شناسهٔ خبر: 76825 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روند فعالیت نهادهای حمایتی در تامین مسکن اقشار کم درآمدی تشریح شد

سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمدی احداث می شود/ارایه گزارش نهادهای حمایتی به وزیر راه و شهرسازی

نشست تامین مسکن گروه های کم درآمدی با حضور نهادهای حمایتی نهادهای حمایتی همچون بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضعفان، خیرین مسکن‌ساز با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارش فعالیت‌های خود را در خصوص تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمدی به وزیر راه و شهرسازی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد با حضور نهادهای حمایتی در راستای تکلیف دولت و مشخصا وزارت راه و شهرسازی در تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدان مسکن به ویژه گروه‌های کم‌درآمدی به خانه مناسب به ریاست وزیر راه و شهرسازی و معاون وی در حوزه مسکن و ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.   در این نشست، نهادهای حمایتی از جمله بنیاد مستضفعان، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بهزیستی، سازمان بسیج مستضفعان، خیرین مسکن و ساز با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گزارش خود را از روند تامین مسکن گروه های کم درآمدی و نیازمند ارایه کردند.

آمادگی بنیاد مسکن برای پرداخت بلاعوض ۱۰ میلیون تومان به مسکن نیازمندان

علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست، گفت: تامین مسکن محرومان تلفیقی از فعالیت های بنیاد مسکن با دستگاه های متولی همچون بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام‌خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهای حمایتی در اقصانقاط کشور است.

تابش ادامه داد: تفاهم نامه احداث واحدهای مسکونی تحت مسئولیت بنیاد در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده، تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه برای احداث ۲۲ هزار واحد مسکن نیازمندان، تفاهم‌نامه با کمیته امداد امام (ره) برای احداث بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی نیازمندان از جمله تفاهم‌نامه‌هایی است که بنیاد منعقد کرده و در دستور کار احداث قرار داده است.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دیگر تفاهم‌نامه‌های بنیاد را در تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمدی با بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان برای تامین مسکن خانوارهای دارای معلول، تفاهم‌نامه با بهزیستی برای احداث واحدهای مسکونی روستایی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، تفاهم‌نامه با خیرین مسکن‌ساز که محصول آن موافقت و تفاهم برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمدی، بود از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمدی و نیازمندان بوده است.

تابش یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه در حدود ۵ هزار واحد از حساب ۱۰۰ امام (ره) اضافه بر واحدهای از پیش تعیین شده احداث می‌کند.

وی در پایان اعلام کرد: بنیاد مسکن آمادگی دارد تا در صورت تامین وام ۴۰ میلیون تومانی برای مسکن نیازمندان، از حساب ۱۰۰ امام ۱۰ میلیون تومان بلاعوض بپردازد.

احداث ۱۷۰۰۰ واحد مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمدی تا شهریور ۹۹

در ادامه این نشست، نهادهای حمایتی به ارایه راهکارها و همچنین فعالیت‌های خود در جهت خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمدی پرداختند.

بختیاری رییس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در این نشست به ارائه فعالیت‌های آن بنیاد در راستای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمدی پرداخت و با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۳۹ هزار خانوار مستمری‌بگیر کمیته امداد هستند، گفت: یک میلیون و ۵۵۰ هزار خانوار هستند که علاوه بر دریافت مستمری، خدمات دیگری از جمله اشتغال و مسکن نیز باید برای آنها توسط کمیته امداد تامین شود.

بختیاری با اشاره به اینکه کمیته امداد در حوادث غیرمترقبه نیز کمک هایی را به مستمری‌بگیران ارایه می‌دهد، افزود: در راستای برنامه‌های اجرایی چندین تفاهم‌نامه با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسانده‌ایم که بر اساس آن با کمک بنیاد مسکن ۱۷ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد.

به گفته رییس کمیته امداد امام خمینی (ره)، از ۱۷ هزار موضوع تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه ۵هزار واحد در کرمان، ۵هزار واحد در خراسان جنوبی، ۶۰۰۰ واحد در سیستان و بلوچستان و یکهزار واحد در سایر مناطق احداث خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه این ۱۷ هزار واحد باید تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسید که به دلیل مشکلات موجود در خصوص عدم تامین مالی، پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان هفته دولت در شهریور سال ۹۹ به اتمام برسد.

بختیاری همچنین اعلام کرد: احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی با مشارکت سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در دستور کار سال جاری کمیته امداد بود که از این میزان ۶۵۰۰ واحد به نتیجه رسیده و در حال تکمیل است که به متقاضیان واجدشرایط واگذار می‌شود.

وی در بیان پیشنهادهای کمیته امداد برای حل مشکلات گروه‌های کم‌درآمدی گفت: توامان دیدن اشتغال و مسکن در کنار هم به توانمندسازی کمک می کند که امیدواریم این مهم در برنامه قرار بگیرد. همچنین، با توجه به مشکلاتی که در تامین زمین و اعتبارات بخش شهری وجود دارد در ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن برای گروه‌های کم‌درآمد اولویت به بهزیستی و کمیته امداد تخصیص یابد.

