شناسهٔ خبر: 76817 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره):

تقاضای سالانه یک میلیون مسکن جدید در ۲۰ سال آینده/ آغاز عملیات اجرایی ۵۰۰۰۰ واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹/ پروژه ۵۴۰ واحدی طرح ملی مسکن اردبیل تلفیقی بین فرهنگ و کار اقتصادی است

سفر اردبیل رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) از آغاز عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد مسکونی توسط این ستاد در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد، ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی مورد تفاهم با وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال آینده شروع شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌‌اکبر محرابیان، رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) روز چهارشنبه، یازدهم دی‌ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه ۵۴۰ واحدی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر اردبیل که با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد، با اشاره به تحریم‌‌های ظالمانه علیه کشورمان گفت: بخش مسکن به‌عنوان بخش درون‌زای اقتصاد کشور، می‌تواند یک پیشران بسیار خوب در حوزه اقتصاد باشد؛ چراکه در این حوزه تمام تولیداتمان از حوزه معدن و مواد معدنی تا کلیه کالاها و خدمات تولید، ایرانی است و خوشبختانه تمامی ارزش‌افزوده آن در اقتصاد کشور مصرف می شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته در بخش ظرفیت‌سازی در کشور با تلاش مردم، ظرفیت‌های بسیار خوب، مناسب و برجسته‌ای به وجود آمده است و در بخش‌های مختلف در صنایع معدنی، سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک، صنایع الکتریکی و مکانیکی، تقریبا می‌توانیم بگوییم نه تنها هیچ‌گونه وابستگی به خارج از کشور نداریم، بلکه در حوزه جغرافیایی خودمان به‌عنوان یک تولیدکننده و صادرکننده بسیار مهم شناخته می‌شویم.

محرابیان، نیروی انسانی را موضوع مهم دیگری در بخش مسکن برشمرد که در آن کشور هیچ‌گونه وابستگی ندارد و عنوان کرد: در بخش سرمایه‌گذاری نیز، مسکن به‌عنوان یک محرک اقتصادی عمل می‌کند و تقاضای مردمی فراوانی برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود دارد. حتی بانک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند؛ بنابراین می‌توان گفت این بخش درون‌زا است و بسیاری از مشکلات کنونی کشور را می تواند برطرف کند. نکته بسیار مهم این است که در حوزه رضایتمندی مردم، یکی از بخش‌های اصلی هزینه‌های مردم، موضوع مسکن است که سهم بسیار بالایی در سبد خانوار دارد. ما در طول چند ماه گذشته دیدیم که سهمیه‌های طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن به‌سرعت تکمیل می‌شود؛ به عبارتی اگر سقف این سهمیه برداشته شود چندین برابر میزان مسکنی که اکنون دولت برای آن برنامه‌ریزی کرده است، تقاضا وجود دارد. از طرفی نیز در حوزه مصالح و سرمایه‌گذاری ما محدودیت زیادی نداریم و اگر یک مشارکت جمعی بین دولت، نهادها و به‌ویژه مردم در این بخش شکل گیرد، جا دارد که دولت عدد ۴۰۰ هزار واحد را مورد بازنگری قرار دهد و سقف این طرح را بالا ببرد یا به کلی بر دارد.

رئیس هیات‌مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که در ۲۰ سال آینده به‌طور متوسط، سالانه تقاضای یک میلیون مسکن جدید در کشور خواهیم داشت، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از این تقاضا مربوط به ازدواج و تشکیل خانواده و بخشی نیز مربوط به افراد بی‌مسکن یا بد مسکنی است که تقاضای مسکن جدید دارند.

وی در ادامه به تشریح عملکرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: این ستاد، عمده فعالیت خود را در حوزه‌های اجتماعی و موضوعاتی نظیر محرومیت‌زدایی، تولید مسکن، مدرسه‌سازی، بهداشت و درمان وکمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی و فجایع طبیعی متمرکز کرده است و در این حوزه‌ها فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهد. اخیراً نیز در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید، مقرر شد، این ستاد در حوزه مسکن به یاری دولت بیاید و در نقاط مختلف کشور با استفاده از جدول پراکنشی که توسط خود وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود، به تولید مسکن بپردازد. در این راستا ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی توسط ستاد برنامه‌ریزی شده که از این تعداد، در ماه‌های گذشته حدود ۲۰ هزار واحد تا به امروز عملیاتی شده، ۱۵ هزار واحد مراحل طراحی و اخذ مجوز را پشت سر گذاشته و مرحله تعیین پیمانکار حدود پنج هزار واحد نیز انجام و عملیات اجرایی این تعداد آغاز شده است.

محرابیان خاطرنشان کرد: برنامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) این است که تا پایان سال ۹۹ بتوانیم عملیات اجرایی تمام این ۵۰ هزار واحد را آغاز و ساخت بخشی را به اتمام برسانیم و امیدواریم این پروژه‌ها در فاصله زمانی یک تا یک و نیم سال به بهره‌برداری برسد و به متقاضیان تحویل شود.

وی در خصوص عملیات اجرایی پروژه ۵۴۰ واحدی که با حضور وزیر و راه و شهرسازی در شهر اردبیل از امروز آغاز شد نیز گفت: این پروژه مجموعه ارزشمندی است که توسط پیمانکاری با کارنامه خوب که در بخش فرهنگی استان نیز فعال است، انجام خواهد شد. این پروژه تلفیقی بین فرهنگ و کار اقتصادی است که انشاالله رضایت مردم را در پی خواهد داشت.