شناسهٔ خبر: 80682 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان اعلام شد

آغاز عملیات احداث مسکن فرهنگیان برای ۶ استان در نهاد ریاست‌جمهوری/پالایش ۳۰۹ هزار متقاضی مسکن فرهنگیان/ ۷۵ هزار نفر از فرهنگیان واجد شرایط دریافت مسکن

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان جزئیات احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان را تشریح و با اعلام آغاز احداث ۱۴۵۰۰ واحد در ۶ استان به شکل ویدئوکنفرانس، بر همکاری متقاضیان برای تامین آورده، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان درخصوص جزئیات کلنگ‌زنی برخی از واحدهای مسکونی مورد تفاهم وزارت راه و شهرسازی با وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان به ارایه توضیح پرداخت و از آغاز کلنگ‌زنی برخی از پروژه‌ها به تعداد ۱۴۵۰۰ واحد، طی فردا ۱۵ اردیبهشت با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش، خبر داد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش برای احداث ۱۷۰ هزار واحد طی زمان دو ساله به امضا رسید، ۳۰۹ هزار نفر ثبت نام کردند که با پالایش هایی که توسط وزارت آموزش و پرورش انجام شد، حدود ۷۵ هزار نفر واجد شرایط شناخته شده , ۱۴۵ هزار نفر فاقد شرایط مقرر در آیین نامه قانون بوده و حذف شدند.

رسیدگی به اعتراضات ثبت‌نامی ۲۷ هزار نفر از فرهنگیان

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از تعداد کل ثبت نام کنندگان این طرح، ۲۷ هزار نفر به حذف خود اعتراض داشتند که اعتراضات این دسته نیز در دست بررسی قرار دارد. هم اکنون از این تعداد ۸۷ هزار نفر اطلاعات ثبت نامی ناقصی داشتند که برای رفع نواقص به استان ها عودت داده شده تا این متقاضیان مستندات خود را تکمیل کنند و مراحل پالایش برای آنها نیز انجام شود.

محمود زاده خاطرنشان کرد: در این پروژه نیازسنجی فرهنگیان بر اساس شهر و استان های مختلف انجام و هم اکنون برنامه کشوری این طرح برای احداث ۱۷۰ هزار واحد، مشخص شده است.

به گفته وی تاکنون امکان تامین زمین در فاز اول برای ۱۴۵۰۰ واحد در ۶ استان فراهم شده و فردا عملیات کلنگ زنی و اجرایی این واحدها با حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای راه وشهرسازی و آموزش و پرورش آغاز خواهد شد. به مرور در شهرها و استان های دیگر  نیز این اتفاق خواهد افتاد تا تولید مسکن فرهنگیان به سقف ۱۷۰ هزار واحد که موضوع تفاهم نامه است، برسد.

مسکن فرهنگیان در ۱۱ استان اجرایی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه، کلنگ زنی ها به شکل ویدئوکنفرانسی و در ۶ استانِ تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود، توضیح داد: در مجموع در ۱۱ استانِ تهران، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و زنجان، طرح اقدام ملی مسکن فرهنگیان انجام می‌شود.

محمودزاده تصریح کرد: در مراحل مختلف و در زمانبندی‌های متفاوت با تامین منابع ملکی بیشتر از سوی وزارت آموزش و پرورش و همکاری همکاران وزارت راه و شهرسازی در استان‌های مختلف، سقف موضوع تفاهم نامه دو وزارتخانه که شامل احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن فرهنگیان و بازنشستگان این حوزه است، اجرایی، عملیاتی و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص برنامه زمانبندی کلنگ‌زنی‌های مسکن فرهنگیان، گفت: برنامه زمانبندی ساخت این تعداد واحد مسکونی تفاهم شده دو ساله است. اما از آنجاییکه انجام نهایی آن در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و نهاد مجری وزارت آموزش و پرورش است و وزارت راه و شهرسازی نظارت عالیه بر عملکرد و کیفیت و برنامه زمانبندی دارد، تعیین زمان قطعی از سوی وزارت آموزش و پرورش است.

