شناسهٔ خبر: 78909 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی خبر داد

۴۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده قطور احداث می‌شود/تلاش برای اتمام آواربرداری

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از ۱۰ روستای زلزله‌زده سراب مدیرکل بنیاد مسکن از احداث چهار هزار و۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده قطور خوی خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، چهار هزار واحد دامی، ۴۷۵۰ واحد معیشتی ،۱۳۸۰ واحد شهری و۴۷۵۰ واحد روستایی در منطقه زلزله زده دچار خسارت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین‌وضعیت مناطق زلزله‌زده با اشاره به آغاز مراحل آواربرداری افزود: به دنبال زمین‌لرزه با بزرگی ۵.۷ در تاریخ ۴ اسفندماه در منطقه قطور خوی و کوهسار سلماس ۵۶ روستا شامل ۴۶ روستای قطور و ۱۰ روستای سلماس دچار آسیب و حادثه شدند.

وی ادامه داد: در پی این زمین لرزه، بنیاد مسکن آذربایجان غربی بلافاصله نسبت به اعزام نیروهای فنی و امکانات خودرویی خود به منطقه حادثه دیده اقدام کرد تا ضمن مشارکت در امر امدادرسانی، نسبت به ارزیابی میدانی واحدهای خسارت دیده اقدام کند.

بدلی عنوان‌کرد: با وجود صعب العبور بودن منطقه، اکیپ‌های ارزیاب بنیاد مسکن شامل ۵۵ نفر ناظر فنی با سابقه و انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین در نخستین ساعات پس از وقوع زمین‌لرزه در محل حاضر و فعالیت خود را آغاز کردند.

وی اذعان کرد: حین انجام ارزیابی امدادرسانی بازدیدهای میدانی از روستاها متأسفانه دومین زمین لرزه در ساعت ۱۹:۳۰همان روز با قدرت ۵.۹ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین اتفاق افتاد که خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت ولی باعث ایجاد خسارت به ۶۱۳۰ واحد روستایی و شهری منطقه شد.

بدلی ادامه داد: از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ واحد احداثی مسکونی تعیین خسارت شدند و ۱۶۰۰ واحد تعمیری مسکونی شامل ۸۵۰ واحد شهری و ۷۵۰ واحد روستایی نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ۸۰ واحد تجاری تخریب شده شامل ۳۰ واحد شهری و ۵۰ واحد روستایی و ۱۵۰ واحد تجاری هم در حد تعمیرات خسارت دیده‌اند.

بدلی بیان کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده به صورت کلی چهار هزار واحد دامی، ۴۷۵۰ واحد معیشتی ،۱۳۸۰ واحد شهری و۴۷۵۰ واحد روستایی در منطقه زلزله زده دچار خسارت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کار آواربرداری با اهتمام اکیپ‌های فنی بنیاد و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی آغاز شده است گفت: کار آواربرداری از طریق بنیاد و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی انجام و این مشارکت موجب تسهیل و تسریع در کار آواربرداری خواهد شد.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بدلی با تاکید بر اینکه نیروها و امکانات بنیاد مسکن کماکان در منطقه مستقر بوده و تا پایان بازسازی در کنار هموطنان آسیب دیده خواهند ماند گفت: ارزیابی واحدها به اتمام رسیده و آواربرداری هم در حال انجام است ولی با توجه به مشکلات منطقه و تردد بیش از حد نیازمند مشارکت جدی خود مردم هستیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار آواربرداری به اتمام برسد و نسبت به تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب دیده اقدام شود .