شناسهٔ خبر: 79847 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازی كردستان عملکرد سال ۹۸ و برنامه های سال ۹۹ را تشریح کرد

ساخت ۷۸ کیلومتر راه در سال ۹۸/ بهره برداری از ۹۵ درصد پروژه‌های مسكن مهر/ احداث جاده جديد سنندج- مريوان/ ادامه عملیات اجرایی قطعات بزرگراه کرمانشاه_میاندوآب واقع در کریدور شمال به جنوب کشور/ ادامه احداث ۴ خطه گردنه صلوات آباد

اداره کل راه وشهرسازی کردستان مديركل راه و شهرسازی كردستان به تشریح اقدام‌های انجام شده سال ۹۸ و اولويت‌های سال ۹۹ این اداره کل پرداخت.

محمدصديق ثابتی مديركل راه و شهرسازی كردستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته گام‌های بلندي در راستای بهبود وضعيت حمل و نقل جاده ای استان برداشته شد كه می توان به ايجاد تحرك و شتاب بخشی مناسب به منظور ارتقاء برخورداري از ميزان سطح بزرگراه و راه روستايي اشاره كرد.

وی با بیان این که تلاش در به ثمر رساندن و بهره برداری از پروژه‌های آغاز شده در سنوات گذشته از مهمترين اولويت‌های هدف گذاري شده سال ۹۹ اداره كل راه و شهرسازی كردستان به شمار می رود، افزود: احداث  ۷۸ كيلومتر راه شامل ۲۰ كيلومتر چهارخطه، ۱۸ كيلومتر راه اصلي و ۴۰ كيلومتر راه روستایی از جمله اقدام‌های انجام شده به شمار می رود.

ثابتی دیگر اقدام‌های انجام شده در سال ۹۸ را این گونه بر شمرد: ادامه عمليات اجرايی قطعات بزرگراه كرمانشاه- مياندوآب ( كريدور شمال- جنوب)، ادامه احداث ۴ خطه گردنه صلوات آباد ( آسفالت بخشی از مسير در حال احداث)، ايجاد تحرك در ساخت ۴ خطه بيجار- زنجان، ادامه عمليات تكميل باند دوم بيجار- ديواندره و اجراي ۴خطه سقز به بانه از جمله پروژه های بزرگراهی فعال استان درسال ۹۸ بوده است. امسال نيز تلاشمان اين خواهد بود که نسبت به اتمام و بهره برداری از اين پروژه‌ها با جديت بيشتری كارشود.

احداث جاده جديد سنندج- مريوان

وی با اشاره به این که در بحث راه‌های اصلي نيز پروژه‌های متعددی فعال بوده است، تصریح کرد: از جمله می توان به احداث جاده جديد سنندج- مريوان (واريانت تيژتيژ- گاران) بيجار-همدان و كامياران- سروآباد-مريوان اشاره كرد. با توجه به اهميت و نقش ويژه ای که جاده جديد سنندج- مريوان در مبادلات مرزی دارد، اميدواريم با تخصيص به موقع منابع مالي در سال ۹۹ شاهد بهره برداری از اين پروژه مهم باشيم.

احداث راه‌های روستایی

مديركل راه و شهرسازي كردستان با اشاره به اين كه پروژه‌هاي احداث راه روستايی در سال گذشته فعال بوده است، تصريح كرد: بهبود وضعيت راه‌هاي روستايی و ارتقای شاخص برخورداری از راه آسفالته و بهسازی شده در رسيدن به ميانگين كشوری از جمله اهداف مورد نظر است و امیدواریم امسال با هدف گذاري‌های انجام شده و اتمام پروژه‌های نيمه تمام و در حال احداث، بهره‌مندی روستائيان عزيز از راه مناسب و ايمن تحقق پيدا كند.

ثابتی گفت: به منظور تداوم اقدامات مثبت آغاز شده در حوزه راهسازی سال گذشته با تعاملات صورت گرفته اقدام‌های خوبي در راستاي جذب و تأمين اعتبار لازم براي پرداخت مطالبات پيمانكاران انجام شد، با توجه به نقش تمامی عوامل پيمانكاری در راستای توسعه راه‌های استان، اين تلاش‌ها و پيگيری ها در سال جديد با جديت بيشتر ادامه خواهد يافت.

بهره برداری از ۹۵ درصد پروژه‌های مسكن مهر

مديركل راه و شهرسازی كردستان در ادامه به حوزه مسكن اشاره كرد و گفت: در بحث مسكن مهر نيز تاكنون از مجموعه سهميه تعيين شده براي استان كردستان بيش از ۹۵ درصد پروژه‌های مسكن مهر مورد بهره برداری قرارگرفته و به متقاضيان تحويل شده است. در سال جديد نيز تلاشمان اين است كه مانده واحدهای مسكن مهر راه به بهره برداری برسانيم ( به استثنای پروژه‌هايی كه مشكل حقوقی دارند).