تامین مالی، شرط احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان در مدت زمان ۲ سال

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از مواردی که در برنامه زمانبندی تحویل پروژه‌ها باید ملاک‌عمل قرار بگیرد، آوردن به موقع سهم مالی توسط متقاضیان است که اگر این اتفاق نیفتد، می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان تحویل واحدهای مسکونی شود.

وی گفت: در خواست ما از متقاضیانی که واجدشرایط شناخته می‌شود این است که به موقع آورده‌های مالی خود را تامین کنند تا کل متقاضیان پروژه را دچار مشکل زمان نکنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس چهار شرطی که در آیین‌نامه قانون ساماندهی وجود دارد، پالایش فرهنگیان انجام شده است که  در این مرحله ۷۵ هزار نفر در سطح کشور واجد شرایط شناخته شدند.

آورده اولیه متقاضیان بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان

وی آورده اولیه متقاضیان فرهنگی را مانند دیگر پروژه های طرح اقدام ملی مسکن، بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برشمرد که در زمانبندی مقرر باید از سوی متقاضیان پرداخت شود.

محمودزاده اعلام کرد: متقاضیان واجدشرایط پس از ثبت‌نام و معرفی شدن به پروژه، بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان که به آنها اعلام قطعی می‌شود واریز اولیه به بانک خواهند داشت. پس از آن، حساب مسدودی به نام هریک از متقاضیان باز خواهد شد و تسهیلات بانکی مقرر، از سوی بانک به همان حساب واریز خواهد شد و بر اساس برنامه زمانبندی که بین سازنده و متقاضی به امضا می‌رسد در مقاطع مشخص شده، سهم آورده متقاضی به حساب واریز خواهد شد تا سازنده بتواند به تعهدات خود برای احداث در زمانبندی از پیش تعیین شده، عمل کند.

معاون مسکن و ساختمان با یادآوری این مطلب که قیمت تمام شده، ملاک نهایی تعیین قیمت های واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است، یادآور شد: حدود قیمتی بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است. اما در عین حال قیمت تمام شده، ملاک تعیین نهایی قیمت هر واحد مسکونی است. از آنجاییکه پیش بینی تلاطم در بازار مسکن ممکن دور از انتظار نیست، از ابتدای طرح نیز اعلام کردیم که قیمت نهایی واحدهای مسکونی بر اساس قیمت تمام شده ساخت مسکن، اعلام میشود.

محمودزاده تصریح کرد: تمامی تدابیر وزارت راه و شهرسازی بر کاهش قیمت تمام شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن است.

۳ راهکار وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت تمام شده مسکن ملی

وی راهکارها و تدابیر اندیشیده شده برای کاهش قیمت های مسکونی طرح اقدام ملی را همکاری وزارت کشور، سازمان نظام مهندسی در ارایه تخفیفات عوارض پروانه و خدمات مهندسی عنوان کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور امضا شد که در پروژه‌های طرح اقدام ملی حداقل ۵۰ درصد تخفیف عوارض پروانه ساخت را لحاظ خواهند کرد.

محمودزاده ادامه داد: همچنین، با سازمان نظام مهندسی ساختمان تفاهم‌نامه‌ای در راستای وظیفه اجتماعی سازمان به امضا رسیده و آن سازمان در ارایه خدمات مهندسی ساختمان در این طرح، تخفیف ۵۰ درصدی و بیشتر را اعمال خواهد کرد.  همچنین، در حوزه تامین مصالح ساختمانی نیز تدابیری اندیشیده شده تا مصالح ساختمانی با حداقل قیمت و به شکل اقساطی در اختیار پروژه ها قرار گیرد که مجموعه این تدابیر در کاهش قیمت تمام شده تاثیر جدی دارد.

وی در عین حال، اعلام کرد: در خصوص ۱۴۵۰۰ واحد مسکن فرهنگیان که فردا کلنگ زنی می شود، این آمادگی وجود دارد که در کمتر از ۱۰ روز اعضا به بانک ها معرفی شده و حساب بانکی برای این دسته از متقاضیان بازگشایی شود.