شناسهٔ خبر: 77812 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

تشریح جزئیات ۵ پروژه فعال راه و شهرسازی استان اصفهان در گفتگو با مدیرکل راه و شهرسازی:

بهره برداری از حمام قاضی با کاربری اصلی/ احداث باند دوم نایین_انارک و کاشان_بادرود/ اصفهان پایلوت طرح جامع شهری

حمام قاضی.کاشان بادرود،نایین انارک،طرح تفضیلی اصفهان،اقدام ملی مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان جزئیات ۵ پروژه مهم و فعال در حوزه های مختلف راه، مسکن، شهرسازی و بازآفرینی این اداره کل را تشریح کرد.

علیرغم محدودیت های مالی و شرایط اقتصادی موجودو فشارهای ظالمانه از سوی استبداد و استکبار جهانی با عنایت پروردگار متعال و با همیاری و تشریک مساعی بین دستگاه ها و مشارکت نهادها و شهرداری ها، بسیاری از پروژه های عمرانی حوزه راه وشهرسازی در سطح استان فعال است.  

علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه وشهرسازی استان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ۵ پروژه مهم و شاخص در این اداره کل، گفت: در سه حوزه تخصصی و عمرانی این اداره کل همچون مهندسی و ساخت راه ها، مسکن و بازآفرینی شهری و معماری و شهرسازی، پروژه های مهم و با ارزشی در سطح استان در حال اجراست که می توان به پروژه احداث باند دوم نایین – انارک، احداث باند دوم کاشان – بادرود، طرح اقدام ملی ساخت مسکن،  تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین و بهره برداری از حمام قاضی با کاربری اصلی اشاره کرد.  

مهندسی و ساخت راه‌ها

او همچنین محور نایین - انارک – خور – طبس تحت عنوان محور طریق الرضا در حوزه استان اصفهان بطول ۲۵۳ کیلومتر را از جمله محورهای ترانزیتی استان اصفهان دانست و گفت: دو طرفه بودن این محور در سال های گذشته عاملی بر وقوع تصادفات رخ به رخ و منجر به فوت بوده که با احداث باند دوم در این مسیر، ۳۸ کیلومتر آن از حدفاصل نایین تا راه آهن اصفهان –یزد در سنوات گذشته و با اعتبار ۶۸۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و قطعه دوم از تقاطع راه آهن تا شهر انارک بطول۴۰ کیلومتر در دست اجراست که از این میزان ۳۲ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال در ایام دهه فجر امسال افتتاح و ۸ کیلومتر باقیمانده نیز بزودی به بهره برداری می رسد. این بخش از پروژه  با مشخصات فنی ۲۹ پل دالی شکل، ۸۲۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۵۳۴۰۰ مترمکعب خاکریزی و با اجرای ۵۹۰۰۰ تن آسفالت افتتاح می شود.  

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان، از دیگر پروژه های فعال در حوزه مهندسی و ساخت راه ها، پروژه احداث باند دوم بادرود – کاشان بطول کلی ۵۲ کیلومتراست که ۱۸ کیلومتر آن  طی سنوات اخیر و با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال بهره برداری شده و ۲۶ کیلومتر آن در دست اجراست که امسال و همزمان با ایام دهه فجر ۱۴ کیلومتر  از آن بهره برداری می شود. از مشخصات فنی این پروژه احداث ۶۱ پل دالی شکل، ۱۶۷۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۳۱۰۰۰۰ متر مکعب خاکریزی و اجرای ۱۷۰۰ تن آسفالت است که  با اعتبار ۵۴ میلیارد ریال و در جهت کاهش تصادفات مورد بهره برداری قرار می گیرد.  

