شناسهٔ خبر: 76595 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در ۹ ماه امسال انجام شد

حمل ۱۴ میلیون تن کالا از استان مرکزی به نقاط مختلف کشور/۱۰۰ هزار سفر باری از مبدأ استان به سایر نقاط

اتوبوس معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل استان مرکزی گفت: ۱۴ میلیون تن کالا در ۹ ماه سال جاری به وسیله ناوگان جاده‌ای این استان به نقاط مختلف کشور حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ و ۸۸ صدم درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومي اداره کل راهداری و حمل و نقل استان مرکزی، «علی امیری‌خورهه» اظهار داشت: این کالاها در قالب بیش از ۸۵۰ هزار سفر حمل شده و بیشترین کالا به ترتیب شامل انواع سیمان با ۱۷ درصد از کل، نفت کوره و گازوئیل ۱۶ درصد و انواع سنگ معدنی با 8 درصد بوده است.

وی افزود: بر اساس آمار بارنامه‌های صادره، به طور متوسط در چهار سال اخیر ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در قالب ۱۰۰ هزار سفر باری از مبدأ این استان به سایر نقاط کشور حمل شده‌است.

اميري گفت: ۸۰ درصد بار جابه جا شده از مبداء استان مرکزی از سه شهرستان اراک، دلیجان و ساوه بارگیری شده و استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان و قم مقصد بیشترین حجم کالاهای جابه جا شده بوده‌اند.

معاون اداره کل راهداری وحمل و نقل استان مرکزی افزود: این استان با این حجم جابه جایی کالا، پنج درصد از حمل بار در کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه نهم کشور قرار دارد.

امیری اظهار داشت: ۱۰ درصد از کل بار جا به جا شده در استان به صورت درون استانی و ۹۰ درصد برون استانی است.

وی از جابه جایی ۱۸۱ هزار و ۵۱۶ مسافر به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان مرکزی در این مدت خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل و نقل استان مرکزی گفت: استفاده از خودروی شخصی در مسافرت‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش تعداد مسافران ناوگان عمومی در سال جاری بوده است.

امیری افزود: این مسافران به تعداد ۱۷ هزار و ۱۰۱ سفر از مقصد استان مرکزی به سایر نقاط کشور جا به‌ جا شده‌اند که تعداد این سفرها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است.