شناسهٔ خبر: 80503 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

تحویل دو میلیون واحد مسکن مهر به مردم/ ۵۰۰۰۰ هزار واحد دارای مشکلات حقوقی/ ۱۲ تا ۱۵ سال؛ دوره بازگشت تسهیلات واحدهای اقدام ملی مسکن/ نمی‌توان با تحلیل‌های کتابخانه‌ای برای موضوعات اجتماعی اظهارنظر کرد

نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 99 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون دو میلیون واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده و یا آماده تحویل است، از شتاب مناسب طرح اقدام ملی مسکن در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه اقتصاد ایران شبکه تلویزیونی ایران کالا به بیان توضیحاتی در خصوص سیاست‌های این وزارتخانه در حوزه ساخت و تولید مسکن ارائه کرد و با اشاره به اینکه مسکن همواره یکی از نیازهای همواره مهم بشر است و حکومتها هر کدام به اقتضای سیاست ها و تعهداتی که دارند  نقش‌های متنوع و گوناگونی انجام می دهند، گفت: در جمهوری اسلامی نیز ما با استناد به قانون اساسی و قانون موضوعه وزارت راه و شهرسازی وظیفه داریم که زمینه را برای خانه‌دار شدن مردم را فراهم کنیم.

او با اشاره به اینکه در فراهم کردن زمینه برای خانه دار کردن مردم ملاحظات و تاکیداتی وجود دارد، افزود: بر مبنای این تاکیدات اقشار محروم باید در اولویت باشند و برای آن‌ها به شکل حمایتی اقدام شود. به همین دلیل در دوره‌های گذشته و در هر دوره پنج ساله یک هدف کمی وضع شده است و دولت‌ها عملکردی را در بر مبنای آن تجربه کرده‌اند. در هر دوره‌ای نیز برای این طرح‌ها یک اسم انتخاب کرده‌اند؛ اما اصل موضوع قانون، تکالیف قانونی و تعهدات دولت‌ها است که به بحث مسکن مردم بپردازد.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما در دوره‌های گذشته، تجارب گوناگونی داشته‌ایم که همه این طرح‌ها آسیب‌شناسی و در قالب طرح جامع مسکن معرفی شده است. هدف ما به استناد طرح جامع مسکن این است که مسکن اولی‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد و همزمان به پر کردن خلاهای گذشته یعنی کسانی که خانواده تشکیل داده‌اند، سال‌ها از زندگی آن‌ها گذشته اما به دلایل مختلف همچنان فاقد مسکن هستند.

او ادامه داد: بر این اساس ما طرح اقدام ملی مسکن را تعریف کرده‌ایم و هدفمان را تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری به‌صورت سالانه قرار داده‌ایم تا در کنار ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که توسط مردم و سازندگان ساخته می‌شود، نیاز کشور را برطرف کنیم. به همین دلیل هدف دو ساله ما از ابتدای ورود به وزارتخانه، تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده و فاقد مشکلات حقوقی به اضافه ساخت و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بوده است، تا بتوانیم در مدت باقیمانده از دولت دوازدهم ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را به انجام برسانیم.

اسلامی بیان کرد: در فرصتی که گذشت دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در دولت‌های نهم و دهم تعریف شده بود که البته باید این تلاش‌ها را قدر نهاد؛ اما بخش‌هایی از این طرح فاقد زیرساخت‌های شهری و زیربنایی لازم بود. بر این اساس چون ساخت این واحدها به مردم وعده داده شده بود ما باید بخش‌های مستعد و فاقد مانع و معارض را تکمیل می‌کردیم.

او واحدهای مسکن مهر را مشتمل بر دو نوع خواند و با اشاره به اینکه برخی از واحدها خودمالک هستند و در برخی دیگر وزارت راه و شهرسازی یک طرف قرارداد قرار دارد، گفت: تا ابتدای دولت یازدهم ۷۸۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده بود اما امروز در حدود دو میلیون واحد مسکن مهر به مردم تحویل داده شده و یا آماده تحویل است. فقط در سال ۹۸ بالغ بر ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و به مردم تحویل شد. به لحاظ اجرایی و عملیاتی ۶۵ هزار واحد نیمه‌تمام داریم که کار تاسیساتی و ساختمانی آن‌ها در حال انجام است و ۱۲۵ هزار واحد نیز آماده است و باید انشعابات آنها متصل شود. برخی نیز که مشکلات حقوقی و قضایی دارند از کنترل ما خارج است اما با این حال ما پیگیری‌هایی نیز در این خصوص انجام می‌دهیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: هم‌اکنون در حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور دارای مشکلات حقوقی و قضایی هستند که پرونده این واحدها در دادگاه در حال بررسی است و این موارد از کنترل ما خارج است. اما امیدواریم محاکم قضایی زودتر این واحدها را تعیین تکلیف کنند تا پیگیری‌های لازم برای اتمام آنها نیز انجام شود. بنابراین مسکن مهر روی ریل افتاد و اقدامات و عملیات عمرانی فراوانی با هزینه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است تا زندگی را برای سکونت مردم در این سایت‌ها فراهم کنیم.

