شناسهٔ خبر: 76725 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی گیلان خبر داد

وجود۵۰۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری درگیلان/ معرفی۷۸۶واحد بافت فرسوده برای دریافت تسهیلات به بانک عامل در سال جاری

يوسفي سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی گیلان با ارائه گزارشی به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده وبرنامه‌های پیش رو در حوزه بازآفرینی شهری پرداخت و گفت: بازآفرینی شهری رویکردی نو در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری محسوب می شود که ارتقاء کیفیت زندگی شهری را در پی دارد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رسانی اداره كل راه وشهرسازی استان گیلان، مرتضی یوسفیان با بیان اینکه محله های بافت فرسوده دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند تصریح کرد: این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز تطابق نداشتن با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن ، دارای مشکلات رو بنایی و زیر ساختی هستند همچنین به دلیل فقر ساکنان و مالکان آنها امکان نوسازی خود به خودی نداشته و نیز سرمایه گذاران انگیزه ای برای سرمایه گذاری در آن ندارند. از این رو نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری درسال های گذشته به یکی از مهمترین دغدغه های دولت تبدیل شده است وا ین امر دولت را بر آن داشته است تا با اتخاذ راهکارهای موثر، زمینه نوسازی عرصه های آسیب پذیر در مقابل زلزله را فراهم کند.

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی گیلان گفت: در استان گیلان ۵۰۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری شناسایی شده که هم اکنون از ۵۲ شهر دارای بافت ناکارآمد شهری، ۲۷ شهر دارای بافت ناکارآمد مصوب است و مابقی نیز در شرف تهیه و ارائه جهت تصویب می باشد که در زمینه رفع مشکلات موجود در این مناطق و احیاء و باسازی محلات مورد نظر ورود تمامی دستگاههای عضو ستاد بویژه دستگاههای خدمات رسان و شهرداری ها بسیار مهم است و ستادبازآفرینی شهری استان بر تکمیل برنامه مشترک دستگاه‌های عضو متمرکز شده است.

در ۵ شهر گیلان اقدامات باز آفرینی انجام شده

وی به پروژه های شاخص این حوزه اشاره داشت و گفت: اقدامات باز آفرینی در ۵ شهر استان به عنوان اولین گام بازآفرینی و به لحاظ وجود پروژه های نیمه تمام انجام شده که شامل شهرهای رشت ، انزلی ، لاهیجان ، آستانه اشرفیه و لنگرود می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر شهر رشت با ۲۰۰۰ هکتاربافت ناکارآمد شهری بیشترین بافت ناکار آمد شهری را در بین ۵۲ شهرگیلان داراست .

اختصاص ۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی درحوزه باز آفرینی شهری

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری این اداره کل با اشاره به اعتبارات تخصیصی حوزه باز آفرینی شهری در سطح استان گفت: در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده که این رقم با احتساب آورده دیگر دستگاههای عضو به مبلغ ۷ میلیارد تومان می‌رسد که در راستای بهسازی، نوسازی، احیاء، کف سازی و بدنه سازی  و بهسازی معابر و روشنایی معابر هزینه شده است.

وی به بازسازی و احیاء محدوده اطراف حرم خواهر امام تا بازارچه ساغریسازان رشت اشاره کرد وافزود: این محدوده که در بافت فرسوده و تاریخی شهر رشت واقع شده است با همکاری و مشارکت شهرداری و با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در شرف احیاء و بازسازی بوده که انشاالله پس از اتمام موجب افزایش کیفیت و رونق بخشی به مناطق مجاور خواهد شد.

یوسفیان جمع آوری آب‌های سطحی چالکیاسر لنگرود، پیاده راه سازی هشت بهشت لاهیجان، ساماندهی اطراف حرم آقاسید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه ، احداث پیست دوچرخه سواری و پیاده سازی دور استخر عینک رشت، احداث خانه سلامت سلیمانداراب و خانه سلامت عینک رشت، احداث نهاد توسعه محله و پل عابر پیاده عینک رشت از جمله اقداماتی برشمرد که  توسط این اداره کل به اتمام رسانده یا در حال انجام است.

وی افزود: در قانون، میزان سهم تعیین شده برای تخصیص اعتبار برای راه و شهرسازی در قالب برنامه جامع اقدام مشترک در محلات هدف حدود ۵ درصد است که گاها در برخی پروژه ها این عدد به  ۱۰۰ درصد توسط راه وشهرسازی رسیده است.

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی گیلان در ادامه از ارائه تسهیلات به متقاضیان ساخت وساز در محلات بازافرینی خبر داد و گفت: با توجه به مصوبات هیئت وزیران و در راستای تحقق قانون ساماندهی، حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد شهری، ارائه تسهیلات در دستور کار قرار گرفته که بر اساس آن به کلیه اشخاصی که در محدوده مصوب بافت فرسوده شهری (ناکارآمد میانی)م بادرت به احداث ونوسازی بنا کنند، برای دریافت تسهیلات با بهره کم به بانک عامل معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: این تسهیلات با مبلغ ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان و با سود مشارکت ۹ درصد و باقیمانده ۱۸ درصد ارائه شده که ۸۰۸ واحد در سال ۹۷ و ۷۸۶ واحد در سال ۹۸ ( تا کنون ) جهت دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند.

سرپرست اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری این اداره کل پرداخت تسهیلات برای بافت‌های فرسوده شهری را فرصتی مناسب برای نوسازی و بهسازی این محدوده‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد :با توجه به سیاست‌های ابلاغی دولت در زمینه‌های مختلف به ویژه یارانه تسهیلات پرداختی  بتوانیم شاهد ارتقاء کمی و کیفی زندگی ساکنان محلات هدف در شهرهای استان گیلان باشیم.

 یوسفیان هم چنین از اختصاص قیر یارانه ای به پروژه های بازآفرینی شهری خبر داد وگفت: در سال ۹۷، ۱۶۰۰ تن قیر جذب و اختصاص داده شده و درجهت تسهیل در امرباز آفرینی شهری و نوسازی محلات ، حداقل ۵۰ درصد هزینه پروانه ساختمانی توسط شهرداری به متقاضیان تخفیف عوارض داشته که طی دو سال اخیر این اداره کل ۹ میلیارد تومان به شهرداریها بدین منظور  بصورت یارانه پرداخت کرده است.