۲۳ هزار واحد مسکونی نیازمندان با همکاری سازمان بهزیستی احداث می‌شود

قبادی‌دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست ضمن اعلام اینکه مشکل عمده تامین مسکن خانوارهای نیازمند در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر است و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر فعالیت‌های مشترک سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن، فعالیت‌هایی است که به نتیجه ختم شده است، گفت: هم‌اکنون برای ۲۳ هزار خانوار نیازمند مسکن در سراسر کشور در مناطق شهری و روستایی کار در حال انجام است که قرارداد ۱۵ هزار واحد با بنیاد مسکن و قرارداد ۸۰۰۰ واحد با بسیج سازندگی و در مناطق صعب‌العبور با همکاری نیروی زمینی محرومیت‌زدایی سپاه در حال انجام است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با یادآوری این مطلب که طبق توافق پنج‌جانبه‌ای که سال ۹۴ بین سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، انجمن خیرین مسکن‌ساز، و سازمان بهزیستی منعقد شد، احداث ۱۸هزار واحد مسکونی نیازمندان در دستور کار قرار گرفت، افزود: از این مقدار، ۶هزار واحد برای خانوارهای دومعلول اجرایی شد.

وی عمده مشکلات سازمان بهزیستی را در تامین مسکن نیازمندان و جامعه هدف بهزیستی، مشکل زمین، بازپرداخت وام و همچنین گران بودن ساخت به دلیل گرانی مصالح ساختمانی عنوان کرد و یادآور شد: جمعیت هدف سازمان بهزیستی، خانوارهای دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و همچنین کودکان بی‌سرپرست هستند.

به گفته قبادی دانا، عمده مشکل سازمان بهزیستی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت است که برای پرداخت وام قرض الحسنه برای گروه های هدف بهزیستی راهکاری وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: در مجموع در سازمان بهزیستی ۱۱۳ هزار خانوار در نوبت دریافت وام برای تامین مسکن خود هستند که از این تعداد، ۹۰ هزار خانوار شهری و بقیه روستایی هستند.

۵۰ هزار واحدمسکن نیازمندان در تفاهم مشترک اوقاف و وزارت راه در برنامه اجرایی

نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست با یادآوری اینکه با رونق مسکن ۶۰ رشته صنعتی در کشور فعال می‌شود، گفت: در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است که ۲۰ هزار واحد آن تامین زمین شده، ۱۵ هزار واحد وارد عملیات اجرایی و ۵ هزار واحد با انتخاب پیمانکار اجرایی شده است.

این مسئول در سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اعلام کرد: ۵۰۰ خانه وقفی غیرقابل تملک برای جوان های تازه ازدواج کرده از یک تا پنج سال در اختیار جوانان شناسایی شده نیازمند قرار می‌گیرد.

تخصیص چندصد هکتار زمین بنیاد مستضعفان برای تامین مسکن اقشار کم درآمد

خواجه‌دلویی نماینده سازمان مستضعفان نیز در بیان فعالیت‌های آن بنیاد در تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمدی با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: برنامه پنج ساله‌ای با همکاری مشترک بنیاد مستضفعان و وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن گروه های کم درآمدی تدوین شده است.

خواجه دلویی با اشاره به اینکه زمین های مرتبط با احداث مسکن برای اقشار نیازمند شناسایی و احصا شده است، افزود: تولید مصالح ساختمانی از جمله فولاد، سیمان و دیگر امکانات بنیاد مستضفعان در خدمت این مهم قرار دارد که امید است با هم افزایی به نکات مناسبی دست یابیم.

وی از تامین مسکن برای ۱۸ هزار خانوار چند معلول در سال های گذشته توسط بنیاد خبر داد و خاطرنشان کرد: بنیاد مستضفعان امکانات خوبی از جمله زمین در تهران دارد که این امکانات شامل چند صد هکتار زمین در مناطق متوسط و پایین شهر برای تامین مسکن نیازمندان است.

خواجه‌دلویی در بخشی از صحبت های خود خواستار حذف هزینه ارایه خدمات مهندسی به اقشار کم درآمدی جامعه شد.

احداث ۱۵هزار واحد مسکن نیازمندان توسط بسیج

سردار غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفان نیز در این نشست حضور به هم رساند و اعلام کرد: بیش از ۱۸ هزار گروه جهادی بسیج در مناطق مختلف فعال هستند که در سیل و زلزله نیز از این نیروها استفاده شد.

معاون هماهنگ‌کننده بسیج مستضفعان، ادامه داد: در حال حاضر بسیج احداث ۱۵هزار واحد مسکونی نیازمندان را در برنامه دارد و این آمادگی نیز وجود دارد که نیروی محرومیت زدایی سپاه نیز در این موضوع، وارد عمل شود.

غلامی پیشنهاد داد تا در استان‌ها احداث واحدهای مسکونی برای نیازمندان به صورت قرارگاهی دنبال شود.

تکمیل ۱۹ هزار واحد مسکونی نیازمندان توسط خیرین مسکن ساز

نماینده خیرین مسکن‌ساز نیز در این نشست با اعلام این مطلب که فعالیت انجمن خیرین مسکن‌ساز از سال ۸۷ رسما شروع ولی فعالیت جدی از سال ۹۲ دنبال و پیگیری شد، گفت: تاکنون ۲۹ هزار واحد مسکن نیازمندان توسط خیرین مسکن ساز در دستور کار قرار گرفت که از  این میزان ۱۹ هزار واحد تکمیل شده، ۶۶۴۴ واحد نیز در دست اجراست که بالای ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی از تخصیص یکهزار و ۳۰۳ میلیاردریال توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز به تامین مسکن معلولان خبر داد و افزود: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با حساب ۱۰۰ امام (ره) و بنیاد مستضعفان امضا شده بود که امیدواریم تمدید شود و کار در این خصوص ادامه یابد.