شناسهٔ خبر: 77000 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به همت بنیاد مسکن و پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار می شود

مسابقه عکاسی سیلاب و خسارت‌های ناشی از آن/مهلت ارسال آثار ۱۲ بهمن/اهدای جوایز ۴.۵، ۳.۵ و ۲.۵ میلیون تومانی به نفرات برگزیده

سیل فراخوان سومین دوره از مسابقه عکس خانه‌های روستایی با موضوع سیلاب و خسارت‌های آن منتشر شد که بر اساس فراخوان، علاقمندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۲ بهمن ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پژوهشکده سوانح طبیعی با هدف مستندسازی خسارت‌های وارده و بازسازی سکونتگاه‌های آسیب‌دیده در سیلاب سال ۹۷ و ۹۸ اقدام به برگزاری مسابقه‌ای با این موضوع کرده است.   شرکت کنندگان در این مسابقه فرصت دارند تا عکس های خود را مطابق چارچوب های تعیین شده تا ۱۲ بهمن به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. این مسابقه در دو بخش اصلی (تک عکس) و ویژه (عکس مقایسه‌ای و مجموعه عکس) طراحی شده است و علاقمندان می توانند بر اساس محورهای زیر عکس های خود را ارسال کنند.

محورهای مسابقه شاملِ  موارد زیر است:

- وقوع سیلاب و خسارتهای کالبدی و اقتصادی (ابنیه، راهها، زمینهای کشاورزی، دام و...)

- عملیات امداد و نجات و کمکهای مردمی و خیّرین

- روند تأمین اسکان اضطراری

- مشارکت مردم آسیبدیده در فرآیند بازسازی مسکن

- نقش زنان و کودکان در فرآیند مدیریت بحران

- بافت مناطق آسیبدیده قبل و بعد از بازسازی

تمامی آثار بخش اصلی(تک عکس) باید که با یکی از محورهای مسابقه مطابقت دارد.

همچنین شرایط شرکت در بخش ویژه این مسابقه به شرح زیر است:

 بخش ویژه:

مجموعه عکس: هر مجموعه شامل حداقل۳ تا ۷ عکس، که روایتگر محورهای اعلامی مسابقه بوده و دارای بیانیه باشد.

عکس مقایسهای: عکسهایی که در یک محور و مکان مشخص، گذر زمان و روند تغییرات را در فرآیند بازسازی نشان دهند.

آییننامه:

- شرکت برای تمامی هنرمندان و علاقهمندان به عکاسی در این مسابقه آزاد است.

- در این مسابقه، هر عکاس میتواند در بخش اصلی (تک عکس) حداکثر ۷ قطعه عکس بهصورت سیاه و سفید یا رنگی ارسال نماید.

- در بخش ویژه، هر عکاس میتواند حداکثر ۳ مجموعه عکس و در عکس مقایسهای نیز حداکثر ۷ قطعه عکس مقایسهای بهصورت سیاه و سفید یا رنگی، ارسال نماید.

- عکسهای ارسالی باید مربوط به مناطق سیلزده در سیلاب اخیر باشد.

-  عکسهای بخش تکعکس و مقایسهای میبایست با فرمت JPG در اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۲۸۰ پیکسل و حداکثر حجم فایل نیز یک مگابایت (۱MB ) برروی سایت مسابقه بارگذاری شوند.

- عکسهای بخش ویژه (مجموعهعکس) میبایست، هر مجموعه با فرمت JPG در اندازه ضلع بزرگ حداقل ۱۲۸۰ پیکسل، حداکثر حجم فایل نیز پنج مگابایت (۵MB ) و به صورت فایل زیپشده (RAR یا ZIP)، برروی تارنمای مسابقه بارگذاری شوند.

- دریافت آثار تنها از طریق تارنمای مسابقه و در مهلت مقرر امکانپذیر است و این زمان تمدید نخواهد شد.

- شرکتکنندگان موظفند در صورت راهیابی آثار به نمایشگاه، اصل فایل را با کیفیت مناسب برای چاپ در اندازه ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر با کیفیت (رزولوشن) ۳۰۰ DPI برای دبیرخانه مسابقه  ارسال نمایند.

