شناسهٔ خبر: 80619 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مسکن اعلام کرد:

پرداخت ۴۹۰۷ میلیاردتومان تسهیلات به سازندگان مسکن در سال ۹۸/کاهش تقاضا برای دریافت تسهیلات خرید مسکن

بانک مسکن گزارش عملکرد بانک مسکن در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این بانک در سال گذسته بالغ بر ۴۰ هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن با رقم کل چهار هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان به سازندگان پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گزارش عملکرد سال ۹۸ بانک مسکن در حوزه های مختلف پرداخت تسهیلات تهیه و منتشر شد.جزئیات عملکرد  بانک مسکن در سال ۹۸ نشان می دهد: بیشترین رشد در پرداخت تسهیلات به حوزه ساخت و عرضه مسکن مربوط بوده است.

سال گذشته ۴۰ هزار و ۸۰۱ فقره تسهیلات ساخت با رقم کل ۴ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان توسط شعب بانک مسکن به سازندگان و تولیدکنندگان مسکن پرداخت شد که این میزان تسهیلات به لحاظ تعداد از رشد ۳۹ درصدی و به لحاظ ارزش تسهیلات از رشد ۵۸ درصدی برخوردار شدند.

این عملکرد تامین مالی باعث شد سالی که گذشت بخش مسکن در حوزه ساخت و ساز با شدت کمتری نسبت به معاملات خرید و فروش خانه رقم بخورد.

سال گذشته حجم ساخت و سازهای مسکونی در شهرهای مختلف از جمله تهران کمتر از ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افت کرد. این در حالی است که حجم معاملات خرید خانه در تهران بیش از ۳۰ درصد و در سایر شهرها تا ۵۰ درصد کاهش یافت.

حمایت  بانک مسکن از تولید و عرضه خانه در شهرها طی سال گذشته سهم موثری در جلوگیری از سنگین تر شدن رکود ساخت و ساز ایفا کرد.

به گزارش هیبنا، کارشناسان اقتصاد مسکن و مسوولان دولت از سال ۹۶ تا کنون بر رونق بخشی به بازار ساخت و ساز و سرمایه گذاری ساختمانی تاکید دارند. یک مسیر اصلی برای دستیابی به رونق عرضه مسکن حمایت بانکی در قالب پرداخت تسهیلات است که این اتفاق در سال ۹۸ توسط بانک مسکن شکل گرفت.

در سال جاری نیز  بانک مسکن برای تحقق شعار جهش تولید مجموعه ای از انواع تسهیلات با سقف های ریالی مناسب را برای پرداخت به سازندگان مسکن در نظر گرفته است.

بخش دیگری از گزارش عملکرد  بانک مسکن در سال ۹۸ به حوزه پرداخت تسهیلات جعاله یا همان تسهیلات مناسب تعمیرات منزل اختصاص دارد. سال گذشته تعداد ۱۸۹ هزا و ۱۷۴ فقره تسهیلات جعاله مسکن توسط این بانک به خانواده ها برای انجام تعمیرات و بازسازی (پوشش هزینه های مربوطه) پرداخت شد. البته تعدادی از این تسهیلات توسط متقاضیان خرید مسکن با هدف استفاده ترکیبی از تسهیلات خرید و تسهیلات جعاله، دریافت شد.

تعداد تسهیلات جعاله پرداخت شده در سال ۹۸ معادل ۱۶ درصد نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است. این تعداد تسهیلات با ارزش کل ۴ هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان پرداخت شده است که به لحاظ ارزش رشد ۶۴ درصدی داشته است.

بانک مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات جعاله برای تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی به مالکان پرداخت می کند. مبلغ تسهیلات پس از بازدید کارشناس بانک تعیین و به مالک اعلام می شود.

بانک مسکن در سال ۹۸ همچنین به دلیل مسوولیتی که برای خود در حوزه کمک مالی و اعتباری به شهرهای سیل زده و درگیر زلزله و حوادث غیرمترقبه، قایل بود موفق شد در این حوزه نیز به آسیب دیدگان و به خصوص به مالکان واحدهای مسکونی تخریب شده در حوادث تسهیلات بازسازی بپردازد.

بانک مسکن در سال ۹۸ تعداد ۴۰ هزار و ۱۸۳ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج،ودیعه و تکمیل مسکن به ارزش کل یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرد.

سال گذشته تقاضا برای دریافت تسهیلات خرید مسکن در کشور کاهش پیدا کرد. این کاهش در تهران و دیگر کلان شهرها بیشتر از مناطق دیگر بود.

کاهش تقاضای دریافت تسهیلات خرید مسکن باعث شد در سال ۹۸ تعداد تسهیلات دریافتی از بانک مسکن برای خرید خانه ۳۱ درصد افت کند. سال گذشته ۲۲۸ هزار و ۹۴۹ فقره تسهیلات خرید مسکن توسط شعب  بانک مسکن در سراسر کشور به متقاضیان خرید خانه پرداخت شد. مجموع ارزش تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن در سال ۹۸ رقمی برابر با ۹ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان بوده است.

براساس این گزارش کل تسهیلاتی که  بانک مسکن در سال گذشته به همه حوزه ها پرداخت کرد به لحاظ تعداد ۶۳۶ هزار و ۷۲۳ فقره و به لحاظ ارزش نیز معادل ۳۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است. ارزش تسهیلات رشد ۱۷.۵ درصدی داشته است.