شناسهٔ خبر: 77803 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات ساماندهی برخی بافت‌های حاشیه‌نشین در گفتگو با معاون بنیاد مسکن تشريح شد

احداث ۲۲۰۰۰ واحد مسکونی برای حاشيه‌نشينان چابهار، زاهدان و مشهد/ پرداخت تسهیلات یارانه‌ای ۵۰ میلیون تومانی دولت به حاشیه‌نشینان

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با اعلام اینکه دولت برای ساماندهی حاشیه‌نشینان شهرهاي چابهار، زاهدان و مشهد در قالب احداث و نوسازی واحدهای مسکونی، به واجدان شرايط، تسهیلات یارانه‌ای پرداخت می‌کند، از نوسازی و احداث ۲۲۰۰۰ واحد در بافت‌های حاشیه‌ای این سه شهر خبر داد.

جواد حق‌شناس، معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص ساماندهی حاشیه‌نشینان در بخشی از شهرهای چابهار، زاهدان و مشهد نکاتی را ارایه کرد.

حق‌شناس با اعلام این مطلب که بخشی از ساماندهی حاشيه‌نشينان چابهار در شرق آن شهر به بنیاد سپرده شده، از نوسازی و احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در آن شهر طی بازه زمانی دو ساله خبر داد و گفت: احداث و نوسازی ۱۰ هزار واحد در یک‌هزار هکتار زمین برای کپرنشینان شرق چابهار به بنیاد مسکن سپرده شده تا با مشارکت مردم به ساخت مسکن مقاوم در این منطقه همت گمارد.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: هم‌اکنون، طرح توسط مشاور انتخاب شده و در دست تهیه است که با تصویب در کمیسیون ماده ۵ استان، کار آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: محوطه سازی و برچینی کپرهای غیرساکن انجام و شناسایی محوطه نیز انجام شده است.

حق‌شناس بر مشارکت مردم در احداث و نوسازی واحدهای مسکونی چابهار برای ساماندهی تاکید کرده و گفت: در برنامه است تا احداث این تعداد واحد مسکونی با مشارکت مردم طی بازه زمانی دو ساله انجام شود. در عین‌حال باید مردم مراجعه کرده و تقاضایشان ثبت شود تا کار شناسایی انجام و عملیات احداث واحدهای مسکونی آغاز شود.  

ارایه تسهیلات یارانه ۵۰ میلیون تومانی به واجدان شرایط

این مسئول در بنیاد مسکن اعلام کرد: متقاضیان واجد شرایط این طرح با معرفی به بانک ۵۰ میلیون تومان تسهیلات یارانه‌ای و ۲۵ میلیون تومان بلاعوض دریافت می‌کنند. همچنین این متقاضیان باید سایر هزینه‌های ساخت را خود تامین کنند و آورده‌ای نیز از سوی آنها برای تکمیل واحدهای ارایه شود.

وی در خصوص مشارکت مردم در ساخت واحدهای مسکونی مقاوم در حاشیه‌های شرق شهر چابهار، توضیح داد: مشارکت مردمی به این مفهوم است که خدمات فنی و طراحی به شکل رایگان از سوی بنیاد برای این تعداد از متقاضیان ارایه خواهد شد و ساخت را خود مردم انجام خواهند داد. مگر متقاضیانی که زمین هایی را تصرف کرده اند و به دلیل کاربری  امکان ساخت ندارد که یا باید جابه جا شوند یا واحدهای ساخته شده بنیاد مسکن بعد از تعیین قیمت با شرایط به این متقاضیان واگذار شود.

وی در خصوص متقاضیانی که امکان پرداخت اقساط را ندارند، نیز اعلام کرد: اگر متقاضیان عضو کمیته امداد امام‌خمینی (ره) جزو این عده باشند، از سوی بنیاد به آنها کمک خواهد شد. در عین‌حال بلاعوض ۲۵ میلیون تومانی نیز از دیگر امتیازاتی است که برای این متقاضیان  در نظر گرفته شده و به آنها پرداخت می‌شود.

احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در ۸۶۰ هکتار بافت حاشیه‌نشین زاهدان

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در خصوص ساماندهی بخشی از منطقه حاشیه‌نشین زاهدان نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: ساماندهی حاشیه‌نشینان زاهدان در مساحت ۸۶۰ هکتار شامل محلات باقرآباد، شیرآباد و باباییان با احداث ۱۰ هزار واحدمسکونی در برنامه است و دولت تقبل کرده تا تسهیلات یارانه‌ای ۵۰ میلیون تومانی به  اضافه ۲۰ میلیون تومان بلاعوض به این متقاضیان ارایه دهد.

وی با تاکید بر احداث واحدهای مسکونی با مشارکت مردم، تصریح کرد: تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی با کمک های دولت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این منطقه، انجام می‌شود.

ساماندهی بافت حاشیه‌ای خوزستان توسط شرکت بازآفرینی شهری ايران

حق‌شناس در خصوص ساماندهی بافت‌های حاشیه‌نشینی استان خوزستان، اعلام کرد: ساماندهی حاشیه‌نشینی‌های خوزستان اگرچه به بنیاد مسکن واگذار شده، اما در ادامه شرکت بازافرینی شهري ايران اعلام کرده است که خودش این کار را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن در حال حاضر در مورد خوزستان کاری انجام نداده و قرار است تا شرکت بازآفرینی شهری خود برای ساماندهی خوزستان اقدام کند.

احداث ۲۰۰۰ واحد مسکونی در مناطق حاشیه نشین شهر مشهد

حق‌شناس در خصوص ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای مشهد نیز عنوان کرد: در مشهد مقرر شده است تا بنیاد مسکن برای ساماندهی ۲۰۰۰  واحد از بافت حاشیه‌ای کمک کند. در خصوص زمین، مقرر شده اراضی موردنظر را شهرداری و یا راه و شهرسازی به بنیاد معرفی کند که  هم اکنون در مرحله شناسایی اراضی هستیم که بعد از شناسایی اراضی، متقاضیان شناسایی و معرفی شده تا ساماندهی و نوسازی بافت های حاشیه ای انجام شود.

وی ادامه داد: در مشهد نیز ۵۰ میلیون تومان تسهیلات یارانه ای و ۲۰ میلیون تومان بلاعوض تعیین شده است. ۲۰۰۰ واحد قرار است در بازه زمانی دو ساله احداث شود.