شناسهٔ خبر: 76829 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر تفاهم‌نامه‌های تولید مسکن بین وزارت راه و شهرسازی با سه وزارتخانه دیگر

احداث ۴۷۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال

پرند تاکنون سه تفاهم نامه احداث مسکن بین وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان، با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن نیروهای مسلح و با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران و بازنشستگان به امضا رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی تمامی توان و اهتمام خود را با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص تولید مسکن و تبدیل آن به جریان مستمر و دائمی به کار بسته تا تولید مسکن به جریانی مدوام و پایدار در کشور تبدیل شود. بدین‌معنا با ریل‌گذاری که توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده، سعی بر این است تا بخشی از اقشار میان‌درآمدی (متوسط) و کم‌درآمدی با طرح اقدام ملی مسکن، صاحب خانه شوند.

به همین منظور در راستای تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه با برخی از وزارتخانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است. تاکنون تفاهم‌نامه همکاری احداث مسکن با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان، با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار مسکن کارگران و بازنشتسگان و با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال به امضا رسیده است.

تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان نیروهای مسلح

دوم تیرماه سالجاری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی و با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیرسرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تفاهمنامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارتخانه ها راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به امضا رسید.

بر اساس این تفاهمنامه، مقرر شد وزارت راه و شهرسازی و و وزارت دفاع در همکاری مشترک ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای نیروهای مسلح با استفاده از ظرفیت‌های و توان طرفین و همکاری نهادها و بانک‌ها اجرا کنند؛  مدت زمان اجرای این پروژه حداکثر سه سال است و مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم به پایان برسد.

در همین راستا نیز جلسات متعددی بین وزارتخانه های راه و دفاع برای اجرایی وعملیاتی شدن مفاد این تفاهم نامه برگزار شد.

در جلسه امضای تفاهم نامه دو وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیرسرتیپ حاتمی با اعلام این مطلب که وزارت دفاع در امر تولید مسکن، اشتغال و سایر سیاست های دولت، همگام با دولت قدم برمی‌دارد، گفت: در تولید مسکن به رونق تولید، اشتغال و سایر سیاست‌های دولت کمک خواهیم کرد و با همکاری صمیمانه و خواست صادقانه تلاش می‌کنیم تا در دو سال باقیمانده دولت بتوانیم این طرح را محقق کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشی از مراسم امضای آن تفاهم نامه از عملیاتی شدن و آغاز به احداث ۱۱۰ پروژه مسکونی در اجرای طرح اقدام ملی با حضور رییس جمهوری خبر داد و در بیان ویژگی‌های تفاهم نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و وزارت دفاع، توضیح داد: احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای تامین بخشی از مسکن نیروهای مسلح، کاری متفاوت است و در چهارچوب‌ ضوابط و مقررات با دستور مقام معظم رهبری نسبت به احداث مسکن در اراضی خود نهادها و وزارتخانه ها انجام می شود. بدین معنا اراضی دولتی که تحت اختیار وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادها قرار دارد برای ساخت واحدهای مسکونی به همان سازمان، نهاد و وزارتخانه تعلق می گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تفاهم نامه احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان

تفاهم نامه وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش نیز آذرماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به امضای محمد اسلامی و محسن حاجی میرزایی رسید. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش در سه سال اجرای وعملیاتی شود.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث مسکن فرهنگیان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش از اعلام آمادگی ۳۵۷ تعاون آن وزارتخانه برای اجرای مفاد تفاهم‌نامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این تفاهمنامه سرآغاز اتفاقات مهمی در عرصه خانه‌دار شدن مسکن فرهنگیان است و باید جایگاه رفیع معلمان ارتقا یابد، معیشت و زندگی آنها تامین شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در آن مراسم با اعلام اینکه تفاهمنامه احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی بین وزارت راه و وزارت آموزش و پرورش طی سه سال محقق می شود، گفت: فرهنگیانی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده اند در اولویت صاحبخانه شدن موضوع تفاهمنامه دو وزارتخانه هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران و بازنشستگان

تفاهم‌نامه مشترک وزارت راه و شهرسازی با وزارت کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان نیز اول دیماه سالجاری به امضای محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گرفت. بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان طی سه سال عملیاتی و اجرایی شود.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی کارگران و بازنشستگان گفت: از ظرفیت تعاونی ها برای تامین مسکن کارگران استفاده می کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگران، مستمری بگیران و بازنشستگان که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به امضای وی و همچنین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید، گفت: امضای این تفاهم‌نامه گام مهم و موثری در خانه دار کردن اقشار کارگر، بازنشسته و مستمری بگیر به شمار می‌رود که امیدواریم تداوم پیدا کند.

وزیر راه و شهرسای با اشاره به اینکه همکاری دو وزارتخانه در ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طی سه سال محقق می شود، افزود: واجدان شرایط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و معرفی خواهند شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)