وی افزود: با افتتاح ۲هزار و ۵۱۷ واحد مسكن مهر در سطح استان در سال ۹۸،  از مجموع ۳۷ هزار و ۹۳۲ واحد در تعهد استان، مقدار ۳۶ هزار و ۲۶۲ واحد به بهره برداری رسيده است.

ثابتی عنوان كرد: اقدام در راستای محوطه سازی و آماده سازی سايت‌های مسكن مهر و بهبود شرايط زندگی در واحدها با تأمين حداقل‌های ممكن از جمله هماهنگی با سازمان‌های خدمات‌رسان برای تأمين آب، برق، گاز و ... اجرا و تكميل لكه هاي تجاري به مقدار ۶۸ مورد، اجرا و تكميل مسجد در سايت مسكن مهر بهاران، و نظارت عاليه بر ساخت و سازهای سطح استان را می توان از جمله مواردی بر شمرد كه در سال گذشته صورت گرفته است.

برنامه‌های سال جدید در حوزه مسکن

وي ادامه داد: در سال جديد نيز انجام خدمات روبنايی شامل اجراي عمليات احداث ۴ باب مدرسه، احداث و تكميل واحدهای تجاري در سايت های ۴۵۰ واحدي بلوار نظام مهندسی سنندج و ۸۴۸ واحدی كوهدشت سقز، تجاری مسكونی‌های مشاركتی ۲ مورد در سنندج و هم چنين آماده سازی و محوطه سازی در سايت های مسكن مهر سطح استان هدف گذاری شده است كه در صدديم با تأمين منابع لازم عمليات اجرايی اين موارد را انجام دهيم.

مديركل راه و شهرسازی در ادامه گزارش حوزه مسكن تصریح كرد: دستيابی به اهداف تعيين شده در خصوص طرح اقدام ملي مسكن و خانه دار كردن بخشی از مردم استان با اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی از ديگر اقداماتی است كه در سال ۹۹ اجرايی خواهند شد.

اقدام‌های حوزه عمران شهری

مديركل راه وشهرسازی كردستان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه عمران شهری گفت: سال گذشته در این حوزه كارهای خوبي در بافت‌های ناكارآمد و نواحی منفصل شروع شده كه از جمله آن‌ها مي توان به مشاركت در طرح كشوری بازآفرينی شهري شامل بهسازی معابر، تكميل مدرسه، احداث منبع آب، اجرای عمليات ساخت مدرسه ۹ كلاسه، ساخت كانون فرهنگی، ورزشی، تفريحی، بهسازی و احداث شبكه فاضلاب در سقز و قروه، بهسازی معابر و سنگ فرش كوچه در سنندج و مريوان، احداث و آغاز عمليات اجرايی پارك در مريوان و سنندج، احداث پياده راه محله آغه زمان سنندج و تعداد ديگر از پروژه‌های ريز و درشت اشاره كرد.

ثابتی در خصوص املاك و حقوقی نيز توضیح داد : یکی از كارهايی كه سال گذشته به جد دنبال آن بوديم، بحث حفاظت از اراضی و رفع تصرفات از اراضي ملی بوده و اقدامات خوبی نيز در سطح شهرستان‌های استان در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: اخذ سند اراضی موات و ملی داخل محدوده (۲۲ هكتار )، تحصيل اراضی ملی و موات داخل حريم (۵۲۸ هكتار)، تبديل اسناد مالكيت از دفترچه ای به تك برگ (۵۰۰ مورد)، شناسايی ۲۰۰ قطعه اراضی تصرفی، ۶۰۰ مورد ساماندهی عرصه مسكن مهر، تأمين مسكن اقشار ويژه به تعداد ۲۴۰ واحد واگذاري اراضی مسكوني به تعداد ۱۱۰ واحد، واگذاری ۵ هكتار اراضی غير مسكونی و طرح دعوی و تشكيل پرونده برای متصرفين اراضي دولتی و تعيين تكليف قراردادهای مهلت سپری شده سنوات گذشته در سال ۹۸ انجام شده است و اين روند به ياری خداوند متعال در سال ۹۹ نيز ادامه خواهد يافت.

او با اشاره به سند دار كردن اراضی ملی و رفع تصرفات از اين اراضی گفت: تثبيت مالكيت دولت و جلوگيری از تعرض افراد سودجو همچنين رفع تصرفات و قلع و قمع متعرضين از جمله اهدافی است كه امسال جزو اولويت های ويژه در راه و شهرسازی كردستان است.

مديركل راه و شهرسازی كردستان در ادامه پيگيری مسائل حوزه شهرسازی از جمله تصويب و يا بازبینی طرح های تفصيلي و ناحيه ای، برگزاری جلسات كار گروه تخصصي امور زيربنايي، جلسات كميسيون ماده ۵ و اطلاع رسانی مردمی مصوبات آن و همچنين جلسات سيما و منظر و تصميم گيري‌های لازم به منظور بهبود فضاي شهری را جزو اقدامات انجام شده در سال ۹۸ و اولويت هاي اداره تحت مديريت خود در سال ۹۹ برشمرد.