او عنوان کرد: همزمان طرح اقدام ملی مسکن را در سال ۹۸ شروع و تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در گستره کشور تعریف کردیم. اولویت اول ما در این طرح، جانمایی واحدها در محدوده شهری و انتخاب زمین‌های مرغوب برای ساخت و اولویت دوممان نیز شناسایی متقاضیان واجد شرایط بود. اکنون بالغ بر ۶۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور وجود دارد که فاقد متقاضی است و برای آنکه این تجربه تکرار نشود، شناسایی متقاضیان واجد شرایط در این طرح در اولویت قرار گرفت. اولویت سوم نیز این است که نقش خود مردم در ساخت این واحدها یک نقش حداکثری است و ما زمین را به صورت فردی و گروهی به خود مردم واگذار می‌کنیم تا انرژی، فکر و سلیقه مردم با مدیریت و انضباط سازمان نظام مهندسی و پشتیبانی ما، توامان بتواند یک کارکرد رو به جلو را فعال کند و با این پتانسیل بالا ما بتوانیم نهضت خانه سازی را در سرتاسر کشور شاهد باشیم.

اسلامی بیان کرد: طبق قانون حمایت از دهک‌های یک تا سه وظیفه سازمان‌های حمایتی است و همه کسانی که جزو این گروه هستند را حول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تجمیع کرده‌ایم تا این دهک‌ها، تحت پوشش قرار گیرند و هدف‌گذاری شده است که اقدامات موازی در این خصوص انجام نگیرد. دهک‌های ۴ تا ۷ نیز در قالب طرح اقدام ملی مسکن تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ در مرحله اول این طرح ۲۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و غربال‌گری از آنان انجام گرفت؛ شروط مصرح قانونی، شروط پذیرش در طرح اقدام ملی است؛ پس از انجام غربال‌گری ۱۳۰ هزار نفر واجد شرایط خانه‌دار شدن از طریق این طرح قرار گرفتند که در حال تکمیل پرونده خود هستند. همچنین به اعتراضات افرادی که فرم جیمشان قرمز بوده است یا سایر شرایط را نداشته‌اند، رسیدگی می‌شود تا حقی ضایع نشود.

او گفت: متقاضیان تایید صلاحیت‌شده پس از تشکیل و تکمیل پرونده به بانک مسکن برای افتتاح حساب و پرداخت قسط اول آورده خود معرفی می‌شوند و مبلغی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان را واریز می‌کنند؛ نقشه را نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای این افراد تهیه می‌کند و سازمان نظام مهندسی برای نظارت و راهبری پروژه به افراد متصل می‌شود و فرآیند ساخت واحدها تحت نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز می‌شود. این اقدامات با منابع افراد، تسهیلات بانکی و هدایت نهادهای یاد شده انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازگشت هزینه ساخت این واحدها ۱۲ تا ۱۵ ساله است و شرایط ساده و آسانی برای آنها در نظر گرفته شده است. در مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن نیز حدود ۳۸۰ هزار نفر از طریق سایت و حدود ۷۰۰ هزار نفر از طریق پیامک در طرح ثبت نام کرده‌اند که غربالگری این افراد در حال انجام است و افراد واجد صلاحیت این مرحله نیز به زودی مشخص می‌شوند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص عملیاتی نشدن طرح‌های مسکن در ۶ سال گذشته عنوان کرد: در مدیریت گذشته سیاست‌ها و نقطه‌نظرات دیگری وجود داشت و منطق این سیاست‌ها بر این محور بود که ما در کشور کمبود مسکن نداریم و مطابق با آمار، تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار بیشتر است و این دو باید ساماندهی شود. ضمن اینکه در آن دوره نیز مانعی برای ساخت و ساز ایجاد نشد بلکه سیاست‌های تشویقی نیز وجود داشت اما سیستم برای عملیاتی کردن مسکن اجتماعی هماهنگ نشد که چرایی آن نیازمند یک آسیب‌شناسی جامع است. اما می‌شد این تفکر را در کناری نگاه داشت و جامعه و کاهش استطاعت خرید آن را دید. بنابراین نمی‌توان این موارد را در نظر گرفت و با تحلیل‌های کتابخانه ای در خصوص موضوعات اجتماعی اظهار نظر کرد.

اسلامی ادامه داد:  بنابراین ما با شتابی که به فکر و برنامه دادیم در پی جبران برآمدیم و معتقدیم فکر و برنامه جایگاه والاتری از اجرا در روند ساخت مسکن دارد. ما زمان زیادی برای تجهیز کردن، هماهنگ کردن و در مدار قرار گرفتن همه کسانی که می‌توانند در این حوزه بازیگران موثری باشند، صرف کردیم.  تاکیدات رییس‌جمهوری و مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسکن می‌تواند یکی از موتورهای محرکه برای گذر از رکود اقتصادی باشد، منجر شد تا از لحظاتمان غفلت نکنیم و اکنون در سرتاسر کشور پروژه‌ها تعریف و زمین‌های مورد نیاز تامین شده است و مخاطبان و متقاضیان شناسایی شده‌اند .

وی افزود: شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی که می‌توانستند در عرصه ملی نقش‌آفرین باشند به خدمت گرفته شده‌اند و اکنون در بسیاری از نقاط پروژه‌ها آغاز شده‌اند و از سال گذشته هفته به هفته شاهد افتتاح واحدها و تواما آغاز عملیات اجرایی واحدهای دیگری بوده‌ایم که با رشد مناسبی پیش می‌روند و این اقدامات در جامعه نیز ایجاد انگیزه‌ می‌کند.