شناسهٔ خبر: 80033 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز خبر داد:

تلاش برای بازگشایی محور چالوس تا پایان امروز/ کار سخت بازگشایی با حجم بالای رانش کوه/ آسیب جدی به جسم جاده وارد نشده است

گودرز محمودی مدیرکل راهداری البرز مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز گفت: رانش کوه در چالوس خوشبتانه به جسم جاده آسیب نرسانده و در تلاش هستیم با این حجم از رانش تا پایان امروز محور بازگشایی شود.

گودرز محمودی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص رانش کوه در بخشی از جاده چالوس در حوزه استحفاضی این استان اظهار داشت: در ساعت ۳ و ۴۰ دقیقه بامداد امروز محور کرج به سمت چالوس در کیلومتر ۱۴ یک مورد رانش کوه گزارش شد.

وی افزود: این رانش در قسمت شمالی جاده بوده و خوشبختانه اصل جاده آسیب جدی ندیده اما کوه در حجم زیادی حرکت کرده و سطح جاده را گرفته است. برآورد انجام گرفته در مورد حجم رانش انجام شده بین ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب در مختصات ۵۰ متر طول، حدود ۳۰ متر ارتفاع و متوسط ۱۰ متر عمق است.

وی با اشاره به این که از همان ساعات نخستین حادثه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز و ادارات تواقع در منطقه حضور داشته اند، تصریح کرد: همکاران ما از همان ساعات اولیه در محل رانش حضور داشتند و با بستن محور عملیات بازگشایی شروع و هم اکنون ادامه دارد. برای این کار ماشین آلات راهداری اداره گچسر، کرج و بخشی از ماشین آلات اداره کل به محل رانش کوه گسیل شدند و همه تلاش این است که تا آخر وقت امروز این محور بازگشایی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز در ادامه با اشاره به هشدارها و اخطارهای سازمان هواشناسی و آمادگی صددرصد این اداره کل برای این دست حوادث در محورهای استان، اظهار داشت: با توجه به توپوگرافی و جغرافیای خشن بخشی از محور چالوس که در استان البرز قرار دارد، این الزام وجود دارد که همواره آمادگی مقابله با این موارد را داشته باشیم.

وی افزود: از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده و در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ هم طی دو، سه روز انسداد محور داشتیم که کار انجام و در جاهایی که تصور می شد نیاز به ایمن سازی است، کار صورت گرفت. هم اکنون هم همان طور که گفته شد کلیه همکاران ما در آمادگی کامل به سر می برند تا اگر اتفاقی افتاد بلافاصله در صحنه حضور یابند.

محمودی در پاسخ به این سوال که چه میزان این حجم رانش کوه به جاده ممکن است آسیب زده باشد، گفت: میزان خسارت وارد شده مشخص نیست و باید بعد از بازگشایی محور این اتفاق بیفتد. با این حال وقتی حرف از رانش به میان می آید ممکن است جاده حرکت کرده و از بین رفته باشد که در این مورد خوشبختانه کوه روی جاده ریزش کرده است.

وی با اشاره به این که این اتفاق هیچ خسارت جانی و مالی دیگری در پی نداشته، افزود: پیش بینی این است که با توجه به محدودیتی که در این منطقه داریم و قسمت شمالی جاده کوه و جنوبی آن رودخانه کرج است، فضا کمی برای مانور در اختیار باشد. نگرانی ما در ابتدای رخ دادن این اتفاق این بود که جاده حرکت کرده و جسم جاده آسیب دیده باشد که این اتفاق همان طور که ذکر شد آسیب اساسی به جسم جاده وارد نکرده است و مشکل جدی برای جاده وجود ندارد. تنها به طور حتم این رانش کوه به آسفالت و زیرساخت ها آسیب رسانده که بعد از بازگشایی محور مشخص می شود.