شناسهٔ خبر: 79758 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خبر داد

جابجایی ۸۳۳ هزار تن کالای اساسی از ۵ بندر کشور

بندر امام معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین سال جاری ۸۳۳ هزار تن کالای اساسی در قالب ۳۵ هزار سرویس از پنج بندر اصلی کشور حمل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل  راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان‌، مهران قربانی عضو هيات عامل و معاون حمل‌و‌نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده اي امروز دوشنبه در جریان بازدید از اسکله تخلیه بار بندر امام خمینی(ره) و پایانه حمل بار این بندر‌، با اشاره  به بررسی روند حمل کالاهای اساسی و فعالیت رانندگان و شرکت های حمل کالا  اظهار کرد: محموله های زیادی از کالاها به ویژه کالاهای اساسی و ضروری در مرحله ورود به کشور بودند و ورود تعداد زیادی از کشتی ها و محموله ها با روزهای پایانی اسفند ماه و ابتدای فروردین ماه سال جاری مصادف شد.

وی افزود: به دلیل تعطیلات نوروز این ايام به طور معمول با کاهش فعالیت های حمل‌و‌نقلی مواجه هستیم، علاوه بر این امسال موضوع شیوع ویروس کرونا نیز مطرح بود لذا دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی برای حمل کالاهای ضروری و اساسی ایجاد شد كه با تمهیدات ایجاد شده در سطح کشور برای حمل کالاهای اساسی، همچنين تلاش رانندگان و متصدیان حمل و نقل از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۶ فروردین سال جاری ۸۳۳ هزار تن کالای اساسی در قالب ۳۵ هزار سرویس از پنج بندر اصلی کشور حمل شد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: از این میزان سهم بندر امام خمینی (ره) حدود ۵۳ تا ۵۵ درصد، بندر امیرآباد ۱۶ درصد ، بندر چابهار ۱۰ درصد و مابقی مربوط به بندرهای انزلی و آستارا ست.

قربانی ادامه داد: به دلیل همزماني جاجایی کالاهای اساسی با تعطیلات نوروز، تنها ۴۵ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقلی در حال فعالیت است اما در بازه زمانی یاد شده ۲ میلیون و ۵۵ هزار تن کالاهای ضروری بجز کالاهای اساسی تا کنون حمل شده است که  علی رغم  مشکلات موجود نسبت به مدت مشابه ، حدود ۳۸ درصد رشد را شاهد هستيم .

بر أساس اين گزارش وي ضمن تقدير از عملکرد حوزه حمل و نقل کالا  با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور ، دغدغه تأمین مسائل بهداشتی و سلامتی رانندگان وجود داشت اما علاوه بر انجام نکات بهداشتی طبق دستور العمل وزارت بهداشت، اقلام بهداشتی نیز در بنادر توزیع شد.

وی گفت: در بندر امام خمینی(ره) نیز همچون دیگر بنادر، علاوه بر تب سنجی رانندگان و ایجاد تمهیدات بهداشتی در استراحتگاه آنان، اعلام بار پایانه ها نیز در محوطه باز صورت می گیرد.

قربانی اظهار کرد: از اختصاص ۳۰ درصد سوخت جبرانی و لاستیک برای رانندگانی که کالا اساسی و ضروری از بنادر جابجا کنند خبر داد و گفت: پس از رسیدن بار به مقصد نیز صاحبان بار متعهد شدند کرایه رانندگان را پرداخت کنند.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: از ۲۵ اسفند تا پایان فروردین ۴۶ کشتی وارد بنادر کشور می‌شوند به همین دلیل اجرای طرح حمل کالاهای اساسی و ضروری مردم تا پایان فروردین ادامه دارد.

وی تأکید کرد: با اقدامات صورت گرفته باید گفت مشکل و نگرانی برای حمل کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم وجود نداردكه در این راستا  از پایانه بار این بندر بازديد به عمل آمد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در پایانه بار امام خمینی(ره) علاوه بر تب سنجی رانندگان و ایجاد تمهیدات بهداشتی در استراحتگاه آنان، اعلام بار پایانه نیز در محوطه باز صورت می گیرد.

وی در پایان اذعان کرد: دغدغه های رانندگان مورد توجه ما قرار دارد تا بتوانیم بیش از پیش خدمات و زحمات این عزیزان را جبران کنیم.