شناسهٔ خبر: 7657 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر تاکید کرد:

حمایت سرمایه‌گذاری دریایی تا سقف دو میلیارد دلار

 محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این سازمان موافق واگذاری هرگونه فعالیت دریایی به بخش خصوصی است مشروط بر اینکه بدون ایجاد انحصار، به مدیریت یکپارچه بندری و اعمال حاکمیت ما در این حوزه لطمه ای وارد نشود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي محمد سعیدنژاد در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش ارگان های دریایی، افزود: با این حال هرگونه واگذاری فعالیت های دریایی به بخش خصوصی نیازمند تدبیر و تحقیقات لازم است و نباید بنادر از مالکیت دولت خارج شود.

 وی با اشاره به ظرفیت ایران در سواحل شمالی و حنوبی، افزود: با وجودی که سهم ایران از سواحل خلیج فارس ٥٦ درصد است و همه کشورهای حاشیه این دریا سهم ٤٤ درصدی دارند اما ما نتوانسته ایم از ظرفیت های آن و دریای عمان به خوبی استفاده کنیم و سهم ما از استفاده از دریا بسیار ناچیز است.

وی خواستار حل و فصل مشکلات حوزه صنعت حمل و نقل دریایی شد و گفت: بدون عزم ملی چالش های فراروی این صنعت رفع نمی شود زیرا حل و فصل مشکلات این حوزه نیازمند هم اندیشی ملی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه در حوزه تربیت نیروی انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی توفیق خوبی نداشته ایم به طوری که دانشگاه دریانوردی چابهار سالهاست که نیروی انسانی متخصص در رشته دریانوردی ندارد اما با تلاش های انجام شده از سال آینده تحصیل در رشته دریانوردی در این دانشگاه مهیا می شود.

وی افزود: از طرفی وزارت آموزش و پرورش تصمیم به تعطیلی هنرستان های صنعتی و فنی در بخش دریایی دارد و تلاش خواهیم کرد با توجه به اینکه با پیشرفت های دریامحور فاصله زیادی داریم این طرح عملی نشود.

وی از پیش نویس سند جامع توسعه دریا خبر داد و گفت: پیش نویس این سند با تلاش نهادها و ارگان های دریایی آماده شده و در این سند وظایف همه نهادها و ارگان ها مشخص شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه که هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تهیه و تدوین است، آمایش سرزمین به نفع سواحل کشور خواهد بود تا با افزایش جمعیت در سواحل جنوبی شاهد توسعه فعالیت های دریایی در کشور باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: همه نهادها و ارگان ها باید از توسعه ناوگان ملی که شامل بخش های دولتی و خصوصی است، حمایت کنند تا بتوانیم در بازارهای بین المللی توانمندی های خود را افزایش دهیم.

وی در تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنعت حمل و نقل دریایی کشور تاکید کرد و افزود: دولت و سازمان بنادر و دریانوردی به طور جدی از هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه حمایت می کند و سال گذشته موفق شدیم ٤٠٠ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز اعتبار بگیریم که هم اکنون فرآیندهای قانونی خود را طی می کند.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه سرمایه گذاری در این حوزه تا سقف دو میلیارد دلار حمایت خواهد کرد و تضامین مورد نیاز را در این زمینه انجام خواهد داد ضمن آنکه برای تامین منابع مالی در این حوزه باید به استفاده از بازار سرمایه و بورس نیز توجه جدی شود.

وی گفت: سیاست های حمایتی بدون شک به افزایش اشتغال در سواحل و صنعت حمل و نقل دریایی کمک خواهد کرد اما باید همه قوانین و مقررات استاندارد بین المللی را در این حوزه عملیاتی کنیم.

وی در پایان بر نوسازی تجهیزات بندری و افزایش بهره وری در بندر و اسکله تاکید کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می کند علاوه بر فعالیت های بندری و دریایی گردشگری در حوزه دریای خزر نیز توسعه یابد.

بیست و سومین همایش ارگان های دریایی که روز گذشته با حضور وزیر راه و ترابری و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و دیگر دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی فعال در این صنعت آغاز به کار کرد، عصر روز جاری به کار خود در محمودآباد مازندران پایان داد.

نظر شما