شناسهٔ خبر: 78363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گفتگو با رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور – بخش دوم

بازرسی‌های تخصصی در نظام مهندسی اعمال می‌شود/ رکود مانع توسعه نظام مهندسی ساختمان

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص اعمال تغییرات در نحوه نظارت مهندسان از اعمال بازرسی‌های تخصصی در نظام مهندسی در آینده خبر داده و گفته است: در آینده نزدیک فضایی ایجاد خواهد شد تا تخلفات احتمالی به حداقل خود برسد.

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تبیین ۱۲ برنامه که در قالب ۶۰ پروژه طراحی شده بود به ارایه نقطه‌نظرات خود در خصوص تغییراتی که قرار است در نحوه نظارت مهندسان اعمال شود، پرداخت و همچنین راهکارهای چالش‌هایی را که مهندسان، جامعه مهندسی و از همه مهمتر مردم با آن روبه‌رو هستند، را اعلام کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بیان بخشی از پیشنهادهای خود برای اعمال تغییرات در نحوه نظارت مهندسان گفته است که سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با دانشکده‌های فنی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های مهندسی عمران و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های صنعت ساختمان در حال رایزنی است تا نظارت رندم را دانشگاهیان انجام دهند.

بخش دوم گفتگوی پایگاه خبری را با احمد خرم در خصوص تغییراتی که قرار است در نحوه نظارت مهندسان اعمال شود و همچنین مهمترین مشکلات مهندسان در اجرای ضوابط ساختمان و راهکارهای پیشنهادی می‌خوانید:

بخش اول گفتگو را با عنوان مجلس برای اصلاح قانون نظام مهندسی عجله نکند، اینجا بخوانید

تغییراتی که قرار است در نحوه نظارت مهندسان اعمال شود شامل چه مواردی است؟

در نظر داريم تا بازرسی تخصصی گسترش یابد. در صورت ایجاد بازرسی تخصصی، فرصت تبانی ایجاد نخواهد شد و این کاری است که به مرور جایگزین و انجام خواهد شد. نظارت حق کارفرما یا مالک است به شرط آنکه مسئولیت بازرسی و ضوابط نظارت برعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و به صورت رندومی، باشد. در نظارت و بازرسی به شکل رندوم نیز باید سالم‌ترین افراد حضور داشته باشند. در این خصوص و برای تحقق آن، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با دانشکده‌های فنی دانشگاه‌ها، دانشکده‌های مهندسی عمران و پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌های صنعت ساختمان در حال رایزنی است تا نظارت رندوم را آنها انجام دهند. هدف از اینکار نیز این است که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها معمولا در کار سختگیرانه رفتار می‌کنند.

همچنین در نظر است تا در نظارت رندومی از پیشکسوتانی که سلامت و کارآمدی‌شان ثابت شده است حضور داشته باشند.

مجموعه این اقدامات، فضایی درست می‌کند تا ناظر و مجری ذی‌صلاح نتواند تخلف کند. هم‌اکنون متاسفانه برگه مجری ذیصلاح و ناظر سفید امضا برای مالک فرستاده می‌شود و امضافروشی متاسفانه رایج شده است که تلاش می‌کنیم تا این قبیل اقدامات ناشایست جمع شوند.

دولت مبلغی را برای مسکن، سپرده‌گذاری کند

در حال حاضر مهمترین مشکلات مهندسان برای اجرای ضوابط ساختمان شامل چه مواردی است و راهکارها برای حل مشکلات چیست؟

درحال حاضر مهمترین مشکل عدم آموزش تخصصی تمامی مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است که در حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند. مشکل بعدی تولید مهندس فراوان و بی‌توجهی به تولید فرصت شغلی برای مهندسان به ویژه در دوران رکود است. به همین دلیل، دولت باید توجه کند و مبلغی را برای  مسکن، سپرده‌گذاری کند. معتقدم، هر مبلغی را که دولت برای مسکن سپرده می‌کند چهار تا پنج برابر آن خط تسهیلاتی می‌توان ایجاد کرد. در عین حال، دولت باید بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این خط تسهیلاتی را که نرخ سود آن ۱۸ درصد است، تامین کند تا در طول سال ۴۰۰ هزار واحد و ۴۰۰ هزار وام ساخت را بتواند به متقاضیان ارایه دهد. زیرا دولت برای اینکار حداکثر به یکهزار میلیاردتومان نیاز دارد.

هم‌اکنون دولت ۷ هزار میلیاردتومان به مردم سوبسید می‌دهد. اگر از این میزان، یکهزار میلیاردتومان یارانه را به تسهیلات مسکن اختصاص دهد، می‌توان ظرف دو تا سه ماه از رکود خارج خارج شد.

مانع دیگری که بر سر راه فعالیت مهندسان قرار دارد، حق‌خوری مافیای امضافروشان است. در حال‌حاضر شرکت‌هایی وجود دارد که پروانه اشتغال بسیاری از مهندسان ضمیمه آن شرکت‌هاست و آن شرکت‌ها با پروانه اشتغال به کار مهندسان فعالیت می‌کنند و مافیایی تشکیل شده و صوری‌گری در ارایه خدمات مهندسی شکل گرفته است. اینها مسائل و چالش‌هایی هستند که باید حل شود.

متاسفانه در دهه‌های گذشته، فساد و حق‌بری رو به گسترش بود که باید جایی به اتمام برسد. هم‌اکنون زمانی است که سازمان نظام که با وزارت راه و شهرسازی کاملا هماهنگ است این کار با تعامل قابل حل و برطرف شدن است.