شناسهٔ خبر: 79989 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همدان پیشرو در بهسازی بافت های فرسوده شهری

خانه صالحان همدان-بازآفرینی در چندین سال اخیر بافت‌های فرسوده و تهدیدهای آن همواره از دغدغه مدیران بوده و حالا در دولت تدبیر و امید به این امر توجه ویژه ای شده؛ چنان ‌که با اجرای طرح بازآفرینی شهری گامی بلند برای نوسازی این بافت‌ها و رفع مشکلات آن برداشته شده است.

طرح بازآفرینی بافت فرسوده شهرها، فرصت مناسبی است تا دولت با اجرای آن خانه های فرسوده و محله های قدیمی را نوسازی کند؛ گامی بلند که دامنه های مثبت آن حتی می تواند به حوزه هایی همچون کاهش آسیب های اجتماعی، پدافند غیرعامل، بهبود مدیریت شهری و هزاران جنبه دیگر برسد.

دولت با اجرای طرح بازآفرینی شهری، امکان خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده و می‌توان با اجرای آن، مشکلات و کمبودهای خدماتی را در این مناطق رفع و پویایی، تحرک، آرامش و آسایش را به این باز گرداند.

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونت گاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبرو هستند. اما از نظر میراث فرهنگی در این مناطق خانه های  با ارزش نیز وجود دارند .

رويكرد  جدید مرمت و بهسازی شهری تنها به دنبال باز زنده سازي مناطق متروكه نيست، بلكه با مباحث گسترده تري همچون اقتصاد رقابتي و كيفيت زندگي به خصوص براي كساني كه در محلات فقيرنشين زندگي مي كنند، سر و كار دارد.
توجه به بافت هاي فرسوده و قديمي و رفع ناپايداري آنها، به موضوعي جدي و محوري تبديل شده است، به گونه اي كه سازمان هاي ذيربط را به تكاپوي ساماندهي و بازآفريني بافت هاي مذكور سوق داده و لزوم مداخله در اين بافت ها را در دوره هاي مختلف زماني مطرح كرده است.
اجراي برنامه بازآفريني شهري، سال گذشته با دستور مستقيم رئيس‌جمهوري در هفت استان منتخب بوشهر، آذربايجان شرقي، تهران، فارس، كردستان، همدان، مازندران، خراسان رضوي و اصفهان آغاز شد.
به عبارت ديگر طرح بازآفريني شهري، قرار است در يك برنامه پنج ساله، مقدمات احيا و بازآفريني هزار و 334 محله از بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري را در كل كشور فراهم آورد، به‌گونه‌اي كه در هر محله، علاوه بر نوسازي و مقاوم‌سازي واحدهاي مسكوني، كليه امكانات روبنايي و زيربنايي، اعم از فضاهاي فرهنگي، شهري، اجتماعي و اقتصادي، متناسب با وضعيت اين امكانات در ديگر محله‌هاي شهر ارتقا يابد.
طرح بازآفريني شهري در استان همدان نيز همزمان با ساير استان ها در 96 محله آغاز شده است .

هدف محدوده‌هاي بازآفريني در شهر همدان در سطح ملي، استاني و شهرستاني شناسايي شده است و اين محدوده‌ها در قالب پنج محدوده شامل شناسايي محدوده‌ها و محله‌هاي نابسامان واقع در عرصه تاريخي شهر، محدوده‌ها و محله‌هاي نابسامان در بافت پيراموني مراكز شهري، محدوده نابسامان واقع در بافت پيشينه روستايي، سكونتگاه‌هاي غير رسمي و محدوده‌هاي ناكارآمد با كاربري ناهمگون محيط شهري تقسيم مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، " داریوش حسینی" گفت:  همدان از استانهاي پيشرو در حوزه بازآفريني بافت های فرسوده شهری در سطح كشور مي باشد كه از سال 1393 پروژه هاي متعددي را به سرانجام رسانده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه افزود:  احیاء و بهسازی  محور جولان - خانه قهاری ، استفاده مجدد از بنای باارزش خانه صالحان ،احیاء و بهسازی محله جولان - خانه سیفی، احیاء، بهسازی و نوسازی محله های هدف همدان جداره سازی کبابیان، گلپا وحاجی با هدف احيا محلات بازآفريني و افزايش سطح كيفيت زندگي اهالي از محل اعتبارات ملي در دست اجرا است.

وی بیان کرد: از دیگر پروژه های این حوزه می توان به دیوار کشی و پوشش رودخانه حصار امام ، ساماندهی حاشیه رودخانه ( پارک) منوچهری، تکمیل و اصلاح دیوار کشی و پوشش رودخانه حصارامام و اجرا دیوارکشی ضلع شمالی رودخانه حصار راه علی آباد  با هدف رعايت اصول پدافند غيرعامل و افزایش نشاط به منظور بالابردن کیفیت زندگی اهالی از محل اعتبارات ملي اشاره کرد.

وی اضافه کرد: تکمیل احداث و راه اندازی پارک ( میرفتاح ملاير ) به منظور احياء بافت تاريخي و جذب گردشگر و تکمیل احداث پارک شمس آباد ملاير با هدف ايجاد فضاي تفريحي جهت پر كردن اوقات فراغت جوانان و افزايش نشاط به منظور بالا بردن كيفيت زندگي اهالي محل توسط این اداره کل اجرا شده است.

حسینی در پایان خاطرنشان ساخت : در شهرستان ملایر ، پروژه های شبكه جمع آوري و انتقال فاضلاب كوي شمس آباد به منظور ساماندهي معابر محله و افزايش سطح كيفيت مردم ، پروژه تکمیل احداث دیوار حائل رودخانه شمس آباد با هدف رعايت اصول پدافند غيرعامل و تکمیل بهسازی و تامین شبکه فاضلاب سر جوی به منظور ساماندهي معابر محله همگی از محل اعتبارات ملی انجام گرفته است.