- عکسهای ارسالی باید مستند بوده و از هرگونه دستکاری که جنبه استنادی عکس را مخدوش میکند، خودداری شود.

- عکسهای ارسالی، نباید دارای امضای عکاس، تاریخ و یا هرگونه نشانههای تصویری (پاسپارتو، قاب، واترمارک و لوگو) باشند.

- آثار ارسالی نباید در مسابقه عکاسی دیگری شرکت کرده باشند.

- تمام عکسها باید دارای شرح باشند. به این معنی که اطلاعات مربوط به مشخصات فردی عکاس، مکان و زمان عکسبرداری و نیز محور مسابقه هنگام بارگذاری در تارنمای مسابقه و در قسمت توضیحات درج شوند.

- ارسال عکسها توسط شرکتکننده بهمنزله اعلام مالکیت عکس است و برگزارکنندگان، هیچگونه مسئولیتی در مورد عدم رعایت مالکیت معنوی عکسها ندارند.

-  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پژوهشکده سوانح طبیعی، حق استفاده و در معرض نمایش قراردادن عکسهای ارسالی  به مسابقه را در کلیه مکانها (چه در داخل و چه در خارج از کشور)، نشریات، مطبوعات، سایتهای اینترنتی، سایت بنیاد مسکن و... با حفظ حقوق معنوی عکاسان برای خود محفوظ نگه میدارند.

- به صاحبان آثار راهیافته به نمایشگاه در بخش تکعکس مبلغ دو میلیون ریال، در مجموعه عکس و عکس مقایسهای مبلغ سه میلیون ریال، بهعنوان حقالتصویر، پرداخت خواهد شد.

- ارسال آثار به‌‌معنای پذیرش تمامی مقررات این مسابقه میباشد و تصمیمگیری در مورد مسایل پیشبینینشده برعهده برگزارکنندگان است.

جوایز:

یک جلد کتاب مسابقه و لوح تقدیر، بههمراه جوایز نقدی به ۲۰ نفر (به انتخاب هیأتداوران) و ۱ نفر (بهانتخاب مردم)، تعلق خواهد گرفت.

- مبلغ  چهل و پنج میلیون ریال به ۲ نفر به انتخاب هیأت داوران (در بخش ویژه).

- مبلغ سی و پنج میلیون ریال به رتبههای اول هر محور به انتخاب هیأت داوران (در بخش اصلی).

- مبلغ بیست و پنج میلیون ریال به رتبههای دوم هر محور به انتخاب هیأت داوران (در بخش اصلی).

- مبلغ پانزده میلیون ریال به رتبههای سوم هر محور به انتخاب هیأت داوران (در بخش اصلی).

- مبلغ بیست و پنج میلیون ریال بهعنوان جایزه مردمی به ۱ نفر با رأی مخاطبان (در زمان برگزاری نمایشگاه).

لازم به توضیح است نمایشگاه آثار پذیرفته شده در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۹ برگزار خواهد شد و ۲۶ فروردین ۹۹ اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان صورت خواهد گرفت.

شورای سیاستگذاری این مسابقه هادی درفشی، سید امیرحسین گرکانی، حسن رضایی، مهناز شفیعی، محمدمهدی رحیمیان، داریوش اسماعیلی، احمد زمزم، وحید کاظمزاده، مهسا بشیری، علی عسگری، میلاد حدادی هستند.

همچین هیأت داوران جشنواره متشکل از محمد خادمیان طرقی، محمد خدادادي مترجمزاده، بیژن بنیاحمد، حمید فروتن، سید امیرحسین گرکانی خواهد بود.

عکاسان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت مسابقه به نشانی www.pic.bonyadmaskan.ir  مراجعه و یا با شمارره تلفن های ۶۶۴۶۵۴۴۰ و ۶۶۹۵۹۲۸۹ تماس حاصل کنند و آثار خود را برای دبیرخانه به نشانی تهران، خیابان فلسطین جنوبی، بعد از تقاطع خیابان جمهوری، پلاک ۲۹، واحد۳ ارسال کنند.