش چنددرصدی هزینه ها نیز انجام یافته است.