شناسهٔ خبر: 79962 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان برنامه‌های سال جدید این فرودگاه را تشریح کرد

اتمام پروژه توسعه ترمینال خارجی فرودگاه اصفهان در سال جاری/ افزایش دو برابری جای پارک هواپیما/ به روز رسانی طرح جامع فرودگاهی

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان، بهره برداری از عمليات اجرايی پروژه‌هاي توسعه ترمينال خارجی، بهره برداری از پروژه توسعه پاركينگ هواپيما و به روز رسانی طرح جامع فرودگاهی را از جمله اولویت‌های فرودگاه اصفهان در سال جاری برشمرد.

حسن امجدی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که فرودگاه اصفهان سال گذشته به عنوان چهارمين فرودگاه بين المللي كشور در پروازهای خارجی و پنجمين فرودگاه بين المللی كشور در تعداد پروازهاي داخلی بوده است، تصریح کرد: این فرودگاه، معين استان تهران و ۱۰ استان ديگر در زمان بروز حوادث غير مترقبه طبق تقسيم بندی وزارت كشور و به عنوان اولين فرودگاه احتياطی(جايگزين) برای تمامی پروازهای فرودگاهاي حضرت امام(ره)، مهرآباد و دیگر فرودگاه‌ها به شمار می‌رود.

افزايش موقعیت پارک هواپیما از ۱۰ به ۲۳ موقعیت

امجدی با بیان اینکه ۱۲ مسير هوايی بين المللی و داخلی از فراز منطقه تحت كنترل فرودگاه عبور می کند و این فرودگاه دارای دو باند و هر كدام به طول ۴۳۹۷ متر است، در خصوص مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در سال گذشته توضیحاتی ارایه کرد و گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که سال گذشته انجام شد پروژه توسعه پارکینگ هواپیما بود. اين پروژه به مساحت ۷۴ هزار متر مربع از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰  درصد ادامه دارد. با اجرای این پروژه موقعیت پارک هواپیما در اپرون فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از ۱۰ به ۲۳ موقعیت افزایش خواهد یافت، تلاش می کنیم این پروژه در سال جدید به بهره برداری برسد.

او در اين باره توضيح داد: با توجه به موقعیت ویژه فرودگاه اصفهان و اين كه جایگزین فرودگاه‌های پایتخت و اغلب فرودگاه‌های کشور است، اجرای اين پروژه می‌تواند نقش بسزایی در رونق صنعت حمل‌و‌نقل هوایی و همچنین یاری‌رسانی به دیگر فرودگاه‌های کشور در مواقع بحران داشته باشد.

او تاكيد كرد: اجرای اين پروژه گامی دیگر در جهت توسعه زیر ساخت‌های اساسی و افزایش ظرفیت پذیرش و خدمت‌رسانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خواهد بود.

وی دیگر پروژه‌های انجام شده در سال گذشته را این گونه برشمرد: عمليات اجرايی پروژه‌های توسعه ترمينال خارجی، انجام وارسی پروازی سیستم VOR/DME فرودگاه انارک، انجام وارسی پروازی سیستم ILS فرودگاه شهيد بهشتي اصفهان، تكميل و بهره برداری از تصفيه خانه فاضلاب، تكميل و بهره برداری از ۴ دستگاه مولدهای تامين برق اضطراری، انجام مرحله اول پروژه مانیتورینگ راه دور فرستنده‌ها و گیرنده‌های فرودگاه اصفهان و ایستگاه انارک و تكميل سيستم يكپارچه فروش در محل پاركينگ خودروها از جمله اقدام‌های انجام شده در سال ۹۸  به شمار می روند.

امجدی افزود: راه اندازي پنج دستگاه كمك بازرسي GATEWAYدر سالن پروازهاي داخلي و خارجي، راه اندازي سيستم هوشمند ورود و خروج  کارکنان به ساختمان برج مراقبت پرواز،انجام تنظيمات راه اندازی بستر برای شبکه شدا و پیگیری برقراری ارتباط و نصب سيستم كنترل كانترهاي سالن داخلي را می توان به موارد بالا افزود.

بهره برداری از عمليات اجرايي پروژه‌هاي توسعه ترمينال خارجي

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان در ادامه با اشاره به این که برنامه‌های بسیاری برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم، به تشریح برخی از اولویت‌های سال جدید پرداخت و گفت: واگذاري اماكن تجاري ترمينال پروازهاي خارجي از طريق فراخوان عمومي، تهيه نقشه‌های استملاكي جديد و اولويت بندي اراضي جهت خريد و توسعه تغيير سيستم ارتباطي RVR از بي سيم به فيبرنوري، شناسايي مالكين اراضي و فاز بندي جهت تملك اراضی فرودگاه اصفهان، به روز رساني طرح جامع فرودگاهی، تکمیل و بهره برداری از پروژه توسعه پاركينگ هواپيما، تکمیل و بهره‌برداری از عمليات اجرايی پروژه‌های توسعه ترمينال خارجي و موتورخانه تاسيسات شماره ۲ از جمله مواردی است که در سال جدید به آن‌ها خواهیم پرداخت.

او دیگر برنامه‌های سال جاری را این گونه برشمرد: مطالعه و اجراي عمليات مقاوم سازی ساختمان‌ها و منازل سازماني در برابر بلايای طبيعی، پيگيری تعويض سيستم VOR/DME ايستگاه هوايی انارك، تغيير سيستم ارتباطی RVR از بي سيم به فيبرنوری، برقراری ارتباط RCAG  انارک و اصفهان با مرکز کنترل کشور تحت بسترو برقراری مانيتورينگ سامانه، تجهيز ايستگاه‌های CNS به سيستم‌های اطفا حريق و پياده‌سازی الزامات SMS در فرودگاه، پياده‌سازی الزامات امنیت اطلاعات ISMS  و ایجاد کارگروه مدیریت بحران SOC از دیگر مواردی است که در سال جدید اجرایی خواهند شد.

کاهش ۷۰ درصدی تعداد پروازهای فرودگاه اصفهان

امجدی همچنین از  کاهش ۷۰ درصدی تعداد پروازهای فرودگاه اصفهان در ایام نوروز امسال در مقایسه با مدت مشابه درسال گذشته خبر داد و گفت: با شیوع ویروس کرونا تمام پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان لغو شد و پروازهای مسافری این فرودگاه تنها در مسیرهای داخلی انجام می شود . از ۲۸ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین سال جاری تعداد  ۲۴۸  نشست و برخاست در این فرودگاه انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل شاهد کاهش ۷۰ درصدی دارد.

به گفته امجدی مسيرهاي پروازهاي داخلی فرودگاه اصفهان عبارتند از تهران، آبادان، اهواز، بندرعباس، بهرگان، بوشهر، تبريز، خارك، رشت، ساری، سيری، شيراز، عسلويه، قشم، کرمان، كيش، لاوان، ماهشهر و  مشهد. همچنین استانبول، بغداد، دبی،كويت، نجف و دوحه مسيرهای پروازهای بين المللی فرودگاه اصفهان هستند.