شناسهٔ خبر: 81017 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

از رانندگان ترانزیت تست کرونا گرفته می‌شود/ راه‌اندازی تونل‌های ضدعفونی ۲۰ متری در مرزهای کشور/ پل قدیمی سرخس جمع‌آوری می‌شود

نشست سه جانبه ویدیو کنفرانس بررسی همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران – ترکمستان- ازبکستان وزیر راه و شهرسازی در نشست سه‌جانبه ویدیوکنفرانس بررسی همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران-ترکمنستان و ازبکستان از انجام کامل پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی کشور به‌منظور جلوگیری از کوید-۱۹ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در این نشست سه جانبه گفت:خوشحالم بعد از تماس های تلفنی‌مقامات سه کشور، امروز این توفیق را داریم که کنفرانس خود را برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بر گزار کنیم.

او افزود: همه ما شاهد بودیم که ویروس کرونا  همه جهان را گرفتار و باعث شد انجام مناسبات به طریق دیگری انجام شود.

اسلامی با اشاره به این که در ایران از بدو پیداش این ویروس نسبت به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهاد ریاست جمهوری اقدام شد،گفت:این ستاد ملی با ریاست شخص رییس جمهوری از زمان آغاز به کار تا کنون  با تشکیل کمیته های تخصصی گوناگون به  پایش شرایط و اتخاذ تصمیمات ویژه برای مقابله با کرونا و برگرداندن کشور به شرایط عادی و ادامه  تولید پرداخته است.

او افزود: امروز گزارشات  سازمان بهداشت درمان جهانی نشان می دهد که نظام درمانی ایران یکی از بهترین عملکردها را در روند کنترل و درمان ویروس کرونا داشته که ناشی از از اتخاد تصمیمات و سیاست‌های تخصصی در این حوزه است. ما از روز نخست بر اساس پروتکل های بهداشتی فعالیت ها را ادامه دادیم و  تمام حوزه‌های ترانزیتی، جاده ای، هوایی و دریایی را ملزم به رعایت این  پروتکل‌ها کردیم. اکنون این پروتکل‌ها در ۲۴ پایانه مرزی مورد اجرا قرار می گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس این پروتکل‌ها ضدعفونی محیط و کالاهایی که از مبادی خروجی و ورودی تردد می کنند، انجام می شود و رانندگان ترانزیت در مرزها توسط کادر پزشکی کنترل می شوند. خدا را شاکریم که اقدامات کنترلی باعث شد که شکست ضوابط نداشته باشیم و این اقدامات به شکل مداوم در حال انجام است. 

وزیر با تاکید بر این که از صحت انجام ضدعفونی ها کسب اطمینان کنیم، تصریح کرد:تعاملات چندجانبه و ترانزیت با کشورهای همسایه و  نیز با کشورهای اقیانوس هند و اروپا و بالعکس نیازمند همکاری و شیوه نامه هایی است که منجر به وحدت رویه و افزایش حجم تعاملات بین  دو کشور  شود.

اسلامی خطاب به همتایان ترکمنستانی و ازبکستانی خود گفت : همیشه آماده بودیم و هستیم که برای هماهنگی  گسترش شیوه های مشترک برای تسهیل تجارت با شما به توافق برسیم.  امروز در این نشست مقامات  گمرکی، بهداشتی و وزارت خارجه حضور  دارند و  و آمادگی دارند هماهنگی‌های لازم  را به گونه ای انجام دهند که موجب رشد تبادلات تجاری بین ما شود.

اسلامی با اشاره به انجام تست کوید ۱۹ از رانندگان گفت: ما این کار را انجام می دهیم و باید توسط شما هم انجام شود و کسانی که در مرزها تردد می کنند، گواهی سلامت  داشته باشند تا اطمینان ۱۰۰ درصدی از سلامت رانندگان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تجار و بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل ما همه خود را ملزم به رعایت این پروتکل‌ها می دانند و آنها را انجام می‌دهند تا تجارت را شتاب دهند و فعالیت‌ها از سر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست از وزیر حمل و نقل ترکمنستان خواست تا هر چه زودتر مشکل ۶۸۵واگن و نیز ۵ کامیون ایرانی را که حدود ۲ ماه است در مرز سرخس متوقف شده اند حل کند.
اسلامی در این ویدئو کنفرانس از راه اندازی تونل‌های ۲۰ متری ضدعفونی کننده تا ۱۰ روز آینده بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت در مرزها خبر داد و گفت: حدود ۲ماه است که ۶۸۵ واگن در مرز سرخس متوقف است و امیدواریم هماهنگی‌ها و تمهیدات به گونه‌ای انجام شود که بیش از این شاهد توقف واگن‌ها و بار تجار و بازرگانان در این منطقه نباشیم. 

وی ادامه داد: همچنین حدود ۲ ماه است ۵ کامیون ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان متوقف مانده اند و از شما انتظار داریم هماهنگی‌های لازم را برای عبور این کامیون‌ها انجام دهید.

 این عضو کابینه دوازدهم در ادامه گفت: در راستای تسهیل تجارت نیز  گمرک ایران با گمرک ترکمنستان توافقنامه تبادل الکترونیکی را امضا کرده اند و این آمادگی را داریم با ازبکستان نیز این توافقنامه را مبادله کنیم.هر چه بیشتر بتوانیم نسبت به اتخاذ رویه‌های مشترک، الکترونیکی کردن امور و تبادل اطلاعات زودهنگام اقدام کنیم، عملیات مرزی و میزان توقف در مرزها به مرور زمان کاهش پیدا می کند.

اسلامی با اشاره به این که امضای تعهد مشترک تجاری بین سه کشور از ضروریات محسوب می شود، گفت: امضای چنین تعهدنامه‌ای باعث تسریع در تجارت می شود.

او در پاسخ به درخواست الیار غنی اف وزیر حمل و نقل ازبکستان مبنی بر برقراری ارتباط مسولان ریلی دو کشور گفت: دستورات لازم در این زمینه داده می شود تا هر چه زودتر مشابه چنین کنفرانسی را مسئولان ریلی برگزار کنند و بتوانیم به سمت رویه‌ها و تعرفه‌های مشترک برویم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از بایرام گلدی عوض اف رییس کابینه وزرا در امور حمل و نقل ترکمنستان در خواست کرد تا هرچه سریع‌تر دستورات لازم را برای نصب  ۲۰۰متر ریل باقی مانده در مرز اینچه برون صادر کند تا با اتصال این خط مبادلات تجاری روان ترو سریع تر انجام گیرد.

او افزود: همچنین با توجه به توافق ما با دولت ترکمنستان، از ۲ روز آینده کار جمع آوری پل قدیمی سرخس را شروع خواهیم کرد و ازشما می خواهم که خطاب به مقام‌های مستقر در پایانه سرخس دستورات لازم را برای همکاری با ماشین‌های پیمانکار برای جمع آوری مصالح که در داخل خاک ترکمنستان قرار دارند، صادر کنید. این همکاری باعث می شود حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ شروع عملیات بتوانیم پل قدیم را جمع آوری کرده و برای افتتاح پل جدید آماده شویم.