شناسهٔ خبر: 76766 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان خبر داد

تهيه طرح‌های تفصيلی جديد با مدنظر قراردادن طرح اقدام ملی ساخت مسكن در شهرها

مهندس بناییان معاون معماری و شهرسازی اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از كل ۱۰۷ شهر استان ۱۰۱ شهر مشمول نظام طرح‌های جامع هستند كه ۹۸ شهر طرح جامع مصوب و ابلاغ شده دارند و ۳ شهر در مرحله تصويب نهايی در شورای عالی شهرسازی و معماری و ۶ شهر مشمول نظام طرح‌هاي هادی هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني راه وشهرسازي استان اصفهان، محمد بنائيان معاون معماری و شهرسازی اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: استان اصفهان با دارا بودن ۱۰۷ شهر از بزرگ ترين شبكه شهری كشور برخوردار است كه تنوع كاملی از سلسله مراتب طرح های شهری و فراشهری را دارد.

وي بيان داشت: از كل ۱۰۷ شهر استان ۱۰۱ شهر مشمول نظام طرح‌هاي جامع هستند كه ۹۸ شهر طرح جامع مصوب و ابلاغ شده دارند و ۳ شهر در مرحله تصويب نهايي در شورای عالی شهرسازی و معماری و ۶ شهر مشمول نظام طرح‌های هادي هستند .

بنائيان اظهار داشت: ۲۷ شهر استان طرح تفصيلي مصوب دارند و ۲۹ شهر در حال تهيه طرح تفصيلي هستند و ۲۷ شهر نيز تامين اعتبارات آن با عقد قرارداد جهت تهيه طرح تفصيلي در سال ۹۸ انجام شده و ۱۸ شهر نيز در دستوركار سال ۹۹ هستند.

وي گفت: طرح جامع شهري سياست ها و برنامه هاي كلي شهر را از نظر كاربري ها و مسائل كلي بررسي مي كند و طرح تفصيلي به جزئيات طرح جامع شهري مي پردازد و در نتيجه با تهيه طرح تفصيلي شهرها و تدوين جزئيات در اجرا طرح‌هاي جامع شاهد كاهش آمار قابل‌توجه مراجعات به كارگروه‌هاي تخصصي در آينده خواهيم بود.

 
معاون معماري و شهرسازي اداره كل راه و شهرسازي استان بابيان اين‌كه نبود نقشه‌هاي پايه ‌يكي از عواملي است كه سبب شده تا نقشه‌هاي جامع همواره داراي اشكالاتي باشند، گفت: يكي از ايراداتي كه در طرح ها ديده شده به نقشه‌هاي پايه بر مي‌گردد كه قبلا نقشه برداري دقيق نشده و باعث بروز مشكلاتي شده كه با بررسي هاي انجام شده اين ايرادات به حداقل خود رسيده است.

 تهيه طرح جامع شهري با رويكرد نوين و با مشاركت ذينفعان در اصفهان

بنائيان در ادامه بيان داشت: يكي از اقدامات شاخص انجام شده در اين حوزه تهيه طرح جامع با رويكرد نوين در اصفهان به عنوان پايلوت در كشور است. اين طرح مسئله محور و مشاركت محور است و با مشاركت مردم تهيه مي شود . در رويكرد جديد برخلاف گذشته اين طرح تنها توسط يك مشاور تهيه نمي‌شود و براي نخستين بار در رويكرد جديد طرح جامع با مشاركت مردم و همه ذي‌نفعان تهيه مي‌شود.

 بنائيان با اشاره به تهيه طرح‌هاي جامع نطنز و نائين با رويكرد نوين و مشاركت محور افزود: قراردادهاي هر دو طرح بسته و در مرحله اجرا قرار دارد.

وي با تاكيد بر سياست وزارت راه و شهرسازي بر شناسايي و تصويب بافت‌هاي ناكارآمد، اظهار كرد: در راستاي  اجراي سياست‌هاي وزارت متبوع بافت‌هاي ناكارآمد ۱۹ شهر استان به تصويب رسيده است.

 بنائيان با اشاره به برگزاري جلسات كميسيون ماده ۵ گفت: سال گذشته ۱۹۹ جلسه و در شش‌ماهه سال جاري ۹۶ جلسه كميسيون ماده ۵ در استان برگزارشده و حداكثر انتظار براي هر شهر ۳ ماه است كه در هر سال هر شهرستان به طور ميانگين ۳ جلسه كميسيون ماده ۵ خواهد داشت و در همين راستا ۱۱۱۷ مصوبه در سال‌ ۹۷ وجود داشته كه از اين تعداد ۷۴۹ مصوبه قطعي شده و در ۶ ماه نخست امسال ۳۰۱ مصوبه بوده كه ۲۷۲ مورد آنها به تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان رسيده است.

وي با تاكيد بر نقش نظارتي معاونت شهرسازي و معماري بر اجرا مواد ۳۴ و ۳۵ قانون سازمان نظام‌مهندسي برساخت‌وسازهاي انجام‌شده، گفت: سال گذشته ۳۸۷ و در شش ماه نخست سال جاري ۱۹۶ بازديد از ساخت‌وسازهاي انجام‌شده در استان صورت گرفته است.

اقدام در جهت طرح اقدام ملي ساخت مسكن در استان

معاون شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي استان اصفهان گفت: طبق سياست هاي كلي وزارت راه وشهرسازي در خصوص بحث اقدام ملي ساخت مسكن در استان، حوزه معماري وشهرسازي در تهيه طرح هاي تفصيلي جديد اين نكته را به صورت كامل مد نظر قرار داده تا بتوان در راستاي برنامه هاي ساخت مسكن در حوزه شهرسازي در طرح هاي تفصيلي به آن پرداخته و هماهنگ گردد.

وي در راستاي حفظ حقوق شهروندي و دولت الكترونيك بيان داشت: در صدد هستيم تا براي نخستين بار در كشور با راه‌اندازي سامانه الكترونيك براي اخذ مجوز در جهت تسريع و تسهيل امور و پيگيري مطالبات مراجعين اقدام كنيم.

بنائيان ادامه داد: با راه‌اندازي سامانه الكترونيك متقاضي پس از ثبت درخواست در سامانه به‌صورت شفاف مي‌تواند روند پيگيري استعلام‌ها را رصد كند.