به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، عباس فراهانی گفت: در محورهای استان قم شاهد اشباع تردد هستیم و از آن جا که قم شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور است ایجاد ظرفیت نو در قالب احداث کمربندی جدید جزو اهداف ضروری و زیربنایی خواهد بود.
وی افزود: در همین راستا کمربندی جدید قم در سه فاز و با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و آورده ۷۰ درصدی سرمایه گذار احداث خواهد شد.
فراهانی گفت: این کمربندی در شش خط (سه خط رفت و سه خط برگشت) توسط مشاور طراحی شده است.
وی توضیح داد: فاز اول آن با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان و به طول ۳۷ کیلومتر از کیلومتر ۱۱.۵ آزاد راه قم-تهران به سمت کیلومتر پنج محور قم- جعفریه شروع می شود و بعد از گذر از محور قم- سلفچگان در کیلومتر هفت محور قم- نیزار خاتمه می یابد.
فراهانی ابراز داشت: طول مسیر فاز دوم و سوم به ترتیب در حدود ۴۵ و ۳۰ کیلومتر است.
به گفته معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم برای پروژه احداث کمربندی جدید ۲۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
فراهانی خواستار مشارکت تمامی دستگاه های ذی ربط شد وگفت: استعلامات لازم برای انجام پروژه کمربندی جدید اخذ شده و در جلسه اخیر با حضور استاندار مقرر شده است که از توان و ظرفیت معادن سطح استان برای تامین مصالح استفاده شود.
وی به ضرورت استفاده از مصالح مرغوب تاکید کرد و گفت: در این پروژه از رویه بتنی مقاوم استفاده می شود و باید مصالح مورد استفاده در این پروژه بسیار با کیفیت باشد.
فراهانی افزود: همچنین اداره کل منابع طبیعی استان، ماموریت آزادسازی مسیر را در دست دارد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص وضعیت پروژه اصلاح سه راهی قلعه سنگی محور قم- جعفریه توضیح داد: از آن جا که در این بخش از محور قم- جعفریه شاهد طولانی شدن کار، اعتراضات تردد کنندگان، ساکنین منطقه و افزایش تصادفات هستیم باید این پروژه هر چه سریع تر به اتمام برسد.
وی با اشاره به این که اصلاح سه راهی قلعه سنگی ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: عدم تخصیص اعتبارات لازم و عدم توانایی پیمانکار در اتمام آن از مشکلات اصلی این پروژه است.