شناسهٔ خبر: 78484 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اولین جلسه همفکری دولت با انجمن‌های خصوصی ساختمانی برگزار شد

طرح جامع صنعت ساختمان تدوین می‌شود/ تشکیل دبیرخانه شورای تشکل‌های صنعت ساختمان به زودی

محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اولین جلسه همفکری دولت با انجمن‌های خصوصی ساختمان ضمن اعلام این مطلب که طرح جامع صنعت ساختمان به منظور ساماندهی تولیدکننده مصالح ساختمانی و سایر تولیدکنندگان صنعت ساختمان تدوین می‌شود، از تشکیل دبیرخانه شورای تشکل‌های صنعت ساختمان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین جلسه همفکری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با انجمن‌های خصوصی ساختمانی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی برای یافتن راهکاری جهت استفاده از توان بخش خصوصی، و همچنین تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی برای رونق دادن به صنعت ساختمان در محل معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این جلسه اعلام کرد: هدف از این جلسه، هفمکری و استفاده از توان بخش خصوصی و تشکل‌های حرفه‌ای صنعت ساختمان برای رونق و کیفیت دادن به ساخت و ساز در کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا دبیرخانه‌ای تحت‌عنوان شورای تشکل‌های صنعت ساختمان متشکل از دولت و تشکل‌های صنعت ساختمان ایجاد شود که این تشکل می‌تواند ذیل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی و یا مستقل به فعالیت خود ادامه دهد، افزود: در صنعت ساختمان بازیگران و دست‌اندرکاران متعددی وجود دارد که تقریبا حدود اختیارات هیچکدام به روشنی مشخص نشده است. بنابراین ضرورت دارد تا ضمن تدوین طرح جامع صنعت ساختمان ترتیبی اتخاذ شود تا تعامل دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات، افزون شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه نیاز کشور بر اساس برنامه ششم توسعه، تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی است که تقریبا یک سوم آن نیز محقق نمی‌شود،  خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلاتی که در تولید مسکن توسط بخش خصوصی وجود دارد به ناکارآمدی نظام تامین مالی مرتبط است که تلاش می‌شود تا با همفکری بخشی از مشکلات این حوزه کاهش یابد.  

وی با یادآوری این مطلب که هم‌اکنون ۷۵ درصد تولیدکنندگان مصالح یا تعطیل هستند و یا بسیار کمتر از ظرفیت‌های خود فعالیت می‌کنند، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ خواهد شد تا تدوین مقررات ملی و کنترل ساختمان منطبق با واقعیت‌های روز باشد و کمترین اتلاف وقت و بیشترین کارایی از ظرفیت‌ها انجام شود.

محمودزاده تاکید کرد: صنعت ساختمان تنها صنعتی است که نقش دولت در آن کمرنگ است و بیشتر بر پایه توان بخش خصوصی قرار دارد.

وی همچنین طرح اقدام ملی مسکن را که توسط دولت ریل گذاری شده است از جمله طرح‌هایی عنوان کرد که در آن از منابع دولتی کمترین استفاده شده و بر پایه توان بخش خصوصی و مشارکت مردمی در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.

در این جلسه که به ریاست محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان برگزار شد، مقرر شد تا دبیرخانه‌ای تحت‌عنوان شورای تشکل‌های صنعت ساختمان تشکیل شود. همچنین مقرر شد تا جلسات همفکری به صورت ماهیانه و جلسات اخذ تصمیمات به شکل فصلی برگزار شود و نتایج حاصل از آنها به اطلاع عموم گذاشته شود.

در این نشست همفکری احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تعدادی از انبوه‌سازان همچون ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور، مرتضوی عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ایران، صحاف امین عضو کمیته انجمن صنایع پلیمر ایران، صحاف امین رییس هیات‌مدیره صنایع پلیمر ایران، برزگر عضو انجمن ساختمان‌های پایدار حضور به هم رساندند. همچنین در این نشست حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز شرکت داشت.