شناسهٔ خبر: 80638 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران مطرح کرد

توجه ویژه به مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در مازندران

سید محمد نظری مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران از توجه ویژه به مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در مازندران خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد نظری اظهار کرد: توجه به مباحث ایمنی در این استان از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.

وی تصریح کرد: مازندران در حوزه ساخت و ساز کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و رعایت مباحث ساختمان در این استان بسیار مهم است.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه میزان حوادث ساختمانی در کشور از نرم بین‌المللی بالاتر است، گفت: در استان مازندران اقدامات خوبی برای کاهش حوادث ساختمانی انجام شد.

رئیس دبیرخانه ملی ایمنی، بهداشت، محیط زیست یادآور شد: با توجه به اهمیت و ضرورت رعایت ایمنی ، بهداشت کار ، محیط زیست و تسهیلات بهداشتی و رفاهی در کارگاه های ساختمانی از یکسو و بروز حوادث کارگاهی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به نیروی انسانی در نتیجه عدم رعایت این موارد از سوی دیگر ، صنعت ساختمان را علاوه بر بعد فنی از بعد اجتماعی نیز حائز توجه و اهمیت قرار داده است.

وی افزود: تجهیز نبودن کارگاه های ساختمانی از حیث ایمنی و بهداشتی سالیان سال سلامت کارگران و نیروی انسانی شاغل در کارگاه های ساختمانی را نشانه گرفته و در طی سالیان اخیر با توجه به چالش های موجود در حوزه محیط زیست کشور ، کارگاه های ساختمانی نیز در ردیف آلاینده های زیست محیطی قرار گرفته است.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود خاطر نشان ساخت: نقص عضو و ورود آسیبهای جدی وارده به کارگران که از اقشار زحمتکش و آسیب پذیر جامعه هستند و آسیب های اجتماعی ناشی از حوادث ساختمانی که همواره خانواده حادثه دیدگان را مورد تهدید جدی قرار داده بطوری که در طی سالیان اخیر شاهد اهتمام مسئولان امر در کاهش مخاطرات حوادث کار در  صنعت ساختمان بوده ایم تا با انسجام و فعالیت های یکپارچه به نتایج قابل قبول و بهینه دست یابند .

نظری تصریح کرد: با بررسی بیشتر مسائل مربوط به حوادث ساختمانی برخی از این حوادث به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی گاهی از سوی کارگر و برخی موارد از سوی پیمانکاران و مجریان طرح هستیم.

با توجه به اهمیت موضوع کاهش حوادث ساختمانی و نقش اثر گذار رسانه‌ها در فرهنگ سازی موضوعات اجتماعی ،برگزاری جشنواره یادداشت و گزارش نویسی با موضوع ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در کارگاه‌های ساختمانی استان را در دستور کار  دارد تا در ابتدا توجه اصحاب فرهنگ و رسانه را  به ضرورت حفظ ایمنی و بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان معطوف نموده تا در اقدامی هماهنگ و یکپارچه در سطح رسانه‌ها و انتشار اخبار  و گزارشات مربوطه فرهنگ سازی در این حوزه صورت گرفته و زمینه کاهش حوادث ساختمانی فراهم آید.

نظری با بیان اینکه رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در پروژه‌های ساختمانی بسیار مهم است، گفت: در دنیا به این مباحث توجه ویژه‌ای شد و در کشور نیز اقداماتی در حال انجام است و باید زمینه‌ای ایجاد شود تا شاهد کاهش حوادث ساختمانی باشیم.

وی اضافه کرد: اگر از بهداشت و ایمنی و سلامت صحبت‌ می‌شود، باید دانسته‌های علمی جهانی را پیگیری و نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنیم. در حال حاضر سالانه یک‌هزار و 500 نفر فوتی ناشی از حوداث کار در کشور داریم که بیش از 60 درصد مربوط به صنعت ساختمان کشور است.

نظری با عنوان اینکه فرایندهای حوزه ساخت و ساز باید بازنگری شود، افزود: اقدامات ساخت و ساز باید با اصول مهندسی پیشرفته عملیاتی شود.

این مسؤول ادامه داد: بحث اطلاع‌رسانی در حوزه ساخت و ساز باید جدی گرفته شود و مصرف‌کنندگان باید در جریان حوادث ناشی از کار قرار گرفته و حساسیت عمومی در جامعه نسبت به حوادث ناشی از کار ایجاد شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با اعلام اینکه علاوه بر توجه به مباحث ایمنی برای کارگران باید حساسیت ویژه‌ای در حوزه ناظران، مشاوران ایجاد شود.

وی در پایان گفت: امید است که با همکاری همه جانبه مسئولان و انبوه سازان شاهد به ثمر رسیدن پروژه‌های عمرانی با استانداردهای مناسب باشیم.

گفتنی است: دبیرخانه HSE در نظر دارد اولین کنفرانس بین المللی ایمنی، بهداشت، محیط زیست را در سال جاری برگزار کند.