شناسهٔ خبر: 80748 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اقساط خرید زمین ۱۰ ساله می شود/اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی از سال جاری

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تصویب دولت اقساط فروش زمین که اکنون ۵ ساله است؛ ۱۰ ساله خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده  در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، با اشاره به این که بر اساس ماده ۱۶۹ مالیات‌های مستقیم، باید از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود؛ در این باره توضیح داد: این موضوع از شهریور سال گذشته به طور جدی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و در بهمن ماه سامانه املاک و مستغلات را کامل کردیم و از آن رو نمایی شد. این موضوع را در کمیسیون اقتصادی دولت نیز مطرح کرده و خواستار مهیا شدن شرایطی شدیم  تا بتوان اطلاعات را از سازمان‌های مختلف گرفته و در این سامانه بارگذاری کنیم. پیش بینی بر این است که در سال جاری سازمان امور مالیاتی امکان اخذ مالیات از خانه‌های خالی را با اولویت شهرهای بزرگ فراهم می کند.

او در ادامه به ساخت مسکن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در راستای طرح اقدام ملی مسکن، تفاهم نامه هایی را با دیگر نهادها و سازمان ها برای خانه دار شدن افزاد تحت پوشش آن ها امضا کردیم که آموزش و پرورش یکی از آن هاست.

محمودزاده با بیان اینکه آذر ماه گذشته تفاهم نامه ساخت  ۱۷۰  هزار واحد مسکونی به امضای وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش رسید، تصریح کرد: در این خصوص کار فشرده ای صورت گرفت و اکنون عملیات اجرایی ۱۴ هزار و ۵۶۴ واحد شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن یک نکته بسیار مهم وجود دارد، باید بدانیم دولت سازنده نبوده و فقط  نقش تسهیلگر را دارد و زمین و امکانات در اختیار سازنده قرار می دهد، بنابراین  چنانچه آورده متقاضیان به موقع به پروژه تزریق نشود، قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد. ساخت خانه‌های فرهنگیان ۱۸ ماهه برنامه ریزی شده است و امیدواریم با مشارکت پر رنگ آموزش و پرورش بتوانیم در زمان مشخص شده پروژه‌ها را تحویل دهیم. بنا به گفته های وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه تفاهم نامه ای نیز با بانک ملی داشته است که یک وام با بهره ۱۲ درصد در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

۱۰ ساله شدن پرداخت اقساط زمین در صوت تصویب دولت

او درباره قیمت زمین نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: دو نوع قیمت زمین داریم، در برخی شهرها که آیین نامه ساماندهی اجازه می دهد، زمین ۹۹ ساله واگذار می شود و در برخی شهرها که شرایط زمین از آیین نامه بالاتر است،  فروش به شکل اقساطی خواهد بود، البته این طرح قبلا در آیین نامه ۵ ساله بود اما اکنون پیشنهاد کردیم که پرداخت‌ اقساط  ۱۰ ساله شود که این موضوع در کمیسیون مربوطه  مصوب شده و آماده طرح در هیات دولت است. در صورت تصویب، این موضوع ارزش افزوده خوبی برای متقاضیان خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساخت مسکن برای دهک‌های اول و دوم و سوم نیز گفت: برای خانه دار شدن این اقشار طرحی را با مشارکت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و  بنیاد مستضعفان برنامه ریزی کرده ایم . در این  طرح قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مخصوص این افراد احداث شود تا با کمترین آورده ممکن صاحب مسکن شوند، در فاز اول ۱۳۵ هزار متقاضی واجد شرایط که عموما تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، ثبت نام کرده اند و منتظریم تا متقاضیان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز معرفی شوند، در مجموع این طرح قابلیت اجرایی دارد.

محمودزاده ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن  و با تاکید  و ابلاغ رییس جمهور، بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از سقف تسهیلاتشان را وارد حوزه مسکن کنند. بنابر آمار در سال ۹۷ بیشتر از ۷۵۳هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها ارایه شده  و چنانچه ۲۰ درصد آن را در نظر بگیریم، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر این عدد وارد بخش مسکن شود، شاهد تحول جدی در بخش ساختمان و مسکن خواهیم بود، الان این رقم حدود ۴ درصد است.

او ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده بانک مرکزی عددی را به سایر بانک‌ها ابلاغ کرد اما بانک‌ها به دلیل اینکه سهام دار خصوصی دارند، تمایل زیادی برای ارایه تسهیلات مسکن ندارند. در هر صورت باز هم در حال مذاکره با آنها هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازار اجاره گفت: موضوع اجاره نیز زاییده تفاوت درآمد و ارزش پول ملی است. در آغاز مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود اما امروز این میزان به ۶۰ هزار واحد رسیده است. یعنی تلاش ویژه می کنیم تا مستاجران واحدهای ثبت نامی اشان را تحویل بگیرند.