طرح اقدام ملی مسکن راهی برای خانه دار کردن

قاری قرآن افزود: چشم انداز طرح اقدام ملی تولید مسکن را می توان در ابعاد مختلفی توضیح داد، شاید یکی از موثرترین اهدافی که این طرح دارد، خانه دار کردن، کم کردن زمان امید برای خانه دار کردن دهک های متوسط جامعه و نیز افزایش ساخت و ساز و ایجاد اشتغال باشد. از ۴۰۰ هزار واحد مسكن ملی كشور سهم استان اصفهان ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد مسكوني است كه در شهرهاي بالا وزير ۱۰۰ هزار نفر جمعيت ۲۹۲۸۰ واحد، در فولادشهر ۱۶۰۰۰ واحد، در بهارستان ۲۲۵۰۰ واحد و در شهر مجلسي ۳۰۰۰ واحد احداث می شود كه در مرحله اول ثبت نام از متقاضيان در ۵۹ شهر استان ۲۵ هزار و ۱۶۵ نفرمی باشد.  

او گفت: از جمله اقدامات در این راستا تنظیم تفاهمنامه با بنياد مسكن براي ۱۲۱۲۱ واحد مسكوني طرح اقدام ملي مسكن،  شناسايي و تامين زمين به ميزان ۷۲۲ هزار و ۹۲۳ متر مربع براي ۷۱۶۵ واحد مسكوني، ابلاغ دستورالعمل واگذاري زمين به ادارات راه وشهرسازي شهرستان جهت واگذاري زمين براي احداث ۴۴۲۵ واحد در۴۷ شهر استان بصورت اجاره ۹۹ ساله به بنياد مسكن، ابلاغ دستورالعمل واگذاري به ادارات راه وشهرسازي شهرستان جهت واگذاري زمين براي احداث ۱۷۴۰ واحد در ۷ شهر استان بصورت فروش اقساطي به بنياد مسكن، انعقاد قرارداد ۱۰۰۰واحد مشاركتي در شاهين شهر با بنياد مسكن انقلاب اسلامي وشروع عمليات اجرايي، برنامه ريزي براي تامين و واگذاري زمين براي اقشار ويژه به ميزان ۶۹۸۷ واحد، برنامه ريزي براي تهيه طرح آماده سازي فاز ۱ و ۲ به ميزان ۴۲۳ هكتار در ۱۰ شهر استان بوده است.  

بهره‌برداری از حمام قاضی با کاربری اصلی

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه حمام قاضی با کاربری حمام و به عنوان یکی از آثار باستانی این شهر با پیشینه صفوی است افزود: این حمام با مساحت ۶۵۰ متر مربع در محله ابن سینا قرار دارد که طی سال گذشته مورد بازسازی و بهسازی با اصول معماری تاریخی انجام شد و جهت استفاده عموم همشهریان و گردشگران به بهره برداری رسید،  این حمام متعلق به املاک باز آفرینی اداره کل راه وشهرسازی است که با مشارکت بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال در سالجاری مورد بهره برداری قرار گرفت.  

بزرگترین انقلاب شهرسازی با مشارکت مردم

قاری قرآن افزود: طرح های جامع، پاسخگوی نیاز مسائل امروز شهر نیست و تنها با یک نگرش و رویکرد جدید و با شناسایی مسائل مهم شهر می توان ارتقاء کیفیت زندگی در فضاهای شهری ایجاد و بخش عمده ای از مشکلات شهر را مرتفع کرد. اصفهان در تمامی عرصه ها درخشیده و آغازگر بسیاری از کارها در کشور  بوده و اکنون نیز به عنوان پایلوتِ طرح جامع شهری شناخته شده که این طرح با رویکرد نوین به صورت پایلوت با مشارکت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری و با تاکید بر شعار مشارکت اجتماعی و مردمی و آمایش شهری در حال تهیه است. در این طرح مشکلات شهر را به طور شبکه ای و یکپارچه می ببینیم و برای حل هرکدام چاره ای اندیشیده شده است. اهمیت شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید از این جهت است که این طرح در راستای مشارکت مردم در اداره امور شهر و با مشارکت تمام ذینفعان، شهروندان، نخبگان، مشاوران، سمن‌ها، شرکت‌ها، اتحادیه‌های صنفی، انجمن‌ها و با مشورت اساتید دانشگاه انجام می‌شود. این طرح مسئله محور است و تاکید بر آمایش شهری دارد و علاوه بر اینکه میتواند در تمام زمینه‌ها استانداردسازی و با نگاه به رفع معضلات امروز، آینده مردم را برای زیست خوب در شهر اصفهان تضمین می‌کند.