شناسهٔ خبر: 76540 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت:

قسط دو میلیون تومانی طرح ملی مسکن تحلیل و گمانه‌زنی است/ اقساط واحدها هنگام عقد قرارداد مشخص می‌شود/ راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان سال

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی خبر قسط دو میلیون تومانی واحدهای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن را تحلیل و گمانه‌زنی خواند و گفت: اقساط واحدهای مسکونی این طرح به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد و فقط هنگام عقد قرارداد مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که گفته می‌شود یکی از شرایط طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، پرداخت قسط ماهانه دو میلیون تومانی است، گفت: این اخبار تحلیل است و خبر موثق نیست. اقساط این طرح به موارد متعددی نظیر شهری که واحد مسکونی در آن ساخته می‌شود، میزان وام و کمیت و کیفیت قرارداد فروش اقساطی واحد مسکونی بستگی دارد و هرگونه موضوعی در این خصوص تا پیش از انعقاد قرارداد گمانه‌زنی است.

وی در خصوص سامانه ملی املاک و مسکن افزود: در قانون مالیات‌های مستقیم تکلیفی بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشه شده بود تا سامانه ملی املاک و اسکان را تهیه کند؛ وزارت راه و شهرسازی نیز برای راه‌اندازی این سامانه، سال‌ها مکاتبه می‌کرد که هیچکدام از اطلاعاتی که قانونگذار  ارائه آن را بر عهده ما گذاشته است در اختیار ما نیست و در نهایت به نتیجه‌ای در این خصوص نرسیده بود.

اسلامی ادامه داد:  به همین دلیل ما یک سیستم نرم‌افزاری  طراحی کردیم که تا پایان سال تکمیل می‌شود. این سامانه با استفاده از داده‌کاوی، اطلاعات مختلف نظیر اطلاعات سازمان ثبت، پایان کار شهرداری‌ها، مباحث مربوط به انشعابات و مصرف آب، برق و گاز را انتخاب و احصا می‌کند و لیستی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد داد تا این سازمان بر آن اساس عمل کند و اگر واحد مسکونی خالی است طبق قانون برای آن مالیات تعیین کند؛ این مالیات نیز عاملی تحرک‌بخش برای بازار است تا واحد مسکونی که به نوعی دارایی را حبس کرده است از این شرایط خارج و اجاره داده شود یا به بازار عرضه و به فروش برسد.